MotorInfo

Chevrolet Cruze - špičková kvalita v segmentu nižší střední třídy

23.4.2009 17:58
Chevrolet Cruze - špičková kvalita v segmentu nižší střední třídy

V průběhu následujících dní se u prodejců objeví nový Chevrolet Cruze.

Svým atraktivním designem, kvalitou zpracování a bohatou výbavou a také velmi lákavou cenou, která začíná už na částce 319 900 Kč, se Cruze zařazuje vysoko v nabídce své třídy.

Elektronický stabilizační systém ESC, protiblokovací systém brzd ABS, čelní, boční i hlavové airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání zrcátek a předních oken, CD MP3 autorádio, výškově nastavitelný volant i obě přední sedadla... to je jenom stručná ukázka bohaté standardní výbavy zcela nového modelu Chevrolet Cruze, který se v tuzemské výstavní premiéře představuje na výstavišti v Praze - Letňanech.

Chevrolet se pomalu ale jistě posouvá prodejními žebříčky směrem vzhůru, v březnu se Chevrolet probojoval mezi desítku nejúspěšnějších importérů osobních automobilů - na to by před pár lety sázel asi jen málokdo. A nový model Cruze má všechny předpoklady dále posílit postavení značky Chevrolet na českém trhu. Úspěch značky Chevrolet staví zejména na mimořádné popularitě modelu Spark, který už dlouhou řadu měsíců patří k lídrům svého segmentu malých vozů, a výborném přijetí kompaktních modelů Aveo, jež bodují výhodným poměrem cena / nabízená hodnota. Modelové portfolio Chevroletu doplňují ještě spolehlivé rodinné vozy Lacetti, komfortní limuzína Epica a atraktivní SUV model Captiva.

Cruze míří do nižší střední třídy

Zcela nový sedan Chevrolet Cruze posouvá laťku designu, kvality zpracování a jízdních vlastností evropského segmentu kompaktních vozů nižší střední třídy. Jedním z jeho trumfů je výrazný osobitý design - základními stylistickými identifikátory nového modelu jsou jeho nezaměnitelná „tvář" a výrazně vyklenutá křivka střechy, která v kombinaci s poměrně krátkou zádí vytváří siluetu velkého kupé, což je v  tržním segmentu něco zcela nového. O výborné práci designerů svědčí výborný koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd = 0,31. Pocit kvality umocňuje dokonalé řemeslné zpracování všech detailů i perfektní slícování karosářských panelů s jen minimálními spárami mezi panely. Nově konstruovaná sedadla mnohem lépe rozkládají hmotnost řidiče i pasažérů do přesně definovaných sektorů, což snižuje únavu. Textilní čalounění vyniká odolností, pro vyšší verze je připraveno i kožené čalounění s elektrickým vyhříváním. Chevrolet Cruze má jednu z nejpevnějších karoserií ve své třídě. Pevná struktura se pozitivně odráží i ve výborné akustice (vůz neobtěžuje vrzavými nebo skřípavými zvuky), efektivní ochraně posádky při havárii a ve špičkových jízdních vlastnostech a ovladatelnosti. Asi 65 % struktury karoserie je vyrobeno z vysoce pevných ocelí HSS, zesílené prahy, dveřní výztuhy, masivní A- a B-sloupky karoserie spolu s plechy proměnné tloušťky a využití kvalitních ocelí garantují vynikající ochranné vlastnosti karoserie. Deformační zóny vpředu a vzadu jsou navrženy pro maximálně účinné pohlcení energie nárazu tak, aby nebyla ohrožena integrita prostoru pro posádku. Výztuhy ve struktuře dveří účinně chrání vnitřní prostor vozu i při nárazech z boků. Přední i zadní nárazníky jsou konstruovány tak, aby při nárazech v rychlostech od 4 km/h do 8 km/h absorbovaly celou energii nárazu, což minimalizuje poškození nosných struktur karoserie i cenu pozdějších oprav.

Pohonné jednotky a podvozek

Zcela nová škála motorů pro Chevrolet Cruze zahrnuje dva celohliníkové zážehové čtyřválce (1,6 l a 1,8 l) a dvoulitrový turbodiesel se šestnáctiventilovou technikou. Oba zážehové motory mají systém proměnného časování sacích i výfukových ventilů. Motor o objemu 1,6 l dává výkon 83 kW/114 k, jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 153 N.m. Větší čtyřválec o objemu 1,8 l dává výkon 104 kW/141 k a jeho nejvyšší točivý moment činí 176 N.m. Chevrolet Cruze s motorem 1,6 a manuální převodovkou dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit během 12,5 s, jeho maximální rychlost činí 185 km/h, výkonnější Cruze 1.8 zvládá sprint 0-100 km/h za 10,0 s a pod plným plynem jede až 200 km/h. Spotřeba obou modelů v kombinovaném cyklu přitom činí jenom 6,8 l/100 km. Nový šestnáctiventilový turbodiesel „common-rail" o objemu 2,0 l se chlubí výkonem 110 kW/150 k a velmi nízkou spotřebou: V kombinovaném cyklu se tento agregát spokojí jen s 5,6 l nafty na 100 km jízdy, což vozu propůjčuje akční rádius přes 1 000 km. Cruze s tímto agregátem zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 10,0 s a jede až 210 km/h.

Přední závěsy kol McPherson se systémem kompenzace bočních sil snižují riziko bočního smyku. Vzadu má Cruze propracovanou nápravu s torzní příčkou. Toto řešení kromě spolehlivého vedení kola v požadované geometrii má výhodu i v nižší hmotnosti a malých zástavbových rozměrech. Cruze má u všech kol kotoučové brzdy, vpředu s ventilovanými, vzadu s plnými disky. Do standardní výbavy všech modelů patří protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCS, elektronický dělič brzdných sil EBD, který zabraňuje tzv. přebrzdění zadních kol a dokonce i elektronický stabilizační systém ECS, což není v této třídě rozhodně obvyklé. Hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem garantuje rychlou reakci při nízké ovládací síle.