Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Společnost Cebia již více jak 2 roky provozuje systém AUTOTRACER na kontrolu historie ojetých vozidel.
V rámci provozu systému AUTOTRACER dostává denně příspěvky od motoristů, kteří na emailové adresy společnosti Cebia píší své zkušenosti s nákupem ojetin. Uživatelé systému AUTOTRACER za dobu provozu systému prověřili již 1 000 000 vozidel.
Jaké jsou nejčastější problémy, se kterými se motoristé setkávají?
1. Vozidlo má stočený tachometr.
Většina zákazníků přijde na to, že koupili vozidlo s jiným stavem tachometru, až po nákupu, kdy začnou mít s vozidlem technické potíže a začnou pátrat po historii auta. Většinou to končí špatně pro motoristy, neboť obvykle údaj o stavu tachometru chybí v kupní smlouvě a pak ani není co reklamovat. Cebia eviduje ale i několik případů, kdy se podařilo získat od prodejce dodatečnou slevu nebo vozidlo reklamovat. Podle statistik Cebia má stav tachometru upraveno 42% ojetých vozidel na trhu v ČR.
2. Technický stav vozidla neodpovídá tomu, jak bylo vozidlo inzerováno a prodáváno.
Motoristé důvěřují tomu, co je napsáno v inzerátu, nebo co uvádí prodejce. Často ani neabsolvují zkušební jízdu a vozidlo si pořádně nezkontrolují. Následně při první návštěvě servisu zjistí, že musejí do vozidla investovat nemalé sumy, aby bylo auto dále vůbec pojízdné.
3. U vozidla je zfalšován rok výroby – prodejce dostane více peněz.
Prodávající (většinou u dovezených vozidel ze zahraničí) zfalšuje doklady od vozidla, na které uvede jiný rok výroby, než bylo vozidlo skutečně vyrobeno. Díky tomuto pak vozidlo inzeruje s vyšší cenou, než jaká odpovídá skutečně danému vozidlu. Zjistí-li následně zákazník skutečný rok výroby, čeká ho nemilé překvapení a rozčarování, že prodejci zaplatil o několik tisíc víc a vlastně koupil starší automobil, než původně zamýšlel. Rok výroby lze přitom jednoduše ověřit u specializovaných společností. Cebia měsíčně zkontroluje přibližně 40 000 vozidel a z těchto kontrol vyplývá, že rok výroby má v ČR upraveno až 15 % ojetých vozidel.
4. Vozidlo je stále v majetku leasingové společnosti.
V poslední době je těchto případů čím dál víc. Problém nastává u vozidel, která jsou zatížena úvěrem, kdy vlastníkem není leasingová společnost, ale majitel vozidla a finanční závazek není napsán ve velkém technickém průkazu. Majitel tak vozidlo může bez vědomí leasingové společnosti prodat. Budoucí majitel, který o tomto závazku netuší, se pak dostane do situace, kdy musí vozidlo odevzdat leasingové společnosti, protože bývalý majitel přestal hradit leasingové splátky.
5. Podezřele výhodné inzeráty – majitel je v zahraničí, odkud prodává vozidlo.
Vždy to začíná stejně. Majitel vozidla dostal nenadále práci v zahraničí (většinou námořník) a potřebuje prodat vozidlo zpět do ČR. Inzerát je hodně lákavý, protože cena vozidla je řádově o 20 % nižší, než je běžně vozidlo k dostání v autobazarech v ČR. Vozidlo je vždy v perfektním, nehavarovaném stavu, se servisní knihou. Přestože inzeráty slibují, že vozidlo bude dopraveno do ČR na náklady prodávajícího, s možností zkušební jízdy a následným předání peněz, prodávající vždy použije nějakou fintu, jak z budoucího kupce vylákat alespoň drobnou zálohu předem a pak celý proces končí. Zájemce přijde o peníze a vozidlo nikdy neuvidí. A i když se většinou jedná o Čecha, který takto prodává vozidlo ze zahraničí, emailová komunikace probíhá v jednoduché angličtině, z podivné emailové adresy!
6. Podepisování nevyhovujících kupních smluv.
Motoristé podepisují nevýhodné kupní smlouvy, které neobsahují důležité údaje o kupovaném vozidle, z čehož pak prodejci těží při následných „marných pokusech“ kupujícího vozidlo reklamovat. Především se jedná o tyto problematické oblasti:
Ředitel společnosti Cebia, Ing. Martin Pajer, proto všem motoristům doporučuje:
Pořízení vozidla je většinou velká investice a proto se vyplatí nákup neuspěchat a vše důkladně prověřit a nechat zkontrolovat. Minimalizujte všechna rizika, aby pro Vás nákup vozidla nebyl noční můrou, ale radostí z dobře zakoupeného vozidla.