Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Dacia patřící do stáje automobilky Renault v poslední době nabízí pro naše motoristy jeden trhák za druhým. Vše začalo modelem Logan, který nabízí osvědčenou techniku za velmi příznivé ceny. Na letošní Autosalon do Brna pak Dacia připravuje pod heslem "OPRAVDOVÝ OFF-ROAD DOSTUPNÝ VŠEM" nový model Duster.
Design 4x4... Terénní vůz bývá často synonymem „překážky na cestě", tato představa však neplatí u Dacie Duster. S délkou 4,31 m a šířkou 1,82 m je Duster velmi kompaktním vozem. Jeho rozměry podobné Méganu mu umožňují manévrování jak při jízdě v městském prostředí, tak i v terénu. Přestože se Dacia Duster řadí k terénním vozům nabízí atraktivní linie, které však nejsou okázalé. ... s opravdovými schopnostmi překonávat překážky Duster byl vyvinut pro všechny typy cest na celém světě. Aby vyhověl těmto potřebám, je Duster dostupný ve verzích 4x4 a 4x2. Verze 4x2 odpovídá potřebám klientů, kteří vyhledávají větší světlou výšku, vyvýšenou polohu při řízení poskytující pocit bezpečí, jakož i rozmanité cesty, ale bez reálné potřeby pohonu všech čtyř kol. Vyztužený spodek Dacie Duster je přizpůsobený k používání vozu na každé cestě a v každém terénu díky: Dacia Duster je snadno ovladatelný vůz a na svoje vnější rozměry je velmi lehký. Hmotnost vozu činí pouze 1 160 kg pro verzi 4x2 a 1 250 kg pro verzi 4x4 (Průměrná hmotnost nenaloženého vozidla v pohotovostním stavu u všech typů, mimo volitelnou výbavu a bez řidiče). V kombinaci s kompaktními rozměry je Dacia Duster obzvlášť svižný vůz. Model Dacia Duster je vyvinut na platformě Loganu, známou svou robustností, spolehlivostí a odolností. Vpředu náprava typu pseudo-McPherson s trojúhelníkovými rameny, převzata z Loganu i Sandera byla zesílena pro využívání v terénu. Vzadu, ve verzi 4x4, víceprvková náprava speciálně vyvinuta pro Dacia Duster. Ve verzi 4x2 má zadní náprava zkrutnou příčku tvaru písmene H s programově deformovatelným profilem, odpovídá dokonale robustnosti vozu se zajištěním velkého objemu zavazadlového prostoru. Obě dvě varianty umožňují využít velké světlé výšky bez odepření komfortu. Pro potvrzení předpokladů robustnosti a maximální spolehlivosti, byl Duster prověřen 4 miliony kilometrů v různých klimatických oblastech a extrémních podmínkách. Duster 4x4 je vybaven novou šestistupňovou převodovkou (TL8) s velmi krátkým prvním rychlostním stupněm (5,79 km/h při 1 000 1/min), který umožňuje projetí a manévrování v obtížném terénu nebo rozjetí do strmého svahu v naloženém stavu. Toto jednoduché, efektivní a hospodárné řešení bylo upřednostněno pro uspokojení zákazníků Dacia Duster. Převodovka TL8 poskytuje: Ovladač pohonu 4x4 umístěný ve spodní části středové konzoly, umožňuje řidiči Dacie Duster 4x4 snadno přizpůsobit schopnosti vozu svým potřebám. Toto ovládání má tři režimy: V režimu AUTO se rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu provádí automaticky v závislosti na podmínkách přilnavosti. Tento režim byl vyvinut pro zajištění optimálního kompromisu mezi jízdní stabilitou a pohonem bez ohledu na podmínky přilnavosti. Za běžných podmínek se točivý moment přenáší pouze na přední kola. V případě nedostatečné nebo kolísavé přilnavosti se část točivého momentu přenese na zadní nápravu. Toto rozdělování zajišťuje elektromagnetická spojka pocházející rovněž od Nissanu. V režimu LOCK řidič elektronicky uzamkne převod 4x4 a točivý moment je trvale rozdělen na všechny 4 kola. V tomto režimu je funkce motoru a brzd také přizpůsobeno použití 4x4. Toto použití je určeno pro náročné jízdy a nesjízdné cesty (členité povrchy, bláto, hlína, písek). V režimu 4x2 je převod uzamknut na 2 poháněná kola. Tento režim se hodí pro jízdu na suchých a přilnavých cestách a umožňuje snížit spotřebu paliva, a tedy i snižuje emise CO2. 