MotorInfo

Automobilový průmysl v ČR - lepší výsledky, než se čekalo

5.6.2010 19:46
Automobilový průmysl v ČR - lepší výsledky, než se čekalo

Výroční tisková konference Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se konala v rámci tiskového dne výstav AUTOTEC / AUTOSALON Brno 2010. Sdružení zde prezentovalo základní souhrnné výsledky českého automobilového průmyslu za uplynulý rok 2009.

„Na jednotlivé výrobní segmenty automobilového průmyslu působila ekonomická recese s různou intenzitou. Dobře si vedla výroba osobních automobilů. V České republice se jich v roce 2009 vyrobilo historicky rekordní množství a i díky tomu celková produkce silničních vozidel překročila hranici 1 miliónu kusů", řekl Ing. Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. 

Přes nepříznivou ekonomickou situaci zaujímá automobilový průmysl v rámci ekonomiky České republiky nadále velmi významnou úlohu. Souhrnné tržby firem zapojených do činnosti Sdružení automobilového průmyslu v roce 2009 dosáhly 515,5 mld. Kč, ve srovnání s rokem 2008 došlo k poklesu o 14,67 %. Podíl objemu výroby firem AutoSAP tak v roce 2009 představoval 15,94 % celkových tržeb z průmyslové výroby České republiky, oproti roku 2008 se tento podíl nepatrně zvýšil. Pokud zahrneme i údaje z dalších firem automobilového průmyslu (nezapojených do činnosti AutoSAP), můžeme uvést, že automobilová produkce ČR v roce 2009 činila 606,3 mld. Kč, což znamená podíl 18,75 % na tržbách z průmyslové činnosti vykázaných ČSÚ za celou Českou republiku. Tuzemský automobilový průmysl vyváží přes 78 % své produkce, z toho cca 89 % do zemí EU. Zhoršená situace na rozhodujících exportních trzích se logicky projevila i ve vývozu automobilového průmyslu. Zatímco v roce 2008 činil export firem Sdružení automobilového průmyslu 460,7 mld. Kč, v roce 2009 to bylo 407,7 mld. Kč, to je pokles o 11,5 %. Avšak podíl firem AutoSAP na souhrnném exportu ČR se zvýšil z 18,62 % dosažených v roce 2008 na 19,13 % v roce 2009. Obdobně jako v případě tržeb z průmyslové činnosti je po zahrnutí dalších firem z oboru autoprůmyslu možno uvést, že export firem automobilového průmyslu ČR v roce 2009 dosáhl hodnoty 475,3 mld. Kč, což představuje 22,30 % celkového exportu vykázaného ČSÚ za Českou republiku.

Export českého automobilového průmyslu má zcela zásadní vliv na zahraničně obchodní bilanci ČR, kterou již pátým rokem vytáhl do kladných hodnot. V loňském roce firmy AutoSAP vykázaly pozitivní saldo zahraničně obchodní bilance ve výši 272,3 mld. Kč (= rozdíl mezi vykázaným exportem a dovozy pro výrobní spotřebu a dovozy investičního charakteru). To je meziroční zvýšení o 3,59 %. Prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn k tomu dodává: „Nutno uvést, že k těmto výsledkům významně napomohla podpůrná opatření zavedená v řadě zemí Evropské unie. Bez nich by byly dopady na domácí firmy automobilového průmyslu, zaměstnanost i hospodářskou situaci České republiky mnohem dramatičtější. Znovu se tak prokázala nezastupitelná role automobilového průmyslu pro exportně orientovanou českou ekonomiku a v tomto případě zapůsobil pozitivně i vliv globalizace v tomto průmyslovém oboru". 

