MotorInfo

Automobilový aftermarket potřebuje odvětvovou legislativu!

21.12.2008 20:59
Automobilový aftermarket potřebuje odvětvovou legislativu!

FIGIEFA představila své připomínky ke zprávě o střednědobém výhledu skupiny CARS 21  

Zveřejněný dokument obsahuje 16 doporučení zaměřených na zlepšení globální konkurenceschopnosti a zaměstnanosti v automobilovém odvětví při současném zachování dalšího růstu bezpečnosti a environmentálního chování za cenu dostupnou pro spotřebitele.

FIGIEFA vítá, že v otázce ukončení platnosti Nařízení o blokových výjimkách motorových vozidel (MVBER) (ES) č. 1400/2002, se skupina CARS 21 pro střednědobý výhled shodla na nutnosti „zachovat zdravou a spravedlivou konkurenci na automobilovém distribučním a opravárenském trhu, stejně jako udržovat právní jistotu v automobilovém odvětví". Pro FIGIEFA, stejně jako pro mnoho jiných účastníků aftermarketu, může být právní jistota pro 650 000 malých a středních podniků (SME), které v odvětví působí, zajištěna pouze zachováním specifických, jasných a normativních zásad, jako jsou ty, jež obsahuje Bloková výjímka 1400/2002. Tyto zásady jsou klíčové, ale vyžadovaly by, podle názoru FIGIEFA, v roce 2010 aktualizaci a přizpůsobení technickému pokroku a rozvoji, k němuž došlo v odvětví od roku 2002.

FIGIEFA si zvlášť všímá toho, že účastníci uznávají klíčovou roli, kterou sehrávají tyto SME v hospodářském růstu a zaměstnanosti v Evropě, a vítá doporučení pro Komisi, aby respektovala zásady stanovené v iniciativě na podporu malých a středních podniků („Small Business Act"), až bude navrhovat budoucí osud MVBER 1400/2002.

Dále, ačkoli vítá přijetí závěru 15 o „Přístupu k technickým informacím", který stanoví, že „by se měl klást soustavný důraz především na přístup k technickým informacím pro nezávislé subjekty a subjekty obchodující s více značkami na trhu náhradních dílů", lituje FIGIEFA, že výrobci vozů zastoupení ve skupině pro střednědobé přezkoumání CARS 21 se nezavázali k žádným krokům týkajícím se přístupu k technickým informacím pro celý automobilní park, tj. včetně vozidel vyrobených před rokem 2009.

Aby se zamezilo právnímu vakuu po skončení MVBER v květnu 2010, obrací se FIGIEFA naléhavě na Evropskou komisi, aby obnovila tento klíčový nástroj a vydala odvětvovou legislativu. Jde o jediný způsob, jak podporovat důvěru na trhu, aby SME na trhu náhradních dílů mohly dál poskytovat spotřebitelům v péči o svá vozidla možnost volby, kterou si zaslouží.

***

FIGIEFA je mezinárodní federace zastupující zájmy nezávislých distributorů automobilových náhradních dílů a součástí. FIGIEFA zastupuje 27 členských sdružení po celém světě. Jejím cílem je zachovat svobodnou hospodářskou soutěž ve výrobě, dodávkách a distribuci automobilových náhradních dílů a zajistit spravedlivý přístup k technickým informacím.

Členem FIGIEFA je za Českou republiku SISA.