MotorInfo

Bridgestone představil třetí generaci pneumatik run-flat

29.7.2009 13:30
Bridgestone představil třetí generaci pneumatik run-flat

Společnost Bridgestone Corporation oznámila, že úspěšně dokončila vývoj nových technologií, které v praxi zvýší úroveň jízdního komfortu pneumatik run-flat1.

Bridgestone začne prodávat „třetí generaci" pneumatik run-flat v roce 2009, přičemž se zaměří na dodávky výrobcům nových osobních vozů. Po celém světě vzrůstá povědomí zákazníků o ekologii a automobilky na tuto skutečnost reagují zaváděním lehčích a menších vozů do výroby. Společnost Bridgestone je v souvislosti s tímto trendem přesvědčena o tom, že se třetí generace pneumatik run-flat stane v širokém měřítku součástí originální výbavy osobních vozů, z níž vytlačí klasická rezervní kola. Bridgestone věří, že další popularizace bezpečných a ekologických pneumatik run-flat přispěje výrazným způsobem k rozvoji lidské společnosti. Podle společnosti Bridgestone jsou pneumatiky run-flat nejlepší volbou z různých způsobů, jak nahradit rezervní kolo, neboť nabízejí následující přednosti:

(1) lepší stabilitu při jízdě s defektní pneumatikou;

(2) větší bezpečnost, neboť odpadá nutnost měnit kolo na rizikových místech, jako jsou dálnice;

(3) zaručenou mobilitu nejen v případě proražení pneumatiky v oblasti běhounu, ale i při poškození bočních stěn.

Kdyby všechna vozidla jezdila bez rezervních kol, znamenalo by to úsporu přibližně 59 milionů2 pneumatik ročně. Kdybychom brali v úvahu celou životnost rezervních pneumatik od těžby surovin až po likvidaci, pak by kromě toho mohlo dojít ke snížení emisí CO2 přibližně o 2 miliony tun za rok.3 Další snížení emisí CO2 by přinesla eliminace samotných rezervních kol. S výhodami třetí generace pneumatik run-flat přispívá Bridgestone k vytvoření mobilní společnosti, která bude cestovat bezpečněji a bude lépe chránit své životní prostředí.

1 Pneumatiky run-flat jsou pneumatiky, které umožňují v případě defektu pokračovat v jízdě sníženou rychlostí na omezenou vzdálenost. Za předpokladu normálního stylu jízdy lze na nich ujet při tlaku 0 kPa až 80 km rychlostí 80 km/h (technická norma ISO). Vzdálenost 80 km, kterou lze ujet s pneumatikami run-flat (při tlaku vzduchu v pneumatikách 0 kPa), odpovídá podmínkám technické normy ISO. Informace o vzdálenosti, kterou lze ujet v běžném provozu, naleznete v návodu k použití.

2 Průzkum společnosti Bridgestone.

3 Emise CO2 za celou životnost pneumatiky jsou vypočteny v souladu s pokyny Asociace japonského gumárenského průmyslu (Japan Rubber Manufacturers Association) uvedenými v publikaci „Tire Inventory Analysis Trail" (verze z roku 1998). Předpokládá se, že během používání pneumatiky jsou emise nulové.

Třetí generace pneumatik run-flat se od svých předchůdců odlišuje jízdním komfortem, který je srovnatelný s konvenčními pneumatikami. Následují souhrnné informace o nových produktech a podrobný popis technologií, z nichž vycházejí.

1. Evoluce třetí generace pneumatik run-flat

Většina pneumatik run-flat značky Bridgestone má vyztužené bočnice. V roce 1987, kdy společnost Bridgestone zahájila hromadnou výrobu pneumatik run-flat, měl tento druh plášťů sklon k horšímu pérování v porovnání s konvenčními pneumatikami, protože boční stěny pneumatik run-flat byly tlusté a poněkud nepoddajné. Společnost Bridgestone představila v roce 2005 druhou generaci pneumatik run-flat, která nabízela lepší jízdní komfort díky zdokonalenému složení pryžové směsi ve výztuhách bočních stěn. Třetí generace pneumatik run-flat Bridgestone využívá nové technologie, které dále zlepšují jízdní komfort. Výsledkem je nižší index vertikální tuhosti pneumatiky* v porovnání s pneumatikami run-flat druhé generace a jízdní komfort srovnatelný s konvenčními pneumatikami. Kromě toho bylo možné vyvinout pneumatiky run-flat ve větší škále rozměrů včetně těch, jejichž realizace byla dosud obtížná.

