Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Novela zákona o silničním provozu, která je účinná od 1. srpna tohoto roku, stanovuje novou povinnost v užívání zimních pneumatik.
Řidiči je budou muset od listopadu použít vždy, když bude na vozovce ležet souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
V zimním období, tj. od 1. listopadu do 31. března, budou muset řidiči používat zimní pneumatiky. V minulých letech tuto povinnost stanovovala dopravní značka "Zimní výbava". Letos je tomu jinak. Poprvé je platnost celoplošná. Leží-li na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, vozidlo musí mít zimní pneumatiky. Ministerstvo dopravy touto úpravou zákona chce omezit každoroční nešvary těch řidičů, kteří vyjedou do silničního provozu s letními pneumatikami za nepříznivých klimatických podmínek a zablokují tím provoz.
Tím však zákon nekončí. Stanovuje také, že řidič musí zimní pneumatiky užít v případech, kdy lze předpokládat výskyt sněhu, ledu či námrazy na vozovkách. Jednoduše řečeno, řidič má odpovědnost vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu a v případech, kdy jsou nepříznivé klimatické podmínky, by neměl v žádném případě vyjíždět na letních pneumatikách.
V pátek také proběhla na Ministerstvu dopravy koordinační schůzka s představiteli ředitelství služby dopravní policie, kde si zástupci obou institucí sjednotili výklad příslušného zákona. Jak bude k novince přistupovat dopravní policie. V souvislosti se zimními pneumatikami nejsou sice plánovány žádné masivní celoplošné akce, neznamená to ale, že se řidiči nemohou s kontrolou setkat. Podstatným impulsem pro kontroly zimních pneumatik budou povětrnostní podmínky, které zvyšují riziko ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V případě, že bude mít absence zimních pneumatik přímý vliv na vznik a průběh dopravní nehody, přihlédnou policisté při šetření nehody také k této skutečnosti. Informace o pneumatikách vozidla, které mělo účast na dopravní nehodě, bude součástí protokolu o nehodě, který je automaticky předáván České kanceláři pojistitelů. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu. Při kontrolách bude policisty zajímat nejen druh pneumatiky, ale samozřejmě také její stav.
Ministerstvo dopravy i dopravní policie ČR upozorňují, že dopravní značení „Zimní výbava“ zůstává nadále v platnosti! Obcím zůstává možnost dopravní značku umístit na svém území. Tam, kde dopravní značka bude umístěna, se nic nemění, a to i v případě příznivého počasí.
Proč zimní pneumatiky?
Je třeba si uvědomit, že zimní pneumatika má při nízkých teplotách úplně rozdílné vlastnosti než letní. Při teplotách, které jsou 4 st. Celsia a nižší, má zimní pneumatika lepší adhezní vlastnosti a z hlediska bezpečnosti ji lze jenom doporučit.
Příklady a doporučení, kdy by řidič neměl vyjíždět s letními pneumatikami:
Venkovní teplota klesne pod +4 st. Celsia;
Sněžení;
Déšť při nízkých teplotách;
V případě mrholení;
Na mostních konstrukcích, kdy teplota je 0 st. Celsia (zde již může být námraza);
Silnice posypaná solí (od určité teploty je sůl neúčinná!);
Nepříznivá předpověď počasí.
Obecné příklady:
Příklad 1: Jedu v Polabí mimořádně do práce vozem. Ten den je sucho a ani předpověď počasí nehlásí, že by se měly klimatické podmínky zhoršit. Je jasné, že můžu vyjet s letními pneumatikami.
Příklad 2: Jedu na dovolenou do hor z Polabí, kde bydlím. V Polabí je krásné počasí a sucho. Na horách též. Hodlám tam však strávit týden. Je jasné, že budu muset mít zimní pneumatiky, neboť během týdne může napadnout v horách sníh.
Příklad 3: V počasí hlásí na celém území mrazy. Opětovně, budu-li chtít vyjet, auto musí mít zimní pneumatiky.
Co je to zimní pneumatika?
Za zimní pneumatiku je považována pneumatika na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.
Co musí dále splňovat tato zimní pneumatika?
Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).
Proč právě 4 mm, případně 6 mm?
Podle průzkumů a také na základě zkušeností bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí tzv. samočisticí efekt.