Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Nejnovější akvizici značky Dacia - terénní Duster, můžete od tohoto týdne objednávat u všech prodejců v České republice. Oficiální uvedení na náš trh pak vozy Dacia Duster prožijí 1.
Na letošním ženevském autosalonu Dacia opět převrátila automobilový řád a představila svůj šestý vůz, Dacia Duster, terénní automobil dostupný pro každého. O tom svědčí i cenová politika, která byla pro vozy Duster nastavena. Nová Dacia je také vybavena pohonnými jednotkami, které se vyznačují nízkou spotřebou paliva a také nízkými emisemi škodlivin. Například dieselová provedení produkují od 135 g CO2/km u verze s pohonem 4x2 - mají označení Dacia eco² - a 145 g CO2/km u verze s pohonem 4x4. Dacia Duster se vyrábí vzávodě v Pitesti (Rumunsko). Postupně bude uváděna na trh (s pohonem 4x2 a 4x4) v Evropě, Turecku, Africe a na Středním východě. Duster je vůz s mezinárodními ambicemi jak v oblasti obchodní, tak i výrobní. Na trh se bude uvádět postupně v jednotlivých oblastech světa pod značkou Renault nebo Dacia jako v případě vozů Logan nebo Sandero.
Dacia Duster s pohonem 4x4
Design verze 4x4...
Terénní vůz bývá často synonymem překážky na cestě, tato představa však neplatí u Dacie Duster. S délkou 4,31 m a šířkou 1,82 m je Dacia Duster kompaktní. Obrysové rozměry Mégana jí umožňují manévrování jak při jízdě v městském prostředí, tak i při off-roadovém využití. Přestože se Dacia Duster řadí k terénním vozům nabízí okouzlující linie, které však nejsou okázalé. Dacia Duster přichází rovnou ve verzi 4x4. Předek vozu se vyznačuje robustností, kterou podtrhují: široké a vypouklé blatníky, maska chladiče s chromovaným ozdobným krytem, dvojitá optika, působivé střešní tyče a ochranný kryt nepřipouštějí žádnou pochybnost o genech 4x4 Dacie Duster. Profil, zvýšená světlá výška, 16" kola, výrazné podběhy kol a ochrana karoserie vybízejí řidiče, aby se vrhli i na ty nejobtížnější tratě a silnice. Díky Pack Looku budou moci řidiči vozu Dacia Duster zdůraznit provedení stran svého vozu. Tento balíček se skládá ze 16'' hliníkových ráfků, střešních tyčí, zpětných zrcátek, předních a zadních štítů a krytů kol, jakož i z tónovaných zadních okének. Kompletní škála příslušenství (zahrnující široké ochrany dveří a stylové pruhy), umožňuje doplnit tento jedinečný vzhled.
Interiér - umístění ve vyšší poloze umožňuje klidnější řízení s lepším zjištěním případných překážek a větší schopností předvídání. Značka Dacia respektuje tyto základní rysy: přístrojová deska je moderní, jednoduchá a funkční. Její design se mění podle typu díky více prostorům, které mohou mít různé odstíny a odlišné zpracování povrchů. Na Dacii Duster je patrná nová harmonie lesknoucí se hnědi (Brun Shiny). K dispozici je rovněž kožený balíček (sedadla + volant + koule řadicí páky). Velký důraz byl kladen na ergonomii ovladačů a čitelnost informací, zejména ovládání pohonu 4x4 je intuitivní a dobře umístěno.
... s opravdovými schopnostmi překonávat překážky
Dacia Duster byla vyvinuta pro všechny typy tratí a cest na celém světě. Aby vyhověla těmto různým potřebám, je Dacia Duster dostupná ve verzích 4x4 a 4x2. Verze 4x2 odpovídá potřebám klientů, kteří vyhledávají větší světlou výšku, vyvýšenou polohu při řízení poskytující pocit bezpečí, jakož i rozmanité cesty, ale bez reálné potřeby pohonu všech čtyř kol. Vyztužený spodek Dacie Duster je přizpůsobený k používání vozu na každé cestě a v každém terénu díky:
Hmotnost činí 1 160 kg pro verzi 4x2 a 1 250 kg pro verzi 4x41 a má vzhledem k obrysovým rozměrům velkou užitnou hmotnost. V kombinaci s kompaktními rozměry je Dacia Duster obzvlášť svižný vůz. Dacia Duster je vyvinutá na platformě Loganu s přední nápravou typu pseudo-McPherson s trojúhelníkovými rameny. Verze 4x4 má zadní víceramennou nápravu typu pseudo-McPherson. Verze 4x2 má zádní nápravu ve tvaru písmene H s programově deformovatelným profilem, což může poskytnout větší objem zavazadlového prostoru. Obě dvě umožňují značné zdvihy s odpružením podporujícím záběr a komfort.