*Pneumatika funguje jako pružina, která pohlcuje rázy mezi vozidlem a povrchem vozovky. Index v tomto případě vyjadřuje „sílu pružiny".

2. Nové technologie pro třetí generaci

Klíčová technologie třetí generace pneumatik run-flat se zaměřuje na „regulaci teploty". Nejjednodušším způsobem, jak zlepšit jízdní komfort pneumatik run-flat s vyztuženými bočnicemi, je navrhnout boční stěny, které jsou tenčí a měkčí. Avšak v tomto případě by docházelo k větším deformacím bočních stěn při jízdě s proraženou pneumatikou a v odpovídající míře by se v této oblasti tvořilo více tepla. Hlavní výzvou v úsilí o zlepšování jízdního komfortu se tedy stala regulace tvorby tepla, která by zajistila požadovanou nebo ještě větší odolnost pneumatik run-flat po ztrátě tlaku vzduchu. Společnost Bridgestone vyvinula tři technologie, které řeší tento hlavolam:

1) novou směs pryže pro výztuhy bočních stěn snižující tvorbu tepla,

2) novou kordovou vložku pneumatiky omezující rozšiřování deformací do dalších oblastí,

3) technologii COOLING FIN, která ochlazuje boční stěny pneumatik.

Vzhledem k tomu, že každá z těchto technologií zlepšuje jízdní komfort sama o sobě, bude společnost Bridgestone používat jednotlivá řešení v závislosti na vyvíjeném komerčním produktu s ohledem na rozměry pneumatiky, hmotnost vozidla a dostupnost technologií pro praktické využití.

(1) Nová pryž pro výztuhy bočních stěn potlačující tvorbu tepla

Aplikací technologie NanoPro-Tech byla vytvořena nová pryžová směs pro boční stěny se zdokonaleným rozptýlením uhlíkových částic. Nová směs zmenšuje tření, k němuž dochází mezi molekulami uhlíku při zatížení pneumatiky, takže nevzniká tak velké množství tepla. V porovnání s pryžovou směsí druhé generace pneumatik run-flat snižuje nová směs tvorbu tepla v důsledku deformací bočních stěn při jízdě s defektní pneumatikou bez tlaku vzduchu na polovinu.

(2) Nová kordová vložka (kostra pneumatiky) potlačuje při zahřívání deformace

Společnost Bridgestone vyvinula pro kordovou vložku pneumatiky nový materiál ze speciálního druhu vláken. Při jízdě s prázdnou pneumatikou vzniká v důsledku deformací bočnic teplo, jehož působením se kordová vložka zkracuje. Tento efekt zpětně působí proti deformování bočních stěn pneumatiky a zabraňuje rychlému nárůstu teploty.

(3) Technologie COOLING FIN ochlazuje bočnice pneumatiky

Speciální chladicí žebra technologie COOLING FIN na bočních stěnách pneumatiky jsou natočena směrem ke středu kola tak, aby narušovala proudění vzduchu. Díky tomu se pneumatiky ochlazují. Tato technika odvádí z povrchu pneumatiky teplo, které vzniká za jízdy v bočních stěnách defektní pneumatiky.

Historie pneumatik typu run-flat

Počátek pneumatik run-flat sahá až do první poloviny 80. let, kdy Bridgestone začal vyrábět pneumatiky pro vozidla pro tělesně postižené s cílem zajistit bezproblémovou mobilitu dokonce i po ztrátě tlaku vzduchu. V roce 1987 předznamenalo zařazení pneumatik run-flat od Bridgestone do sériové výbavy supersportovního kupé Porsche 959 zahájení produkce tohoto typu pneumatik pro velkosériově vyráběné vozy. Od roku 1999 reagují automobilky na měnící se potřeby mobilní společnosti a uvádějí na trh vzrůstající počet modelů s pneumatikami run-flat. Tuto skutečnost dokládají i výrobní statistiky. Zatímco do srpna 2006 bylo vyrobeno pět milionů pneumatik run-flat, stačilo společnosti Bridgestone k výrobě dalších pěti milionů pouhých dvacet měsíců. Milník deseti milionů pneumatik run-flat předaných výrobcům automobilů oslavoval Bridgestone již v dubnu 2008. První generace pneumatik run-flat se vyráběla v období od roku 1987, kdy byla zahájena produkce pro sériově vyráběné vozy, do roku 2004. Druhá generace pneumatik run-flat je na trhu přítomna od roku 2005 do současnosti a vyznačuje se zdokonalenou pryžovou směsí pro výztuhy bočnic, která zaručuje vyšší úroveň jízdního komfortu.