Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
BMW M6 Gran Coupé je třetí karosářskou verzí modelu BMW M6 a doplňuje již stávající provedení Coupé a Cabrio. Vysokootáčkový motor V8 přeplňovaný technologií M TwinPower Turbo disponuje největším výkonem 412 kW/560 k a dokáže BMW M6 Gran Coupé z klidu na rychlost 100 km/h doslova vystřelit během pouhých 4,2 s.
Elegantní sportovní tvary tohoto čtyřdveřového Coupé jsou doplněné specifickými prvky, z nichž je nejvýznamnější střecha vyrobená z plastů zesílených uhlíkovými vlákny (CFRP). Prostorný interiér poskytuje mimořádný komfort pro cestující na zadních sedadlech BMW M6 Gran Coupé, na kratší cesty je ale možné v zadní části převézt trojici pasažérů.
Design
Typické rysy designu vozů BMW M jsou dány technickými požadavky. Je totiž potřeba zajistit přísun dostatečného množství chladicího vzduchu, podvozek musí mít specifickou geometrii, rozhodující je rozložení hmotnosti a zásadní vliv mají také aerodynamické vlastnosti. Právě tyto prvky ovlivnily design BMW M6 Gran Coupé. Pro přední část jsou typické maximalizované otvory pro chladicí vzduch, standardně dodávané adaptivní LED světlomety, stejně tak jako ledviny tvořící masku chladiče se specifickým designem. Z boku se model BMW M6 Gran Coupé od BMW M6 Coupé odlišuje zadním párem dveří a o 113 mm prodlouženým rozvorem. Nízká střecha se v zadní části jemně svažuje a spolu s výrazně tvarovaným C sloupkem vytváří nezaměnitelně dynamický celek.
Charakteristicky vytažené blatníky poukazují na zvětšený rozchod předních i zadních kol, který je typický pro BMW M6 Gran Coupé. Dalšími rysy specifickými pro model BMW M jsou ozdobné prvky na bocích za předními koly, aerodynamicky optimalizovaná vnější zpětná zrcátka, standardně dodávané lesklé černé lišty kolem bočních oken BMW Individual Shadow Line nebo exkluzivní M dvacetipalcová kola s dvojitými paprsky, která vzhled modelů divize BMW M dotvářejí. Zmínit je třeba také dva páry koncovek výfuku vyjadřující dynamický potenciál nového BMW M6 Gran Coupé. Ve spodní části zadního nárazníku je integrován difuzor z uhlíkových kompozitů (CFRP), který optimalizuje proudění vzduchu pod vozem. Tento exkluzivní a především mimořádně lehký materiál je použitý také na střeše, kde viditelná struktura uhlíkových vláken vytváří další specifický designérský prvek. Ten akcentuje i snížení střední části střechy, jež je zevnitř podtrženo čalouněním stropu provedeným černou alcantarou, kterou ve střední části nahrazuje černá kůže.
Harmonické propojení sportovní přitažlivosti a elegance vnějšího designu se opakuje také v propracovaném a exkluzivně působícím vnitřním prostoru, který je navržen v duchu divize M a spojuje prostornost s luxusem. Pro řidiče a spolujezdce jsou připravena M sportovní sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy. Součástí standardní výbavy modelu BMW M6 Gran Coupé je kožené čalounění Merino. Zadní sedadla nabízejí prostor pro dvojici nebo trojici cestujících a jsou dělená v poměru 40:60. Tím umožňují měnit objem zavazadlového prostoru od 460 do 1 265 l.
Motor V8 s přeplňováním M TwinPower Turbo, sedmistupňová dvouspojková převodovka M DCT s řízením Drivelogic, Aktivní M diferenciál
Motor umístěný pod kapotou BMW M6 Gran Coupé je zárukou dynamiky odpovídající vozům divize BMW M. Osmiválec přeplňovaný technologií M TwinPower Turbo disponuje největším výkonem 412 kW/560 k. Mezi jeho technologické zajímavosti patří především použití dvojice dvoukomorových turbodmychadel twin-scroll, patentovaných křížených výfukových svodů, vysokotlakého přímého vstřikování paliva, proměnného zdvihu sacích ventilů VALVETRONIC či variabilního časování sacích i výfukových vaček Double-Vanos. Motor se zdvihovým objemem 4 395 cm3 dosahuje mezi 1 500 a 5 750 1/min točivého momentu 680 N.m, výkon vrcholí v rozpětí 6 000 až 7 000 1/min. Omezovač motoru zasahuje v 7 200 1/min. BMW M6 Gran Coupé zrychluje z klidu na 100 km/h během 4,2 s a je schopné jet nejvyšší rychlostí 250 km/h (s paketem M Driverʼs se nejvyšší rychlost posunuje na 305 km/h). Kombinovaná spotřeba podle cyklu měření EU činí 9,9 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 ve výši 232 g/km.
