Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Výroční tisková konference Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se konala v rámci tiskového dne výstav AUTOTEC / AUTOSALON Brno 2010. Sdružení zde prezentovalo základní souhrnné výsledky českého automobilového průmyslu za uplynulý rok 2009.
„Na jednotlivé výrobní segmenty automobilového průmyslu působila ekonomická recese s různou intenzitou. Dobře si vedla výroba osobních automobilů. V České republice se jich v roce 2009 vyrobilo historicky rekordní množství a i díky tomu celková produkce silničních vozidel překročila hranici 1 miliónu kusů", řekl Ing. Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Přes nepříznivou ekonomickou situaci zaujímá automobilový průmysl v rámci ekonomiky České republiky nadále velmi významnou úlohu. Souhrnné tržby firem zapojených do činnosti Sdružení automobilového průmyslu v roce 2009 dosáhly 515,5 mld. Kč, ve srovnání s rokem 2008 došlo k poklesu o 14,67 %. Podíl objemu výroby firem AutoSAP tak v roce 2009 představoval 15,94 % celkových tržeb z průmyslové výroby České republiky, oproti roku 2008 se tento podíl nepatrně zvýšil. Pokud zahrneme i údaje z dalších firem automobilového průmyslu (nezapojených do činnosti AutoSAP), můžeme uvést, že automobilová produkce ČR v roce 2009 činila 606,3 mld. Kč, což znamená podíl 18,75 % na tržbách z průmyslové činnosti vykázaných ČSÚ za celou Českou republiku. Tuzemský automobilový průmysl vyváží přes 78 % své produkce, z toho cca 89 % do zemí EU. Zhoršená situace na rozhodujících exportních trzích se logicky projevila i ve vývozu automobilového průmyslu. Zatímco v roce 2008 činil export firem Sdružení automobilového průmyslu 460,7 mld. Kč, v roce 2009 to bylo 407,7 mld. Kč, to je pokles o 11,5 %. Avšak podíl firem AutoSAP na souhrnném exportu ČR se zvýšil z 18,62 % dosažených v roce 2008 na 19,13 % v roce 2009. Obdobně jako v případě tržeb z průmyslové činnosti je po zahrnutí dalších firem z oboru autoprůmyslu možno uvést, že export firem automobilového průmyslu ČR v roce 2009 dosáhl hodnoty 475,3 mld. Kč, což představuje 22,30 % celkového exportu vykázaného ČSÚ za Českou republiku.
Export českého automobilového průmyslu má zcela zásadní vliv na zahraničně obchodní bilanci ČR, kterou již pátým rokem vytáhl do kladných hodnot. V loňském roce firmy AutoSAP vykázaly pozitivní saldo zahraničně obchodní bilance ve výši 272,3 mld. Kč (= rozdíl mezi vykázaným exportem a dovozy pro výrobní spotřebu a dovozy investičního charakteru). To je meziroční zvýšení o 3,59 %. Prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn k tomu dodává: „Nutno uvést, že k těmto výsledkům významně napomohla podpůrná opatření zavedená v řadě zemí Evropské unie. Bez nich by byly dopady na domácí firmy automobilového průmyslu, zaměstnanost i hospodářskou situaci České republiky mnohem dramatičtější. Znovu se tak prokázala nezastupitelná role automobilového průmyslu pro exportně orientovanou českou ekonomiku a v tomto případě zapůsobil pozitivně i vliv globalizace v tomto průmyslovém oboru".
Domácí autoprůmysl je i nadále významným zaměstnavatelem, přestože mezi roky 2008 a 2009 došlo ve firmách AutoSAP ke snížení počtu zaměstnanců o 12 423 osob (to je o 10,58 %). Ve firmách automobilového průmyslu bylo k 31.12.2009 přímo zaměstnáno 117 112 osob (= údaj za 150 firem AutoSAP a dalších 41 firem, které poskytly údaje za rok 2009). Při odhadu za další firmy působící v ČR v oblasti autoprůmyslu v ČR lze konstatovat, že tuzemské firmy s automobilovou výrobou zaměstnávají 140 000 až 145 000 osob. Průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP v r. 2009 dosáhla 26 077 Kč, v porovnání s rokem 2008 vzrostla o 0,73 % a byla o 10,5 % nad průměrem ČR. Jak již bylo uvedeno výše, v ČR se v roce 2009 vyrobilo rekordní množství silničních vozidel. Statisticky podchycená celková produkce silničních vozidel poprvé v historii překročila 1 000 000 ks a dosáhla hodnoty 1 002 111 kusů (obsahuje veškerou výrobu vozidel, tedy nejen motorová vozidla, ale i návěsy, přívěsy apod.)