100 % OFF-ROAD NABÍZÍ VŠECHNY TRUMFY ZNAČKY DACIA Duster, 6. vůz řady Dacie, zůstává věrný filozofii a hodnotám značky. Dacia Duster nabízí nepřekonatelný poměr ceny a vnitřního prostoru, snížené provozní náklady díky řízené spotřebě a omezené údržbě. Optimální úroveň bezpečnosti a osvědčenou spolehlivost. Dacia Duster dokonale zrcadlí hodnoty ušlechtilosti a dostupnosti značky a přitom hrdě nese charakteristický rys rebelanta, který Dacii proslavil. Nepřekonaný prostor za svoji cenu Jestliže ceny Dacie Duster odpovídají kategorii městských vozů, jeho vnější a vnitřní parametry spadají do vyššího segmentu. Model Dacia Duster je schopný pohodlně pojmout až 5 dospělých osob. Jak v přední, tak i v zadní části vozu poskytuje Dacia Duster cestujícím stejnou úroveň komfortu jako sedan Dacia Logan. Objem zavazadlového prostoru Dacia Duster je rovněž velmi konkurenceschopný - nabízí až 475 dm³ VDA (podle verze). Se sklopenými zadními sedadly nabízí až úctyhodných 1 636 dm³ VDA. Spolehlivé a úsporné motory se sníženými emisemi CO2 Dacia Duster bude dostupný ve verzi 4x2 a 4x4 s benzinovým motorem 1.6 16v 105 k a dieselovými motory 1,5 dCi 85 k a 1,5 dCi 110 k, které se osvědčily na četných vozech Renault. Tyto motory zcela splňují kritéria týkající se nákladů, odolnosti a jednoduchosti údržby, které jsou charakteristickými rysy značky Dacia. Dacia Duster 1,5 dCi 85k ve verzi 4x2 vylučuje méně než 135g CO2/km a díky průměrné spotřebě 5,1 l/100 km nese také označní Eco2. Dacia Duster 1,5 dCi 110k ve verzi 4x4 je velmi ekologický, ekonomický a hlavně výkonný ve všech různých podmínkách. S emisemi 145g CO2/km, spotřebou 5,6 l/100 km. Tento motor disponuje výkonem 80 kW (109k) při 4 000 1/min, zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a vyvine točivý moment 240 N.m při 1 750 1/min. Přičemž jeho 90 % je k dispozici již při 1 500 1/min. Dieselový motor 1,5 dCi 110 k dostal střikování common rail druhé generace, které mu umožňuje přesné dávkování paliva, což přispívá ke snížování spotřeby. Tento motor splňuje normu Euro 5 a je vybaven filtrem pevných částic. Benzinová nabídka je zastoupena motorem 1,6 16V 105k. Dacia Duster 1,6 16V 105k vyvine výkon 77 kW (105k) při 5 750 1/min. A točivý moment 148 N.m při Úspora při koupi i při užívání Náklady spojené s údržbou a s opotřebením se značně snížily prodloužením intervalů výměny oleje, pravidelné výměny brzdových destiček a pneumatik. Životnost vzduchových filtrů se zvýšila na 90 000 km/4 roky u benzinového provedení a zatím co u dieselového provedení se zvýšila ze 40 000 km na 60 000 km. Dieselový motor 1,5 dCi 110k využívá ve většině zemí servisní interval 30 000 km/2 roky podle OCS (Oil Control System). Systém OCS, novinka v nabídce značky Dacia, informuje řidiče o stavu motorového oleje a nezbytnosti jeho výměny. Servisní interval zážehového motoru 1,6 16V 105k je určený na 30 000 km/2 roky. Bezpečnost - nezbytná podmínka Dacia Duster v oblasti bezpečnosti těží ze zkušeností skupiny Renault. V oblasti aktivní bezpečnosti Dacia Duster používá systém ABS Bosch 8.1 vybavený elektrickým rozdělovačem brzdné síly (EBD) a asistentem nouzového brzdění (AFU). Dacia Duster je první vůz značky, který je na přání u některých verzí vybavován stabilizačním systémem ESP doplněným kontrolou nedotáčivosti (CSV) a protiprokluzovým systémem kol (ASR). Tato funkce také umožní, aby byl kroutící moment v režimu 4x4 přenesen z prokluzujícího kola na druhé kolo na nápravě (systém BMR). V oblasti pasivní bezpečnosti je Dacia Duster v Evropě sériově vybaven dvěma čelními airbagy a 3bodovými bezpečnostními pásy s omezovačem síly na předních sedadlech, které mohou být doplněny pyrotechnickými předpínači. Podle úrovně výbavy se k airbagům spolujezdce a řidiče přidávají dva boční airbagy chránící hlavu a hrudník. Zásady značky Dacia: spolehlivost a odolnost Stejně jako u všech vozidel vyvinutých na platformě Loganu se konstrukce Dacie Duster řídila požadavky na robustnost a spolehlivost, které značku proslavily. Zvláštní pozornost byla věnována ochraně proti korozi a byla provedena různá opatření: U pohonu 4x4 se klade důraz na osvědčené součástky pocházející z aliance Renault-Nissan (zadní rozvodovka a mezinápravová spojka Nissan, nová šestistupňová převodovka TL8 vycházející z převodovky TL4, která se prokázala jako spolehlivá v řadách Renaultu a Nissanu). V rámci podtrhnutí vysoké kvality vozidla bude Dacia Duster dostupný se zárukou 3 roky nebo 100 000 km.
3 750 1/min. Tato motorizace dosahuje ve verzi 4x2 průměrnou spotřebu 7,5 l/100 km. Ve verzi 4x4 dosahuje spotřebu 8 l/100 km.