MotorInfo

Citroën vybavuje vozy mikrohybridní technologií e-HDi

24.11.2010 21:18
Citroën vybavuje vozy mikrohybridní technologií e-HDi

Vozy Citroën C4 Picasso, Grand C4 Picasso  a C5 mohou skrývat pod kapotou i nový mikrohybridní systém e-HDi, který má přispět ke snížení spotřeby paliva a emisí.

Tato mikrohybridní technologie využívá funkci Stop&Start druhé generace. Systém je vybaven reverzibilním alternátorem s optimalizovanými výkony.

Výkon zařízení se zvýšil o 70 % oproti předchozí variantě a dosahuje 2,2 kW, a je opatřeno i výkonovou elektronikou. Citroën poprvé představil v prototypu systém Stop&Start v roce 1998, do série pak přišly tyto sytémy v roce 2004 u benzinových motorů modelů C2 a C3.  Současná třtí generace je využívána pouze u naftových motorů HDi 110 FAP.

K rychlému a spolehlivému nastartování motoru dojde během 400 ms, což je o polovinu rychleji než pomocí běžného startéru. Potlačení hluku bylo dosaženo použitím řemene místo ozubeného převodu u tradičního startéru. Absence vibrací při startování i uvedení motoru do pohotovostního režimu je důsledkem použití dvojitého setrvačníku, utěsnění dávkovače vzduchu a rychlejšího dosažení volnoběžných otáček. Pomocné palubní zařízení e-booster umožňuje zesílit elektrické napájení alternátoru pomocí přebytečné kapacity, připojované dočasně do série k akumulátoru. Toto zařízení s sebou nese mnoho výhod:

  • zvýšení předávané energie za účelem zlepšení kapacity opětovného nastartování, až do teplot -5 °C;
  • podpora palubní sítě s naprostou jistotou o množství energie, kterou si odebírá startér, umožňující udržet funkce světlometů, stěračů nebo i autorádia ...;
  • funkce optimalizace dobíjení akumulátoru a vytváření přebytečné kapacity pomocí rekuperace energie po uvolnění pedálu akcelerátoru a při zpomalování, s lehkým navýšením brzdění motorem.

Podle použité převodovky je pak systém aktivován buď při rychlosti pod 8 km/h, nebo dokonce pod 20 km/h. Systém by měl vydržet 600 000 spouštěcích cyklů (klasické startéry jsou konstruovány na 250 000 spouštěcích cyklů), takže životnost by měla být zaručena.  Samozřejmě jsou určitá omezení, kdy není možné systém využít. Je to především:

  • pokud je teplota motoru nižší než +30 oC;
  • pokud teplota paliva převýší +60 oC
  • řidič systém vypojí tlačítkem ECO OF;
  • není zapnutý bezpečnostní pás řidiče;
  • baterie je vybitá pod 70 %;
  • vozidlo zastaví a využije systém více než šestkrát za minutu;
  • teplota nasávaného vzduchu je pod -5 oC.