Výroba silničních vozidel v České republice (ks/rok)
| Rok | ||||
Kategorie vozidel | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Osobní automobily M1 | 596 774 | 848 799 | 925 060 | 934 046 | 976 435 |
Lehké užitkové vozy N1 | 1 220 | 1 077 | 6 238 | 6 288 | 2 650 |
Nákladní vozy N2 a N3 | 2 050 | 1 993 | 3 168 | 2 737 | 1 091 |
Autobusy M2 a M3 | 2 198 | 2 948 | 3 182 | 3 496 | 3 067 |
Motocykly a mopedy L | 1 607 | 1 015 | 2 140 | 1 561 | 749 |
Přípojná vozidla O3 a O4 | 2 445 | 1 993 | 2 330 | 2 424 | 761 |
Přípojná vozidla O1 a O2 | 13 210 | 17 319 | 20 763 | 20 230 | 15 817 |
Nástavby | 2 511 | 2 139 | 2 493 | 2 390 | 1 541 |
CELKEM: | 622 015 | 877 283 | 965 374 | 973 172 | 1 002 111 |
Ve výrobě vozidel dominuje produkce osobních automobilů (včetně malých užitkových vozů kat. N1), kterých bylo vyrobeno 979 085 ks, tedy o 4,12 % více než v roce 2008. Na tomto historickém rekordu se Škoda Auto podílí 528 585 vozy, TPCA Czech 332 489 kusy a nošovický Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) s počtem 118 000 automobilů. Uvedené velké producenty doplňuje malý výrobce sportovních automobilů Kaipan (11 vozů).
Česká republika se stala nejen 5. největším evropským výrobcem (po Německu, Francii, Španělsku a Velké Británii) ale i 2. největším výrobcem osobních vozů na světě při přepočtu na počet obyvatel (95,5 ks / 1000 obyvatel / rok). Překonává nás jen Slovinsko s cca 100 vyrobenými osobními automobily /1 000 obyvatel /rok. Třetí Slovensko vloni vyrobilo 85 ks /1 000 obyvatel /rok.
Ostatní segmenty výroby silničních vozidel však zaznamenaly meziroční poklesy. Absolutní hodnoty produkce silničních vozidel v ČR za posledních 5 let jsou zřejmé z výše uvedené tabulky. V procentuálním vyjádření meziročně (2009/2008) poklesla výroba nákladních automobilů (kat. N2 a N3) o 60,14 %, autobusů o 12,27 %, motocyklů a mopedů o 52,02 % a velkých přípojných vozidel (kat. O3 a O4) o 68,61 %. Snížila se rovněž výroba malých přípojných vozidel (kat. O1 a O2) a to o 21,81 %. Prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn dodává: „Ekonomickou recesi logicky doprovází celkově nižší přeprava zboží. Tím vzniká přebytek dopravních kapacit, dopravní firmy pak omezují investice na obnovu vozového parku a z tohoto důvodu se snižuje poptávka po nových užitkových automobilech, návěsech a přívěsech. To se bohužel odrazilo v situaci všech, tedy i českých, výrobců nákladních vozů, autobusů a přípojných vozidel".
Probíhající recese do značné míry změnila podíl dodavatelského sektoru na souhrnných tržbách a dalších ekonomických ukazatelích. V roce 2008 se dodavatelé na objemu produkce automobilového průmyslu podíleli téměř 56 % a na exportu 50 %. V loňském roce však podíl dodavatelů na tržbách klesl na 46,7 % a u exportu na 40,1 %. Význam dodavatelského sektoru z hlediska zaměstnanosti a tvorby pracovních míst je však stále značný. Od roku 2002 byl podíl pracovníků ve firmách vyrábějících díly a příslušenství vozidel mezi 70 až 73 %, v roce 2009 tento podíl klesl na 66,12 %.