MotorInfo

DAF dodává první vozidla CF a XF105 se vznětovými motory EEV

22.5.2008 20:47
DAF dodává první vozidla CF a XF105 se vznětovými motory EEV

Společnost DAF dodala první nákladní vozidla CF a XF105 se vznětovými motory EEV zákazníkům.

Tato Enhanced Environmentally Friendly Vehicles - Vozidla šetrná k životnímu prostředí (EEV) - emitují přibližně o 50% méně pevných částic, než jsou hodnoty emisní normy Euro 5, jež vstoupí v platnost až v roce 2009. Se vznětovými motory EEV dosáhla společnost DAF emisních hodnot, jež dříve přicházely v úvahu pouze u plynových motorů. První vozidlo DAF CF s motorem EEV bylo dodáno společnosti Roteb z Rotterdamu; společnost Jan de Rijk Logistics z Roosendaalu převzala první vozidlo XF105 s ultračistým motorem EEV. Společnost DAF je prvním výrobcem nákladních vozidel, jenž je schopen dodávat všechny své modely v těchto verzích. Emisní norma Euro 5 vstoupí v platnost až v roce 2009, společnost DAF již nyní nabízí kompletní program vznětových motorů, které těmto přísným standardům emisních hodnot odpovídají. Ve srovnání s emisní normou Euro 1 z doby před přibližně 15 lety produkují nové motory zhruba o 75% méně oxidů dusíku a přibližně o 94% méně pevných částic. Společnost DAF aplikací technologie DAF SCR (Selective Catalytic Reduction - selektivní katalytická redukce) v kombinaci s inteligentním systémem vysokotlakého vstřikování paliva vyvinula a vyrobila motory PACCAR, které dosahují nízkých emisních hodnot normy Euro 5 bez filtru pevných částic.

O 50% méně pevných částic

Instalací pasivního filtru pevných částic pro vozidla s motory podle normy Euro 5 lze emise pevných částic dále snížit až o 50% na hodnotu kolem 0,015 gramu/kWu. To je dokonce asi o 25 procent méně, než je standard EEV. Znamená to, že vznětový motor je stejně čistý jako motory zážehové a má mnoho podstatných výhod: vyšší účinnost, spolehlivost, delší životnost a nižší provozní náklady.

"Z našeho pohledu je tedy nepochopitelné, že existují městské a regionální samosprávy, jež u veřejné hromadné dopravy a technických služeb trvají na použití vozidel se zážehovými nebo plynovými motory," řekl při oficiálním předávání prvních vozidel CF a XF105 EEV prezident DAF Trucks N.V. pan Aad Goudriaan.  "Máme za to, že úřední orgány by měly předepisovat emisní hodnoty a ne technologii."

Společnost DAF dodává vozidla CF75 s motory PACCAR PR EEV o zdvihovém objemu 9,2 litru a s výkony od 250 do 360 koní. Motor PACCAR MX EEV o zdvihovém objemu 12,9 litru s rozsahem výkonu od 360 do 510 koní je montován do vozidel CF85 a XF105. Ve verzi EEV jsou také k dispozici vozidla řady LF, vhodná zejména pro rozvážkový typ provozu. Díky extrémně účinnému spalovacímu procesu dosahuje stošedesátikoňový motor vozidla LF45 nízkých emisních hodnot EEV i bez filtru pevných částic.

Roteb: nejčistší technologie je povinnost

Společnost Roteb z Rotterdamu vlastní první vozidlo CF s motorem EEV a používá jej ke svozu odpadu. "Základem zdravého života a životního prostředí je nabídnout obyvatelům Rotterdamu práci a čisté město, to je naše poslání," řekl pan Peter Witvliet, manažer vozového parku společnosti Roteb.  "Když nahrazujeme nákladní vozidlo novým, hledáme tu nejčistší technologii, která je k dispozici, aniž bychom dělali ústupky co se týče spolehlivosti. Navíc neustále hledáme možnosti, jak by se naše flotila stala ještě šetrnější k životnímu prostředí. V loňském roce jsme vybavili velký počet našich stávajících nákladních vozidel DAF filtry pevných částic. Výběr těch nejčistších řešení chápeme jako povinnost vůči veřejnosti." Společnost Roteb, která má více než 5 000 zaměstnanců, se zabývá různými aktivitami, ale nejznámější je čistění a úklid veřejných ploch. Roku 2007 odvezla společnost Roteb 300 000 tun komunálního odpadu, vyčistila 170 000 kanálů a vytřídila 25% odpadu pro recyklaci. Společnost Roteb disponuje flotilou 750 vozidel včetně 220 nákladních.

Jan de Rijk Logistics:

První vozidlo DAF XF105 s motorem EEV bylo předáno společnosti Jan de Rijk Logistics z Roosendaalu v provincii Brabant.  "Jako mezinárodní přepravce si samozřejmě vybíráme nejčistší možná nákladní vozidla," vysvětlil pan Sjel Wijngaards, ředitel Corporate Affairs ze společnosti Jan de Rijk Logistics.  "Kdykoliv řešíme dodávku nových vozidel, sáhneme po těch, která splňují emisní normu Euro 5, ačkoliv vejde v platnost až roku 2009. Když mohou být emise pevných částic u motorů EEV ještě sníženy o polovinu, znamená to důležitý krok směrem k čistšímu životnímu prostředí - a Jan de Rijk Logistics chce k této aktivitě rovněž přispět." Životní prostředí je důležitou součástí ‘programového prohlášení' společnosti Jan de Rijk Logistics, která získala svůj certifikát ISO 14001 roku 2006.  "Jan de Rijk Logistics chápe svou odpovědnost vůči společnosti velmi vážně." Společnost začala s mezinárodní silniční přepravou a později rozšířila svou činnost na různé formy logistických operací. Dnes je Jan de Rijk Logistics jednou z předních evropských logistických společností. Má okolo 1 100 zaměstnanců, kanceláře a skladové prostory po celé Evropě a flotilu více než 800 nákladních vozidel.