MotorInfo

Dopravní vysílání slaví 35 let

22.9.2009 17:55
Dopravní vysílání slaví 35 let

Psal se rok 1974, když se na rozhlasových vlnách v tehdejším Československu poprvé vysílalo pravidelné dopravní zpravodajství. Dostalo název Zelená vlna.

Nízká hustota provozu v porovnání s dneškem ale nebyla pochopitelně hlavním důvodem pro jeho vznik. Tím se staly pravidelné Spartakiády, při kterých se do Prahy sjížděly tisíce cvičenců a provoz tak na silnicích hlavního města neúměrně vzrostl.

Vůbec první vysílání tzv. Oblastní Zelené vlny je datováno k  22. září 1974. „ Na to si moc dobře vzpomínám, šlo tehdy jen o zkušební vysílání do zdi. Ale protože se povedlo, o týden později 29. září jsme už vysílali poprvé na živo do éteru. Kdo mohl tenkrát tušit, že dopravní zpravodajství se o pár desítek let později stane důležitou součástí vysílání skoro každé rozhlasové stanice," vzpomíná Leo Kustoš, jeden z prvních hlasů Zelené vlny.

Nejdřív Zelená vlna přinášela dopravní informace jen z Prahy a Středočeského kraje, kde byl největší provoz. Krátce po roce 1989 se ocitla v soukromých rukou, aby se zanedlouho vrátila pod křídla veřejnoprávního rozhlasu. Poté se její vysílání rozdělilo na takzvanou celostátní a oblastní Zelenou vlnu. V roce 1992 začala vznikat specializovaná redakce, která zajišťovala dopravní zpravodajství na celostátním i regionálním okruhu. S osamostatněním regionálních stanic přešlo vysílání regionální Zelené vlny do programu ČRo Regina Praha. Český rozhlas 1 - Radiožurnál vysílal a dodnes vysílá celoplošné dopravní informace. Pro jejich sběr využívá moderní callcentrum a kromě tradičních zdrojů i zprávy od tisíců dopravních Zpravodajů Zelené vlny. Tak hustou síť registrovaných pomocníků na silnicích nemá žádný jiný subjekt v České republice. Tyto informace využívá například také Národní dopravní informační centrum v Ostravě. V novém tisíciletí přibylo ve vysílání Radiožurnálu i specializované vysílání dopravních informací pro Prahu a okolí při ranních dopravních špičkách a v pátek odpoledne jako reakce na stále houstnoucí provoz. V jednu chvíli se tak na vysílačích Radiožurnálu podle jejich umístění přenáší dvě různé relace Zelené vlny.

Zelená vlna dneška - moderní a profesionální

Odborní redaktoři Zelené vlny Radiožurnálu dnes mají k dispozici všechny důležité zdroje dopravních informací v ČR. Ty se zobrazují v přehledné webové aplikaci TrafficNews. Jde o systém vyvinutý společností Global Assistance, který umožňuje základní třídění zpráv (dle typu události, místa, platnosti apod.). Aplikace také zobrazuje, kdo je zdrojem informace, zda je ke zprávě přiřazen zvukový záznam telefonátu Zpravodaje Zelené vlny nebo jiného řidiče a geografickou lokalizaci události a její zobrazení v mapě. V aplikaci TrafficNews se zobrazují dopravní informace, které na společné callcentrum Zelené vlny a společnosti Global Assistance telefonují registrovaní dopravní Zpravodajové Zelené vlny, informace z Národního dopravního informačního centra (redakce ZV a NDIC jsou navíc propojeny přímou telefonní linkou), z CDI PČR, od společnosti Global Assistance, od hasičů a složek IZS, z krajů, z ČHMÚ, od motohlídek Českého rozhlasu, odtahových služeb, posluchačů dalších rádií atd. Systém Trafic News je přístupný i regionálním stanicím Českého rozhlasu.

Všechny zvukové záznamy dopravních Zpravodajů Zelené vlny a řidičů jsou automaticky po skončení hovoru v callcentru přenášeny na FTP server ČRo, kde jsou do tří minut od nahrání k dispozici redaktorům ZV. Ti mají podle závažnosti dopravní informace (například hromadná nehoda na dálnici, uzavřené hlavní tahy atd.) právo kdykoli vstoupit aktuálně do vysílání Radiožurnálu nejen v živém vysílání, ale i ve stočených pořadech. V tom se Zelená vlna liší od ostatních rozhlasových stanic, které mají pro dopravní zpravodajství předepsány jen pravidelné relace navázané na reklamní nebo sponzorský spot.

Vysílání Zelené vlny zajišťuje tým profesionálních redaktorů zabývajících se dlouhodobě dopravní problematikou. Právě ve specializované redakci ve spojení s nejmodernějším callcentrem pro sběr dopravních informací nemá Zelená vlna Radiožurnálu v České republice konkurenci. Aktuální zpravodajství Zelené vlny je založeno na filozofii, že co nejpřesnější dopravní zpravodajství je možné dělat jedině kombinací více zdrojů. Proto se podle osvědčeného německého modelu autoklubu ADAC i u nás spoléhají také na ty, kteří jsou „pořád" na cestách, tedy na síť Zpravodajů Zelené vlny. Jde o registrované řidiče (v tuto chvíli jich je v databázi přes osm tisíc!), kteří zdarma volají na číslo 800 12 20 12, jakmile narazí na dopravní komplikace. Tito řidiči jsou školeni na pravidelných setkáních i korespondenční formou, jak mají dopravní informace vyhodnocovat a předávat do callcentra. Český rozhlas jako jediný v ČR vysílá prostřednictvím vysílačů Radiožurnálu, Vltavy a Reginy moderní dynamické dopravní informace v systému RDS-TMC, které využívají satelitní navigace pro varování před uzavírkami, nehodami a kolonami.

