MotorInfo

90 let značky Mazda

28.6.2010 14:25
90 let značky Mazda

Od založení společnosti, která dnes produkuje vozidla se značkou Mazda, uplynulo již devadesát let. Podívejte se na některé milníky této značky. 

 

 

 

1920

  • Jujiro Matsuda založil 30. ledna v Hirošimě společnost Toyo Cork Kogyo Co., z níž se postupem času vyvinula nynější Mazda Motor Corporation.

1931

  • Mazda zahajuje sériovou výrobu vozidel. Prvním produktem, který sjel v roce 1931 z montážní linky, byl malý tříkolový nákladní automobil.

1960

  • Prvním osobním vozem se značkou Mazda se stalo dvoumístné kupé R360.

1961

  • Mazda zakoupila patent na rotační motor vynalezený Němcem Felixem Wankelem. V tomto motoru se pomocí spalování roztáčí plochý disk, místo aby písty konaly vratný pohyb nahoru adolů.

1967

  • Mazda rozvinula Wankelův koncept do varianty použitelné v běžném provozu a uvádí na trh svůj první automobil s rotačním motorem, Mazda Cosmo Sport 110S.

1972

  • Založení Mazda Motor Deutschland, první samostatné prodejní společnosti v Evropě.

1977

  • Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se představuje Mazda 323. Těsně před ním Mazda 323 absolvovala bez jediné poruchy náročnou jízdu z Japonska přes jihovýchodní Asii do Frankfurtu.

1978

  • Premiéra sportovního kupé Mazda RX-7. Díky dvourotorovému motoru 2 x 573 cm³ o výkonu 77kW (105 koní) se okamžitě stává ve Spojených státech „kultovním" vozem.

1979

  • Americký novinář Bob Hall nakreslil Kenichimu Yamamotovi, vedoucímu vývoje Mazdy, v jeho hirošimské kanceláři dvoumístný roadster. O deset let později se z něj stala legendární Mazda MX-5.

1980

  • Mazda uvádí na trh model 323 s pohonem předních kol. Vůz získává titul auto roku v Japonsku.

1982

  • Začíná se prodávat Mazda 626. Díky ní přichází další vítězství v anketě o japonské auto roku.

1985

  • Do Mazdy Xedos 9 se dostává vidlicový šestiválec využívající Millerova cyklu a Lysholmova kompresoru.

1987

  • Designové centrum v Jokohamě zahajuje činnost.
  • Mazda poprvé vítězí v mistrovství světa automobilových soutěží. Na švédské rallye triumfuje Mazda 323 4WD.
  • Představuje se Mazda 626 s řízením všech čtyř kol. V nízkých rychlostech nabízí tento systém lepší manévrovací schopnosti, ve vyšších rychlostech pak větší jízdní stabilitu.

1988

  • Mazda otevírá designové centrum v kalifornském městě Irvine. V něm vzniká legendární roadster MX-5 (pro Spojené státy a Japonsko pod názvem Miata).
  • Nedaleko Frankfurtu nad Mohanem vzniká evropské středisko pro výzkum a vývoj.

1989

  • Mazda MX-5 se poprvé ukazuje na Chicago Motor Show.

1991

  • Mazda vítězí v závodě 24 hodin Le Mans. Stala se tak první japonskou automobilkou, které se to podařilo. Mazda 787B je zase první vůz s rotačním motorem, který kdy v Le Mans vyhrál.
  • Mazda vyrobila HR-X, první vůz na světě s rotačním motorem spalujícím vodík.
  • Na trh se dostává kupé MX-3 s nejmenším vidlicovým šestiválcem na světě (objem 1 845 cm³, výkon 96 kW/130 koní).

1997

  • Mazda přichází s novým logem v podobě stylizovaného písmene „M".

1998

  • V německém Leverkusenu vzniká Mazda Motor Europe (MME), v Belgii zahajuje činnost společnost Mazda Motor Logistics Europe (MLE).

2000

  • Mazda MX-5 se zapisuje do Guinnessovy knihy rekordů jako nejprodávanější roadster světa.

2002

  • V dubnu se rozbíhá reklamní kampaň založená na sloganu Zoom-Zoom.
  • O měsíc později vstupuje na trh první model vyznávající filozofii Zoom-Zoom, jímž je Mazda6.

2003

  • Představuje se Mazda RX-8. Její rotační motor RENESIS získává titul Mezinárodní motor roku.
  • Mazda6 se umísťuje na druhé příčce v anketě o evropské auto roku.

2004

  • Mazda3 vstupuje na trh a rovněž obsazuje druhé místo v anketě o evropské auto roku.

2005

  • Mazda5, zcela nové C-MAV pro šest či sedm cestujících s dvojicí posuvných dveří, se dostává do finále ankety o evropské auto roku.
  • Třetí generace Mazdy MX-5 absolvuje svou premiéru na ženevském autosalonu.
  • Mazda RX-8 stanovuje na testovacím okruhu u německého Papenburgu během 24 hodin jízdy 40 rychlostních a vytrvalostních rekordů, uznaných Mezinárodní automobilovou federací (FIA).

2006

  • Designová studie Mazda Senku vybojovala trofej Nejkrásnějšího konceptu roku na XXI. ročníku Mezinárodního automobilového festivalu v Paříži.

2007

  • Představuje se nová generace modelů Mazda2 a Mazda6.
  • Mazda se stává součástí projektu HyNor, norského programu na budování infrastruktury pro vozy poháněné vodíkem. Dodává do Norska několik exemplářů modelu RX-8 Hydrogen RE.
  • Udržitelný program Zoom-Zoom spatřil světlo světa. Jeho cílem je snížit spotřebu modelové řady Mazdy na celém světě v letech 2008 až 2015 o 30 procent. Zasloužit se o to má nová generace pohonných jednotek, strategie zaměřená na snižování hmotnosti (- 100 kg pro každou novou platformu) a dokonalejší aerodynamika.
  • Uvedení nového katalyzátoru na bázi speciální formy nanotechnologie, unikátního produktu Mazdy, jemuž stačí o 70 % méně vzácných kovů než produktům konkurence.

2008

  • Mazda2 získává titul světové auto roku.
  • Premiéra nové generace Mazdy3.

2009

  • Představení unikátního systému i-stop v modelu Mazda3, který využívá zbytkovou energii spalování k tomu, aby vůz znovu nastartoval dvakrát rychleji než podobné systémy konkurence.
  • Mazda5 Hydrogen RE Hybrid se začíná komerčně pronajímat. Její vodíkový rotační motor umí spalovat jak vodík, tak benzin.
  • Představuje se Sky Concept, nová generace pohonných jednotek, která se objeví v prodeji po celém světě od roku 2011. Spotřebuje o15 až 20 % méně paliva v porovnání s předchozími motory a přitom přináší řidiči stejnou radost z jízdy, která proslavila dosavadní modely značky Mazda.
  • Mazda obdržela první ocenění za kvalitu od německého časopisu Auto Zeitung a GTÜ (Společnost pro technickou kontrolu).

2010

  • Premiéra nové generace Mazdy5 na ženevském autosalonu.
  • Ke dvacátému výročí uvedení Mazdy MX-5 na evropský trh se konal závod MX-5 Open Race.