MotorInfo

Citroën představil C-ZERO pro český trh

24.11.2010 21:56
Citroën představil C-ZERO pro český trh

Citroën obohacuje i na českém trhu svou nabídku vozů v segmentu A o 100 % elektrický automobil C-ZERO.

Citroën C-ZERO byl koncipován s cílem usnadnit pohyb po městě a předměstí, jsou pro něj typické malé rozměry, dostatečný výkony a dojezdová vzdálenost, která stačí pro každodenní cesty po městě. Technologie Full electric, kterou Citroën vyvinul, je součástí strategie používané pro snížení spotřeby paliva, emisí škodlivin a skleníkových plynů. C-ZERO, který byl vyvinut ve spolupráci s Mitsubishi Motors Corporation (MMC), je již druhým elektrickým vozem v nabídce Citroënu vedle modelu Berlingo First Electrique. První vozy je již možné objednávat s dodáním v únoru a březnu příštího roku.

Citroën vyrábí elektromobily zhruba od roku 1989, kdy se objevila užitková C15, následovaly modely Axo a Saxo. Od roku 1994 do roku 2005 dodal Citroën na trh zhruba devět tisíc slektromobilů, vše samozřejmě až dosud na trzích mimo naši republiku. Citroën C-ZERO je prvním modelem nové generace elektrických vozů, který je k dispozici v Evropě. Konstruktéři ho již od počátku koncipovali tak, aby do něj bylo možné instalovat  veškeré zařízení nutné k jeho elektrifikaci a současně si zachoval všechny funkce spojené s bezpečností, komfortem a prostorností, s jakými se obvykle setkáváme u vozů jeho segmentu (ESP, 6 airbagů, klimatizace, zavazadlový prostor o objemu 166 litrů,..).

Citroën C-ZERO je přizpůsoben pro podnikání jakéhokoliv typu - je určen pro úřady, nejrůznější sdružení, firemní vozové parky operující ve vymezené oblasti, ... - ale hodí se i pro soukromníky, kteří hledají vůz s úsporným provozem, provozní náklady činí podle propočtů přibližně 1,5 € na 100 km, nebo jinak řečeno, pokud přepočítáme náklady na naplnění nádrže benzinem (nebo naftou), jsou provozní náklady u C-ZERO pro ujetí jednoho kilometru zhruba dvaapůlkrát nižší.

Citroën C-ZERO nabízí v základní výbavě také komunikační zařízení. Jde o zařízení Citroën eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání. Součástí sériové nabídky je i funkce Bluetooth®.

C-ZERO se díky délce 348 cm pohybuje v městském provozu velmi snadno. Jeho výkony (maximální rychlost 130 km/hod, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 15,9 vteřin a akcelerace z 60 na 80 km/hod za 3,9 vteřiny) a dojezd 150 km řidiči umožňují vydat se bez obav i za hranice města. Ve Francii je 70 % každodenních cest autem během pracovního týdne kratších než 30 km, 95 % nepřekračuje 80 km. Vůz také nabízí díky rozvoru 255 cm čtyři plnohodnotná místa a zavazadlový prostor o objemu 166 litrů a je vybaven řadou komfortních a bezpečnostních prvků: mezi nejvýznamnější standardně montované prvky výbavy patří posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, 6 airbagů a klimatizace.

Stačí tedy jen otočit klíčkem v zapalování, dokud se neozve pípnutí a nerozsvítí se zelená kontrolka „READY" na přístrojové desce, a přesunout řadicí páku (stejného typu jako u automatické převodovky) do jediné polohy pro jízdu vpřed. Na přístrojové desce CITROËN C-ZERO se kromě tradičních informací nachází i ukazatel s ručičkou, který se zapne po zapnutí zapalování a ukazuje stav fungování baterie: 

  • tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení,
  • světle zelená zóna ukazuje fázi úsporného řízení,
  • bílá zóna označuje řízení, které vyžaduje vyšší spotřebu elektrické energie.

Tradiční ukazatel množství paliva je zde nahrazen ukazatelem nabití baterie. Jakmile se přiblíží minimální úroveň nabití, omezí se chvíli poté, co je řidič na stav baterie upozorněn, fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu. Pro usnadnění manévrování a rozjíždění do svahu je Citroën C-ZERO vybaven systémem postupného zabírání po způsobu automatických převodovek.

C-ZERO je vybavené synchronním motorem s permanentním magnetem, který poskytuje výkon 47 kW při otáčkách 3 500 - 8 000 1/min. Jeho maximální točivý moment dosahuje 180 N.m při 0 - 2 000 1/min. Vzhledem k vlastnostem tohoto elektrického motoru, který dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě po zapnutí,  není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni. Citroën C-ZERO je tedy opatřen redukční převodovkou s uzpůsobeným převodovým poměrem a tradičním diferenciálem, oba jsou umístěny na zadní nápravě poblíž elektrického motoru.

Citroën C-ZERO je nastaven na dva způsoby řízení s odlišným chováním vozu:

  • v přibližně první polovině záběru pedálu akcelerátoru umožní zvolené nastavení zcela normální pohyb v provozu, při kterém se upřednostňuje úspornost a nízká spotřeba elektřiny;
  • v druhé části záběru pedálu má Citroën C-ZERO k dispozici zásobní výkon a točivý moment pro dynamickou jízdu nebo okamžitou potřebu například při rychlých manévrech, které si vyžádá bezpečnost provozu.

S tímto dvojím nastavením již není nutné nabízet několik poloh při jízdě vpřed, určených například pro normální chod, pro výraznou akceleraci nebo pro brzdění motorem. Vůz využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění, kterou se nabíjí baterie. Rekuperovaná energie závisí kromě jiného na rychlosti jízdy a případném sešlápnutí brzdného pedálu. I když se brzdný pedál nesešlápne, baterie se začnou nabíjet i v případě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru. Toto nabíjení baterií má několik výhod:  zajišťuje brzdění motorem, které řidič sice vnímá, ale ne nijak přehnaně, a umožňuje přirozené zpomalení, když se vůz blíží do zatáčky nebo k semaforům, ale omezuje také opotřebení součástí brzdného systému.

Napájení motoru zajišťují baterie poslední generace typu Li-ion, umístěné ve střední části vozu. Tyto baterie tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah, užitečná kapacita baterie je přibližně 16 kWh a napájení je zajišťováno pod napětím 330 V

Nabíjení baterií může proběhnout dvěma způsoby:

  • přes tradiční elektrickou zásuvku, doma, na speciálních stojanech na silnicích nebo v¨podnicích: stačí připojit přívodní šňůru k zásuvce 220 V. Úplné nabití vyžaduje 6 hodin sproudem 16 A (Francie), 7 hodin sproudem 13 A (Velká Británie) a 9 hodin s proudem 10 A (Švédsko);
  • přes připojení ke zvláštní vnější zásuvce umožňující rychlé nabití, která dodává jednofázový proud 125 A /400 Va výkon až 50 kW. 80 % nabití pak vyžaduje 30 minut.

Baterie mají vydržet 1 500 cyklů nabití/vybití.