MotorInfo

AutoSympo 2014

8.11.2014 15:06
AutoSympo 2014

 Tradice automobilového průmyslu zemí Koruny České má své kořeny na Moravě, kde z dnešní Kopřivnice vyjel první automobil Präsident v roce 1897, tj. více než před stoletím. Tradice setkávání inženýrů a techniků AutoSympo je rovněž úctyhodná - téměř půl století.

Teprve podruhé se ale AutoSympo pořádalo jako celostátní dvoudenní akce pod patronací Světové federace společností automobilových inženýrů (FISITA). AutoSympo je místem setkání odborníků z oblasti výzkumu a výroby, legislativy a všech těch, kteří se zabývají silniční dopravou a životním prostředím na celostátní, regionální i zcela lokální úrovni. Jde tak o velmi široké fórum pro výměnu zkušeností a pro konfrontaci záměrů a praktických výsledků.

Konference AutoSympo

Odborný program celodenní konference prvního dne byl určen pro širší odbornou veřejnost a organizace státní správy. V bloku prezentací finálních výrobců motorových vozidel České republiky zazněly hlasy vedoucích pracovníků vývojových oddělení českých automobilek, kde hovořil Ing. Martin Hrdlička, PhD., Škoda-Auto a.s. ,  Ing. Radomír Smolka, Tatra Trucks,   Ing. Jan Vodstrčil, IVECO CZ a další. Problematikou elektromobility se nezabývali jen zástupci průmyslu autobusů a trolejbusů, Ing. Aleš Lipavský, SOR Libchavy či Ing. Jan Vejbor, Škoda Electric (Plzeň), ale také studenti ČVUT s projektem závodního monopostu e-Formula Student nebo TU Ostrava s projektem sportovního vozu SCX. Přímé srovnání s projektem velmi úspěšného vozu se spalovacím motorem předvedli zástupci teamu CTU CarTech z ČVUT v Praze.

Kolokvium AutoSympo

Specifický program celodenního kolokvia druhého dne byl rekapitulací výsledků práce pracovníků výzkumu a vývoje v rámci projektu TA ČR CKAP JB (Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka) roku 2014. Ředitelem centra je prof. Ing. Jan Macek, DrSc., ČVUT Praha, který je rovněž členem několika evropských klíčových společností udávajících směr výzkumu a vývoje automobilů. Z výsledků, které prezentovali špičkoví odborníci českých vysokých škol a univerzit, výzkumných organizací jakými jsou např. TŰV-SŰD Praha nebo Ricardo Prague, bylo zřejmé, že český výzkum se opět dostává na přední místo, které už ostatně dříve i měl. K nejzajímavějším výstupům diskuze odborníků bylo:

  • Stagnace rozvoje elektromobility, s výjimkou hybridizace.
  • Vzestup vozidel s pohony CNG a LNG, což je logickým důsledkem nestabilní situace v energetice vlivem závislosti na fosilních palivech.
  • Nejednotnost evropské legislativy v oblasti vozidel a dopravy.
  • Nezodpovědný přístup politiků k ekologické problematice.

Od jiných akcí s podobnou tematikou se AutoSympo výrazně liší tím, že přímou účastí nejlepších českých odborníků v oblasti výzkumu, vývoje a výroby automobilů, je zaručena nejen aktuálnost témat, ale také uplatnění výsledků výzkumu a vývoje ve výrobě a tím i v každodenní praxi.

Česká automobilová společnost jako pořadatel nespí na vavřínech, ale již teď zahajuje přípravy na AutoSympo 2015.

 

Ing. Branko Remek, CSc., čestný předseda CAS-SAE