Domácí autoprůmysl je i nadále významným zaměstnavatelem, přestože mezi roky 2008 a 2009 došlo ve firmách AutoSAP ke snížení počtu zaměstnanců o 12 423 osob (to je o 10,58 %). Ve firmách automobilového průmyslu bylo k 31.12.2009 přímo zaměstnáno 117 112 osob (= údaj za 150 firem AutoSAP a dalších 41 firem, které poskytly údaje za rok 2009). Při odhadu za další firmy působící v ČR v oblasti autoprůmyslu v ČR lze konstatovat, že tuzemské firmy s automobilovou výrobou zaměstnávají 140 000 až 145 000 osob. Průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP v r. 2009 dosáhla 26 077 Kč, v porovnání s rokem 2008 vzrostla o 0,73 % a byla o 10,5 % nad průměrem ČR. Jak již bylo uvedeno výše, v ČR se v roce 2009 vyrobilo rekordní množství silničních vozidel. Statisticky podchycená celková produkce silničních vozidel poprvé v historii překročila 1 000 000 ks a dosáhla hodnoty 1 002 111 kusů (obsahuje veškerou výrobu vozidel, tedy nejen motorová vozidla, ale i návěsy, přívěsy apod.)

Výroba silničních vozidel v České republice (ks/rok)

                                              

  

Rok

  

Kategorie vozidel

2005

2006

2007

2008

2009

Osobní automobily M1

596 774

848 799

925 060

934 046

976 435

Lehké užitkové vozy N1

1 220

1 077

6 238

6 288

2 650

Nákladní vozy N2 a N3

2 050

1 993

3 168

2 737

1 091

Autobusy M2 a M3

2 198

2 948

3 182

3 496

3 067

Motocykly a mopedy L

1 607

1 015

2 140

1 561

749

Přípojná vozidla O3 a O4

2 445

1 993

2 330

2 424

761

Přípojná vozidla O1 a O2

13 210

17 319

20 763

20 230

15 817

Nástavby

2 511

2 139

2 493

2 390

1 541

CELKEM:

622 015

877 283

965 374

973 172

1 002 111

Ve výrobě vozidel dominuje produkce osobních automobilů (včetně malých užitkových vozů kat. N1), kterých bylo vyrobeno 979 085 ks, tedy o 4,12 % více než v roce 2008. Na tomto historickém rekordu se Škoda Auto podílí 528 585 vozy, TPCA Czech 332 489 kusy a nošovický Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) s počtem 118 000 automobilů. Uvedené velké producenty doplňuje malý výrobce sportovních automobilů Kaipan (11 vozů).

Česká republika se stala nejen 5. největším evropským výrobcem (po Německu, Francii, Španělsku a Velké Británii) ale i 2. největším výrobcem osobních vozů na světě při přepočtu na počet obyvatel (95,5 ks / 1000 obyvatel / rok). Překonává nás jen Slovinsko s cca 100 vyrobenými osobními automobily /1 000 obyvatel /rok. Třetí Slovensko vloni vyrobilo 85 ks /1 000 obyvatel /rok.  

Ostatní segmenty výroby silničních vozidel však zaznamenaly meziroční poklesy. Absolutní hodnoty produkce silničních vozidel v ČR za posledních 5 let jsou zřejmé z výše uvedené tabulky. V procentuálním vyjádření meziročně (2009/2008) poklesla výroba nákladních automobilů (kat. N2 a N3) o 60,14 %, autobusů o 12,27 %, motocyklů a mopedů o 52,02 % a velkých přípojných vozidel (kat. O3 a O4) o 68,61 %. Snížila se rovněž výroba malých přípojných vozidel (kat. O1 a O2) a to o 21,81 %. Prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn dodává: „Ekonomickou recesi logicky doprovází celkově nižší přeprava zboží. Tím vzniká přebytek dopravních kapacit, dopravní firmy pak omezují investice na obnovu vozového parku a z tohoto důvodu se snižuje poptávka po nových užitkových automobilech, návěsech a přívěsech. To se bohužel odrazilo v situaci všech, tedy i českých, výrobců nákladních vozů, autobusů a přípojných vozidel".   

Probíhající recese do značné míry změnila podíl dodavatelského sektoru na souhrnných tržbách a dalších ekonomických ukazatelích. V roce 2008 se dodavatelé na objemu produkce automobilového průmyslu podíleli téměř 56 % a na exportu 50 %. V loňském roce však podíl dodavatelů na tržbách klesl na 46,7 % a u exportu na 40,1 %. Význam dodavatelského sektoru z hlediska zaměstnanosti a tvorby pracovních míst je však stále značný. Od roku 2002 byl podíl pracovníků ve firmách vyrábějících díly a příslušenství vozidel mezi 70 až 73 %, v roce 2009 tento podíl klesl na 66,12 %.