Zelená vlna od září také na Slovensku

Od 1. září 2009 se vysílání Zelené vlny vrátilo na Slovensko. Na tehdejší federální vysílání Československého rozhlasu navazuje nová redakce Slovenského rozhlasu, která díky sublicenci poskytnuté Českým rozhlasem pokračuje v tradici jménem Zelená vlna také u našich sousedů. Slovenský rozhlas v rozsáhlém průzkumu mezi svými posluchači zjistil, že jim chybí kvalitní a rychlé dopravní vysílání.

 "Preto sme sa rozhodli aj u nás na Slovensku oživiť značku Zelená vlna, ktorú mnohí poslucháči poznajú ešte z čias federálneho Československého rozhlasu ako Zelená vlna Hviezdy. Preto sa zrodila redakcia Zelenej vlny, redakcia dopravného spravodajstva, dopravnej publicistky," říká Luboš Kasala, programový manažer slovenské Zelené vlny.

Také slovenská Zelená vlna si po vzoru té české chce postupně vybudovat co největší počet zdrojů dopravních informací pro co nejrychlejší a nejpřesnější novinky z dopravy do vysílání.

"Aj na Slovensku vzniká podobný projekt, ako vy máte v Českej republike, projekt Národného systému dopravných informácií, ktorý zaštítili Ministerstvo dopravy, Policajný zbor Slovenské republiky, Ministerstvo vnútra a podobne. Takisto Slovenský rozhlas je jeho súčasťou. No a naši dopravní spravodajcovia, ktorí sa volajú Zelení anjeli, budú samozrejme významnou zložkou a významným informačným zdrojom v našich informáciách Zelenej vlny pre poslucháčov Slovenského rozhlasu."

Dopravní Zpravodajové Zelené vlny v Česku budou mít své kolegy na Slovensku nazvané Zelení andělé (Zelení anjeli). Nejen jejich dopravní informace využijí v relacích Zelené vlny hned čtyři stanice Slovenského rozhlasu: Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio FM a Rádio Patria.

"Úplne najlepšie je, keď si po prekročení hraníc naladia Rádio Slovensko. Na tomto okruhu budeme vysielať každú pol hodinu dopravné spravodajstvo Zelená vlna od piatej, pol šiestej hodiny od rána do večera do dvadsiatej druhej hodiny."

Slovenský rozhlas, stejně jako Český, toho má pro motoristy ve svém vysílání víc. Zatímco u nás si motoristé ladí po třinácté hodině Motožurnál, Slováci poslouchají pořad Pozor zákruta!.

"Keď už budú aj vaši vodiči na Slovensku, nemali by zabudnúť na klasický a stabilný vysielací čas obľúbenej relácie Pozor zákruta medzi trinástou a štrnástou hodinou na Rádiu Slovensko. Tam mám pravidelný vysielací bod, kde informujeme o projektu Zelenej vlny, o dopravných spravodajcoch, o Zelených anjeloch a aj o tom, ako vysielajú, ako produkujú dopravné správy kolegovia v Zelenej vlne Českého rozhlasu, od ktorých sa učíme," dodal ke spolupráci mezi českou a slovenskou Zelenou vlnou Luboš Kasala.

Historie vysílání Zelené vlny v ČR a Československu:

1974

- zahájení pravidelného vysílání Oblastní Zelené vlny
- ve spoluprácí s VB přinášela dopravní informace z Prahy a Středočeského kraje
- postupně byly relace rozšířeny na celostátní rozhlasový okruh a obsáhly dopravní situaci z celého Československa - Zelená vlna hvězdy

1989

- rozpad Armádní a bezpečnostní redakce Československého rozhlasu a zánik dopr. zpravodajství
- značka Zelená vlna byla ve své "oblastní podobě" dokonce prodána jedné pražské soukromé rozhlasové stanici
- obnovení pravidelného dopravního vysílání přinesly až změny ve vedení Československého rozhlasu

1990 - 2000

- v první polovině roku 1992 se začala rodit nová redakce, která 1. července 1992 začala vysílat dopravní zpravodajství na celostátním i regionálním okruhu
- vznik CDI Policie ČR, které nezávisle na Českém rozhlase provádí sběr dopravních informací
- s osamostatněním regionálních stanic přešlo vysílání Oblastní Zelené vlny do kompetence Reginy Praha. Český rozhlas 1 - Radiožurnál vysílá celoplošné informace

13. října 2000-30. dubna 2005

- provoz dopravního střediska Zelené vlny Českého rozhlasu a ABA v Praze-Kobylisích

1. května 2005

- přesun redakce Zelené vlny do ČRo v Praze na Vinohradech a zahájení činnosti callcentra Zelené vlny Českého rozhlasu a Global Assistance v Praze 8-Dolních Chabrech