Dacia Duster 4x4 je vybavena novou šestistupňovou převodovkou s velmi pomalým prvním rychlostním stupněm (5,79 km/h na 1 000 1/min). Toto jednoduché řešení umožňuje manévrování při velmi pomalé rychlostí na členitých terénech a usnadňuje rozjezd při zatížení nebo do prudkého svahu. Ovladač pohonu 4x4 umístěný dole ve střední části přední strany umožňuje řidiči Dacie Duster 4x4 snadno přizpůsobit schopnosti vozu svým potřebám. Toto ovládání má 3 režimy: -
v režimu AUTO se rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu provádí automaticky v závislosti na podmínkách přilnavosti. Tento režim byl vyvinut pro zajištění optimálního kompromisu mezi jízdní stabilitou a pohonem bez ohledu na podmínky přilnavosti. Za běžných podmínek se točivý moment přenáší pouze na přední kola. V případě ztráty pohonu nebo kolísavé přilnavosti se část točivého momentu přenese na zadní nápravu. Toto rozdělování zajišťuje elektromagnetický spínač pocházející rovněž od Nissanu.
v režimu LOCK řidič automaticky zablokuje převod 4x4. V tomto režimu je ovládání motoru a brzd také přizpůsobeno použití 4x4. Toto použití je určeno pro náročné jízdy a nesjízdné cesty (členité povrchy, bláto, hlína, písek).
v režimu 4x2 je převod zablokován na 2 poháněná kola. Tento režim se hodí pro jízdu na suchých a přilnavých cestách a umožňuje snížit spotřebu paliva, a tedy i snižuje emise CO2.
Se 100 % pohonem nabízí Dacia všechny trumfy značky
Duster, šestý vůz řady Dacie, zůstává věrný filozofii a hodnotám značky. Dacia Duster nabízí nepřekonatelný poměr ceny a komfortu, snížené uživatelské náklady díky řízené spotřebě a omezené údržbě, optimální úroveň bezpečnosti a osvědčenou spolehlivost. Dacia Duster dokonale zrcadlí hodnoty ušlechtilosti a dostupnosti značky a přitom hrdě nese charakteristický rys rebelanta, který Dacii proslavil.
Nepřekonaný poměr ceny a komfortu
Jestliže ceny Dacie Duster odpovídají kategorii městských vozů, její vnější a vnitřní parametry odpovídají spíše vyšší kategorii kompaktních vozů. Dacia Duster je schopna pohodlně pojmout až 5 dospělých osob. Jak v přední, tak i v zadní části vozu poskytuje Dacia Duster cestujícím stejnou úroveň komfortu jako sedan Dacia Logan. Objem zavazadlového prostoru Dacia Duster je rovněž v poměru ke kompaktnosti vozu konkurenceschopný. Uvádí se objem až 475 dm³ VDA (podle typu). Dacia Duster nabízí působivý objem až 1 636 dm³ VDA (podle typu) naloženého zavazadlového prostoru při sklopených sedadlech.
Spolehlivý a úsporný pohon se sníženými emisemi CO2
Dacia Duster bude dostupná ve verzi 4x2 a 4x4 s benzinovým motorem 1.6 16v 110 koní a dieselovým motorem dCi 85 koní, dCi 110 koní, které se osvědčily na četných vozech Groupe Renault. Tyto motory zcela splňují kritéria týkající se nákladů, robustnosti a jednoduchosti údržby, které jsou charakteristickými rysy značky Dacia. Ve spojení s užitnou hmotností Dusteru nabízejí řízenou spotřebu a pozitivní ekologickou bilanci. Emise u provedení dCi jsou od 135 g CO2/km u verze s pohonem 4x2 - a mají proto označení Dacia eco² - a 145 g CO2/km u verze s pohonem 4x4.
