MotorInfo

Cebia upozorňuje na nejčastější problémy při nákupu ojetin

2.3.2011 12:19
Cebia upozorňuje na nejčastější problémy při nákupu ojetin

Společnost Cebia již více jak 2 roky provozuje systém AUTOTRACER na kontrolu historie ojetých vozidel.

V rámci provozu systému AUTOTRACER dostává denně příspěvky od motoristů, kteří na emailové adresy společnosti Cebia píší své zkušenosti s nákupem ojetin. Uživatelé systému AUTOTRACER za dobu provozu systému prověřili již 1 000 000 vozidel.

Jaké jsou nejčastější problémy, se kterými se motoristé setkávají? 

1.  Vozidlo má stočený tachometr.  

Většina zákazníků přijde na to, že koupili vozidlo s jiným stavem tachometru, až po nákupu, kdy začnou mít s vozidlem technické potíže a začnou pátrat po historii auta. Většinou to končí špatně pro motoristy, neboť obvykle údaj o stavu tachometru chybí v kupní smlouvě a pak ani není co reklamovat. Cebia eviduje ale i několik případů, kdy se podařilo získat od prodejce dodatečnou slevu nebo vozidlo reklamovat. Podle statistik Cebia má stav tachometru upraveno 42% ojetých vozidel na trhu v ČR.

 

2. Technický stav vozidla neodpovídá tomu, jak bylo vozidlo inzerováno a prodáváno.

Motoristé důvěřují tomu, co je napsáno v inzerátu, nebo co uvádí prodejce. Často ani neabsolvují zkušební jízdu a vozidlo si pořádně nezkontrolují. Následně při první návštěvě servisu zjistí, že musejí do vozidla investovat nemalé sumy, aby bylo auto dále vůbec pojízdné.

 

3. U vozidla je zfalšován rok výroby – prodejce dostane více peněz.

Prodávající (většinou u dovezených vozidel ze zahraničí) zfalšuje doklady od vozidla, na které uvede jiný rok výroby, než bylo vozidlo skutečně vyrobeno. Díky tomuto pak vozidlo inzeruje s vyšší cenou, než jaká odpovídá skutečně danému vozidlu. Zjistí-li následně zákazník skutečný rok výroby, čeká ho nemilé překvapení a rozčarování, že prodejci zaplatil o několik tisíc víc a vlastně koupil starší automobil, než původně zamýšlel. Rok výroby lze přitom jednoduše ověřit u specializovaných společností. Cebia měsíčně zkontroluje přibližně 40 000 vozidel a z těchto kontrol vyplývá, že rok výroby má v ČR upraveno až 15 % ojetých vozidel. 

 

4. Vozidlo je stále v majetku leasingové společnosti.

V poslední době je těchto případů čím dál víc. Problém nastává u vozidel, která jsou zatížena úvěrem, kdy vlastníkem není leasingová společnost, ale majitel vozidla a finanční závazek není napsán ve velkém technickém průkazu. Majitel tak vozidlo může bez vědomí leasingové společnosti prodat. Budoucí majitel, který o tomto závazku netuší, se pak dostane do situace,  kdy musí vozidlo odevzdat leasingové společnosti, protože bývalý majitel přestal hradit leasingové splátky. 

5. Podezřele výhodné inzeráty – majitel je v zahraničí, odkud prodává vozidlo.

Vždy to začíná stejně. Majitel vozidla dostal nenadále práci v zahraničí (většinou námořník) a potřebuje prodat vozidlo zpět do ČR. Inzerát je hodně lákavý, protože cena vozidla je řádově o 20 % nižší, než je běžně vozidlo k dostání v autobazarech v ČR. Vozidlo je vždy v perfektním, nehavarovaném stavu, se servisní knihou. Přestože inzeráty slibují, že vozidlo bude dopraveno do ČR na náklady prodávajícího, s možností zkušební jízdy a následným předání peněz, prodávající vždy použije nějakou fintu, jak z budoucího kupce vylákat alespoň drobnou zálohu předem a pak celý proces končí. Zájemce přijde o peníze a vozidlo nikdy neuvidí. A i když se většinou jedná o Čecha, který takto prodává vozidlo ze zahraničí, emailová komunikace probíhá v jednoduché angličtině, z podivné emailové adresy! 

6. Podepisování nevyhovujících kupních smluv. 

Motoristé podepisují nevýhodné kupní smlouvy, které neobsahují důležité údaje o kupovaném vozidle, z čehož pak prodejci těží při následných „marných pokusech“ kupujícího vozidlo reklamovat.  Především se jedná o tyto problematické oblasti:

  • chybí ustanovení o tom, podle jakého zákoníku je smlouva sepsána,
  • nejsou uvedeny úplné údaje o prodávajícím (většinou zcela chybí při obchodu typu – komisní prodej přes zprostředkovatele),
  • nejsou uvedeny úplné  údaje o kupujícím, případně zprostředkovateli,
  • chybí přesná identifikace vozu (RZ, značka, model, typ, rok výroby, barva, číslo VIN, číslo technického průkazu, počet skutečně najetých km, soupis výbavy, zabezpečení),
  • chybí prohlášení prodávajícího, že vůz je jeho majetkem a neváží se k němu žádné další závazky či pohledávky třetích osob,
  • chybí údaje o předávaných dokumentech a klíčích od vozidla,
  • není podrobně popsán stav vozidla a jeho částí (nejlépe formou protokolu o stavu vozidla),
  • chybí popis závad, na které je kupující upozorněn,
  • chybí popis způsobu zaplacení kupní ceny, podmínky přihlášení, odhlášení a převodu automobilu, případně i plné moci k těmto úkonům.

Ředitel společnosti Cebia, Ing. Martin Pajer, proto všem motoristům doporučuje:

 

  • před nákupem si ojeté vozidlo prohlédněte a prověřte (přiveďte si na pomoc svého automechanika),
  • pročtěte si kupní smlouvu a pokud nebude splňovat všechny náležitosti, žádejte o jejich doplnění, nebo od nákupu odstupte (na trhu jsou i jiná vozidla, která si můžete koupit),
  • zvažte, od koho vozidlo kupujete a dejte přednost prověřeným prodejcům, kteří poskytují určitý standard a máte jistotu, že se na ně můžete obrátit i s případnou reklamací vozidla,
  • vyžádejte si dopředu VIN vozidla a kopii technického průkazu a vozidlo si prověřte u specializovaných společností, které Vám prověří původ a historii vozidla.
  • využijte dostupnosti systému AUTOTRACER a vozidlo si zde on-line prověřte. Ověřte si přesný rok výroby, zkontroluje závazky u leasingových společností, zda automobil není odcizen a průběžné stavy tachometru a další užitečné informace.

Pořízení vozidla je většinou velká investice a proto se vyplatí nákup neuspěchat a vše důkladně prověřit a nechat zkontrolovat. Minimalizujte všechna rizika, aby pro Vás nákup vozidla nebyl noční můrou, ale radostí z dobře zakoupeného vozidla.