MotorInfo

Bosch přiveze na Autotec 3D geometrii

21.5.2010 11:43
Bosch přiveze na Autotec 3D geometrii

Společnost Bosch se i v tomto roce zúčastní tradičního veletrhu Autotec. Jednou z letošních novinek, které v Brně představí, je také tzv. 3D geometrie Bosch FWA 4630. S ní je měření jednodušší, rychlejší a samozřejmě přesné.

A protože Bosch bude mít v letošním roce na veletrhu užitkových a osobních vozidel, dílů a servisní techniky Autotec & Autosalon Brno 2010 hned dva stánky, tak tento exponát hledejte na venkovní ploše brněnského výstaviště.

Měření a seřizování geometrie podvozku je z hlediska autoservisu specifickou záležitostí. K práci autoopraváře patří vlastně už od samotných počátků tohoto oboru. Dalo by se říci, že patří k pilířům této profese. Jen málokde bychom mohli tak názorně pozorovat vývoj moderních technologií. Snad žádný jiný obor se z hlediska nutného vybavení tolik nezměnil. Společnost Bosch nyní přináší další výrazný zlom v oblasti koncepce těchto přístrojů.

Centrem zájmu odborníků, kteří se geometrií a jejím měřením zabývají, se v posledních letech stalo takzvané 3D měření. Výhody jsou jasné - rychlost, a jednoduchost bez nutnosti manipulace s nákladnou a citlivou měřicí technikou. Ta je místo toho bezpečně uložena ve stacionárním sloupu jen několik metrů před měřeným vozidlem. Postupem času se podařilo odbourat i poslední nedostatky, ke kterým patřila například výrazně vyšší cena oproti běžným konvečním systémům s měřicími hlavami přímo na kolech.

Koncepce nového přístroje Bosch FWA 4630 však výčet všech nevýhod naprosto eliminuje! Umožňuje totiž měřit geometrii na jakémkoliv typu pracoviště. Tedy nejen na libovolném, dostatečně robustním a vybaveném zvedáku. Samozřejmostí je možnost měřit i na pracovní jámě, nebo prostě a jednoduše na rovné podlaze. Měřicí technika přitom servisní techniky nijak neomezuje. V okamžiku, kdy práci na geometrii vozidla ukončí, se veškeré části měřicího systému snadno odpojí a uloží stranou tak, aby nepřekážely. Velkou předností je možnost využívat jedno zařízení na několika místech v servisu. Jediné, co je k tomu třeba, je instalace kabeláže. Vše ostatní je snadno mobilní díky robustnímu vozíku. Samotná instalace měřicího systému je pak otázkou zhruba 30 vteřin. Není potřeba ani kontrola přesnosti umístění, ani žádná kalibrace.

Jak to funguje?

Hlavním a jediným nosičem měřicí techniky je právě zvedák, na kterém je měření prováděno. „Křídla" s kamerami jsou jednoduše nasazena na předinstalovaných úchytech a připojena na počítač, který je umístěn ve vozíku. Opět platí, že montáž i demontáž těchto „křídel" je otázkou 30 vteřin. Co je podstatné, je fakt, že každá odrazová deska je snímána nikoliv jednou (jak je tomu u ostatních systémů), ale dvěma kamerami (tzv. stereoskopické snímání). To umožňuje vytvořit reálný 3D model vozidla a na jeho základě poté přesně propočítat jednotlivé měřené hodnoty.

To vše s sebou nese především maximální urychlení a zjednodušení obsluhy. Například samotnou pojezdovou kompenzaci házivosti ráfků lze zvládnout během necelé minuty. Dvacetistupňová rutina je pak otázkou přibližně dvou minut. Další výhoda je maximální odolnost proti vnějším vlivům, které mohou zasáhnout do měření. Typicky například náraz do měřicí hlavy, přizvednutí oproti její původní poloze nebo její natočení (napříkad pokud je jen položena na zemi). Referenční systém, který neustále vyhodnocuje vzájemnou polohu měřicích hlav, dokáže všechny tyto vlivy eliminovat a ty se tak neodrazí ani v přesnosti, ani stabilitě měření. Můžeme tak konstatovat, že tento vysoce sofistikovaný a komplexní měřicí systém činí měření a seřizovaní geometrie zas o pořádný kus jednodušší a přesnější.

Základní charakteristika Bosch FWA 4630:

  • stereoskopické snímání polohy odrazných desek;
  • frekvence snímání polohy až 30 snímků za vteřinu;
  • měřicí kamery jsou uloženy v ochranných pouzdrech ze vstřikovaného vypěněného polypropylenu;
  • jednoduchá a rychlá montáž i demontáž systému;
  • jednoduchá a rychlá kompenzace pojezdem (± 30);
  • kompletní databanka hodnot i seřizovacích postupů;
  • celkové proměření vozidla do 7 minut (včetně přípravy systému a kompenzace).