Úspora při koupi i při užívání
Náklady spojené s údržbou a s opotřebením se značně snížily prodloužením intervalů výměny oleje, pravidelné výměny brzdových destiček a pneumatik. Výměna vzduchových filtrů se zvýšila na 90 000 km/4 roky u benzinového provedení a výměna naftového filtru se zvýšila ze 40 000 km na 60 000 km.
Bezpečnost - nezbytná podmínka
Dacia Duster se v oblasti bezpečnosti opírá o uznávané znalecké posudky Groupe Renault. Verze 4x4 Dacie má systém ABS Bosch 8.1 vybavený elektrickým rozdělovačem brzdné síly (EBV) a asistentem nouzového brzdění (AFU). Je také prvním vozem značky, který je na přání u některých verzí vybavován dynamickou kontrolou jízdy (DDC) doplněnou kontrolou nedotáčivosti (CSV) a protiprokluzovým systémem kol (ASR). Tato funkce také umožní za účelem zvýšení záběru přenést točivý moment při křížení náprav, když kolo v režimu 4x4 prokluzuje. V případě pasivní bezpečnosti je Dacia Duster v Evropě sériově vybavena dvěma čelními airbagy a tříbodovými bezpečnostními pásy s omezovačem síly na předních sedadlech, které mohou být doplněny pyrotechnickými předpínači. Podle typu se k airbagům spolujezdce a řidiče přidávají dva boční airbagy chránící hlavu a hrudník.
Značka Dacia vždy dodržuje tato základní pravidla: spolehlivost a robustnost
Stejně jako u všech vozidel vyvinutých na platformě Loganu se výběr konstrukce Dacie Duster řídil požadavky na robustnost a spolehlivost, které značku proslavily. Zvláštní pozornost byla věnována ochraně proti korozi a byla provedena různá opatření:
U kinetického řetězu pohonu 4x4 se klade důraz na osvědčené součástky pocházející z aliance Renault-Nissan (zadní náprava a spínač Nissan, nová šestistupňová převodovka TL8 vycházející z převodovky TL4, která se prokázala jako spolehlivá v řadách Renaultu a Nissanu). Aby byla vysoká úroveň kvality vozu hned postřehnutelná, bude Dacia Duster na většině evropských trzích dostupná s dobou záruky 3 roky nebo 100 000 km.
Světový vůz
Obchodní i tovární ambice Dusteru jsou proniknout do celého světa. Na trh se bude uvádět postupně v jednotlivých oblastech světa jako v případě vozů Logan nebo Sandero.
Prodej je naplánován na jaro 2010 na hlavních trzích značky
Duster bude pod značkou Dacia uveden na trh na jaře 2010 v Evropě, Turecku, Africe a v zemích Maghrebu. Na většině těchto trhů doplní rostoucí řadu Dacia. Mimo tato tři vozidla, Logan, Logan MCV a Sandero, určená soukromým osobám, si Dacia s vozy Logan van a Logan pick-up vytvořila prostor také v segmentu užitkových vozů. Od června bude Duster pod značkou Renault v prodeji také na Ukrajině, Středním východě (Jordánsko, Sýrie, Libanon, Egypt) a v některých afrických zemích.
Závod v Pitesti (Rumunsko), referenční místo řady Entry, pokryje všechny tyto trhy jak pod značkou Dacia, tak Renault. Továrna s kapacitou 350 000 vozů/rok dále vyrábí jiné typy značky.
Renault Duster vyráběný spolu s vozy Logan, Sandero a Sandero Stepway v továrně v Curitibě (Brazílie) bude v roce 2011 distribuovaný v Brazílii, Argentině, Mexiku a v Chile. Dále bude Duster zprůmyslňován a vyráběn v Rusku v továrně Avtoframos (Moskva). Do zemí Zálivu bude distribuován z továrny v Pitesti.
Zrod Dusteru
Celosvětový projekt reagující na nesplněné potřeby
Projekt Duster se zrodil na základě jednoduchého zjištění: celosvětové reálné potřeby komfortních, robustních a cenově dostupných vozů s pohonem 4x4. Nicméně je tato poptávka v současnosti málo uspokojena. Na základě tohoto zjištění Dacia vyvinula terénní vůz určený v prvé řadě pro rostoucí trhy. Od začátku projektu byly rovněž brány ohledy na potřeby evropských klientů.