Přenos síly má na starosti sedmistupňová dvouspojková převodovka M DCT řízená elektronikou Drivelogic, která rozhoduje o použití optimálního převodového stupně pro zajištění maximální akcelerace. K dispozici je též funkce závodního startu Launch Control, ale také speciální režim pro zajištění potřebného komfortu při jízdě malými rychlostmi. Nechybí ani funkce Auto Start-Stop snižující spotřebu paliva. BMW M6 Gran Coupé je vybaveno Aktivním M diferenciálem, který mění rozdělení hnací síly mezi zadní kola podle aktuálních podmínek s cílem maximalizace trakce. Tím se dosahuje mimořádné akcelerace ve výjezdu ze zatáček, stejně tak jako stability na vozovkách s proměnnou přilnavostí. Aktivní M Diferenciál je tvořen elektronicky ovládanou lamelovou spojkou, která reguluje jeho svornost. Jeho řízení je součástí stabilizačního systému DSC a pomocí cílené změny rozložení točivého momentu mezi hnaná kola dosahuje optimálního přizpůsobení každé jízdní situaci.
Podvozek v duchu nejlepších tradic BMW M
Podvozek BMW M6 Gran Coupé je navržen tak, aby byl schopen mimořádný potenciál vozu přeměnit na dynamiku. Víceprvková integrální zadní náprava, stejně tak jako přední zavěšení s dvojitými příčnými rameny mají specifickou kinematiku a většina těchto dílů je vyrobena z hliníku za pomoci kování. Spojení komponentů podvozku a karoserie je tvořeno robustními prvky, které jsou navržené tak, aby plně vyhověly značným silám vznikajícím při dynamické jízdě. BMW M6 Gran Coupé je vybaveno specificky naladěným systémem aktivně řízených tlumičů Dynamic Damper Control, stejně tak jako hydraulickým posilovačem hřebenového řízení s funkcí M Servotronic snižující účinek posilovače se zvyšující se rychlostí. Kromě vysokovýkonných standardních brzd s plovoucími kotouči kombinujících ocel a hliník je možné BMW M6 Gran Coupé na přání vybavit M karbon-keramickými brzdami. Jsou vyrobené z nově vyvinutého materiálu, který se vyznačuje jedinečnou odolností vůči vysokým teplotám, nízkou hmotností a dlouhou životností.
U BMW M6 Gran Coupé lze podle potřeby měnit charakteristiku hnacího ústrojí i podvozku. K tomu slouží tlačítka umístěná vedle voliče převodovky. Vzájemně nezávisle lze nastavovat režim systému DSC, charakteristiku motoru, aktivních tlumičů , řízení M Servotronic, ale také převodovky M DCT. Tím si může řidič zvolit vždy optimální nastavení vozu podle jeho individuálních preferencí a okamžité situace. Dvě z těchto nastavení lze uložit také pod dvojici tlačítek M umístěných na volantu, které jsou připraveny k jejich okamžitému vyvolání.
Velmi široká a vyspělá nabídka výbavy
Součástí standardní výbavy BMW M6 Gran Coupé jsou dvacetipalcová M kola, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, automaticky zatmavitelná zpětná zrcátka, alarm a rádio BMW Professional s hi-fi reproduktory. Dvouzónovou automatickou klimatizaci lze zaměnit za čtyřzónovou se samostatným ovládacím panelem pro zadní sedadla. Kromě toho lze BMW M6 Gran Coupé vybavit též M multifunkčními sedadly, vyhříváním zadních sedadel, systémem komfortního přístupu, vyhřívaným volantem, jemným dovíráním dveří Soft Close, elektricky ovládanými slunečními clonami, nejnovější generací navigačního systému BMW Professional nebo audioaparaturou Bang & Olufsen High End Surround Sound. Pro BMW M6 Gran Turismo je připravena ucelená nabídka systémů z programu BMW ConnectedDrive. Jde především o speciální Head-Up displej, parkovací asistent PDC, couvací kameru, asistent dálkových světel, ukazatel rychlostních limitů, systém hlídající nechtěné opuštění jízdního pruhu, Surround View nebo noční vidění BMW Night Vision s rozpoznáváním osob. Zákazníci mohou do systému vozu připojit Apple iPhone nebo jiný chytrý telefon a využívat mnoho nových internetových služeb.