Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Ceny pohonných hmot klesají již dva týdny v řadě. Během uplynulého týdne cena benzinu poklesla o dvacet haléřů a nyní tak dosahuje 32,07 koruny. Cena nafty klesla rovněž o dvacet haléřů na 30,78 koruny. V následujících dnech by pokles cen pohonných hmot měl pokračovat, ale zlevňování zpomalí větší množství biopaliv, které se už od 1. 6.
Cena LPG stagnuje
Během uplynulého týdne už druhým týdnem v řadě klesaly ceny pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic. Cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 poklesla o dvacet haléřů a nyní tak dosahuje 32,07 korun. Nafta zlevnila rovněž o dvacet haléře a nyní tak litr nafty stojí 30,78 koruny. Vyplývá to z aktuálních údajů společnosti CCS, která ceny pohonných hmot u čerpacích stanic dlouhodobě sleduje. Stagnuje také cena nejběžnějšího alternativního paliva - LPG. Cena LPG se v týdenním srovnání nezměnila a dosahuje 14,60 koruny za litr, vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu z minulého týdne. Cena LPG je však stále blízko svého více jak ročního maxima. LPG zdražovalo od listopadu loňského roku až do března. Ve stejném období loni vyšlo LPG o více jak korunu levněji.
S nejdražšími pohonnými hmotami se setkají řidiči v Jihomoravském kraji a na Vysočině. Nejdražší benzin Natural 95 je v Jihomoravském kraji, kde vyjde litr na 32,52 koruny. Nejlevnější benzin se naopak prodává v Královéhradeckém kraji, kde litr přijde na průměrných 31,73 korun. Nejdražší motorovou naftu lze ze všech krajů pořídit na Vysočině, stojí zde 31,25 koruny. Nejlevnější nafta je naopak podle statistik CCS k dostání za průměrných 30,14 koruny v Olomouckém kraji.
Ceny ovlivní biopaliva
V průběhu následujících dní by ceny pohonných hmot měly nadále klesat. Snížení cen benzinu a nafty lze očekávat v řádu desetihaléřů. Proti zlevňování však bude působit zvýšení množství biopaliv přimíchávaných do benzinu a nafty. Od 1. června se v benzinech začne objevovat místo dosavadních až 3,5 procenta biolihu až 4,1 procenta této látky. V naftě vzroste maximální přípustné množství metylesteru řepkového oleje (MEŘO) z 4,5 procenta na 6 procent. V důsledku vyššího přimíchávání biosložek do pohonných hmot by měl benzin zdražit nejvýše zhruba o desetník a nafta maximálně o dvacetník. Pohonné hmoty obohacené o vyšší podíl biopaliv se začnou u čerpacích stanic objevovat postupně - se závozem podzemních nádrží čerpacích stanic autocisternami. Nejdříve se benzin a nafta s většími podíly biosložek objeví u čerpacích stanic s nejrychlejší obměnou zboží. Na méně frekventovaných stanicích se můžou „nové" pohonné hmoty objevit za několik dní až za dva týdny.
Problém pro právníky petrolejářských firem pak představuje to, že se do zítřka neobjeví novela zákona o ochraně ovzduší ve sbírce zákonů, což je podmínka platnosti zákona. Teoreticky tak zvyšování obsahu biopaliv v pohonných hmotách není právně závazné. Podle generálního sekretáře ČAPPO Miloše Podrazila však petrolejářské firmy začnou přimíchávat větší podíl biosložek do pohonných hmot už nyní.
Novinkou, která se na trhu s pohonnými hmotami také objevuje, je snižování rozdílu mezi cenou benzinu a nafty. Cena motorové nafty začíná cenu benzinu dohánět. Rozdíl mezi těmito dvěma nejčastějšími pohonnými hmotami je aktuálně už pouhých 1,30 koruny. Ještě na začátku dubna byl přitom benzin dražší o 1,90 koruny. Snižující se rozdíl má podle všeho na svědomí zlepšující se ekonomická situace v Česku, ale hlavně v celé Evropě. Ke změně cenové relace benzinu a nafty totiž dochází už na burze v Rotterdamu, kde se ropné produkty obchodují, uvádí společnost PETROLmedia.