V narůstajících zemích (Rusko, Brazílie, ...) mají střední společenské vrstvy zájem o moderní vozy, které doprovázejí jejich společenský úspěch. Vyhledávají vozy, jež jsou zároveň robustní, spolehlivé a víceúčelové odolávající klimatickým vlivům a podmínkám používání, které jsou současně drsné a rozmanité (dlouhé vzdálenosti, strmé až nesjízdné cesty, jízda ve městě uvnitř megapolí...). Stávající nabídky, které tvoří většinou dovážená sportovní užitková vozidla (SUV), jsou často pro střední společenské vrstvy cenově nedostupné.
V Evropě úspěch Dacie ukázal, že existují zákazníci, kteří vyhledávají moderní, spolehlivé a cenově dostupné vozy. Přestože je nabídka vozů 4x4 a SUV značně široká, zanedbává se segment praktických a cenově dostupných terénních vozů a upřednostňují se okázalé SUV s vysokými cenami často nepřizpůsobené pro potřeby terénního vozu.
Společná konstrukce Francie a Rumunska
Renault Technologies Roumanie (RTR) prošel v rámci projektu Duster ještě novou etapou týkající se sdílení úkolů s Losange ve Francii (nový název pro Technocentre Renault). Konstrukce byla zahájena právě v Losange Renault. Renault Technologies Roumanie již od počátku poskytl projektu Duster své inženýrské schopnosti: Losange Renault a Renault Technologies Roumanie úzce spolupracovaly, aby zajistily industrializaci vozu. Od druhé vlny prototypu (tj. jeden rok před uvedením Dusteru na trh) přešel projekt do Rumunska, aby byl co nejblíže závodu. Design byl proveden v Losange Renault ve spolupráci s Renault Design Central Europe (satelitní designové centrum v Bukurešti).
Industrializace v Rumunsku - v mateřské továrně
Duster se dostal do továrny v Pitesti v dubnu 2009 na novou speciální prototypovou linku, která umožňuje provedení veškerých variant v rámci sériové výroby a je řízena přímo Renault Technologies Roumanie. Předností této linky je, že je umístěna uvnitř továrny, což výrobcům umožňuje jednodušší proškolení. Příchod Dusteru vedl k několika vývojovým změnám na linkách v Pitesti: vytvoření nové specifické válcovny plechů pro tento model, přizpůsobení montážní linky mimo jiné novým pohonům a kinetickému řetězu pohonu 4x4 a kontrolu zásobovacích toků a skladování surovin pro lisování. Na stejné montážní lince se vyrábí celkem šest jednotlivých karoserií.
Přiměřené nezbytné investice
Celkem se do vývoje a industrializace projektu Duster v Pitesti investovalo 290 milionů EUR včetně investic do nové převodovky (TL8 šestirychlostní mechanická převodovka pro pohon 4x4) a všech pohonů splňujících normy Euro4 a Euro5 s krátkou dobou zahájení prodeje. Z této částky se necelých 70 milionů EUR investovalo do továrny. Využití koncernových dílů umožnilo snížení částky investic - celkem více než 50 % součástek je získáno z jiných vozů řady Dacia a Renault (např. motor a převodovka). Maximální výrobní kapacita v Pitesti je 25 vozů Duster za hodinu. Duster bude brzy představovat více než třetinu produkce v Pitesti.
1 Průměrná hmotnost nenaloženého vozidla v pohotovostním stavu u všech typů, mimo volitelnou výbavu a bez řidiče.
VÝBAVA | MOTOR | CENÍK |
Access | 1,6 16V 77 kW/110 k 4x2 1,6 16V 77 kW/110 k 4x4 | 259 900 299 900 |
Ambiance | 1,6 16V 77 kW/110 k 4x2 1,6 16V 77 kW/110 k 4x4 1,5 dCi 63 kW/85 k 14x2 1,5 dCi 80 kW/110 k 4x4 | 274 900 324 900 304 900 374 900 |
Arctica | 1,6 16V 77 kW/110 k 4x4 1,5 dCi 80 kW/110 k 4x4 | 349 900 399 900 |
Exception | 1,6 16V 77 kW/110 k 4x4 1,5 dCi 80 kW/110 k 4x4 | 372 900 422 900 |
AKTUÁLNÍ AKCE
Akční nabídka financování od DACIA FINANCE:
- Dodatečná sleva 20 000 Kč
- Prodloužená záruka na 5 let/100 000 km zdarma