MotorInfo

Edu Auto - jak zbořit bariéry mezi firmou a školou

23.6.2009 17:57
Edu Auto - jak zbořit bariéry mezi firmou a školou

Budoucnost výuky technických oborů pro automobilový průmysl - to bylo hlavní téma konference Edu Auto 2009.

Akci zahájili prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn a náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger. Ten zdůraznil, že problém nedostatku kvalifikované pracovní síly se nyní „vyřešil" díky krizi jen přechodně a v příštích letech s ním autoprůmysl bude muset bojovat stále více. Důvodem je klesající demografická křivka - podle ní by měl v nejbližších třech letech klesnout počet těch, co se hlásí na střední školy, o 40 tisíc. „Důsledkem tohoto trendu bude také pravděpodobně nutnost zavření některých škol a oborů," připustil Jindřich Kitzberger.

Na jeho vystoupení navázal Miloš Rathouský, ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání MŠMT, který představil Akční plán resortu na podporu odborného vzdělávání, kurikulární reformu středních škol a strategii podpory celoživotního učení. Zástupcům firem připomněl, že součástí akčního plánu je možnost čerpat příspěvky z MŠMT na podporu praxí studentů na pracovištích. Resort školství plánuje i daňové zvýhodnění firem, které budou intenzivně podporovat vzdělávání.

Potřeba dalšího vzdělávání

Zajímavé výzkumy Národního ústavu odborného vzdělávání prezentoval jeho zástupce Jiří Vojtěch. Podle nich očekávají zaměstnavatelé od absolventů zejména ochotu a schopnost se dále vzdělávat, lepší praktickou připravenost, reálnou představu o pracovním prostředí a znalost nejnovějších technologií a trendů. „Absolvent může perfektně ovládat práci s nějakým strojem, ale co když se ten stroj za chvíli vymění?" ilustroval Jiří Vojtěch potřebu dalšího vzdělávání.

Firmy by dále uvítaly například rozšíření nabídky oborů zakončených maturitou, v rámci kterých žáci absolvují i odborný výcvik, a postrádají rovněž určitou profesní hrdost absolventů. „Chybí lidé, kteří by už na základních školách zapálili žáky pro odborné, zejména technické vzdělávání," připomněl Vojtěch.

Auta nás baví

Vadim Petrov z TPCA, vedoucí pracovní komise Sdružení automobilového průmyslu pro vzdělávání, prezentoval komunikační kampaň Auta nás baví, která byla realizována v období před přijímacími zkouškami na střední školy v roce 2009. Základem kampaně je portál http://www.autanasbavi.cz/, přes nějž se mohou do projektu zapojit i školy a firmy. Plánovaná druhá fáze projektu bude zaměřena na změnu profilu absolventů a inovaci studijních oborů.

Firmy a školy společně

Posláním konference Edu Auto byla výměna zkušeností a nápadů v oblasti spolupráce škol a firem při rozvoji technického vzdělávání. Zástupci Střední průmyslové školy strojní v Kolíně představili svůj projekt s názvem Zavedení výuky moderních technologií průmyslové výroby do oboru strojírenství. Cílem projektu je rovněž výuka moderních manažerských postupů i školení učitelů pro výuku moderních technologií. Specifickým cílem je vytvoření osnov nového předmětu Automatizace a robotizace.

Václav Pospíšil ze Škoda Auto SOU strojírenského mluvil o situaci v učilišti mladoboleslavské automobilky. Zde je spolupráce se zaměstnavatelem dlouhodobá a velmi úzká, přesto polovina absolventů „škodováckého" SOU do automobilky nenastoupí nebo odejde do tří let. Plánují tu proto mj. rozšíření benefitového systému pro studenty a jeho propojení se stávajícím systémem benefitů pro zaměstnance.

Jeden z úspěšných a pokračujících projektů představil Werner Kirsch z Robert Bosch. Jedná se o Evropský projekt koordinovaného vzdělávání pedagogických pracovníků, společnou aktivitu Robert Bosch, Škoda Auto a Scania CZ s kraji ČR. Během následujících tří let partneři vyškolí 28 lektorů ze 14 odborných škol, ti se pak stanou školiteli dalších pedagogů ve svých regionech. Rychlejší přenos nejnovějších informací do školství zajistí kvalitnější studium nových automechaniků.

Moravská AutoAcademy

Moravskoslezský automobilový klastr má dlouhodobou strategii, jejímž základem je vize tzv. chytrého pracovníka. Na tom je založen projekt AutoAcademy, jehož cílem je zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a zvyšování kvalifikace pedagogů a žáků formou modulových programů. „Jedna z největších slabin dnešního systému jsou nedostatečně kvalifikovaní vedoucí pracovních týmů," upozornil Ladislav Glogar výkonný manažer klastru. AutoAcademy proto řeší poptávku po schopnostech lidí komplexněji - součástí modulových programů jsou i tzv. soft skills, jako například leadership nebo projektové řízení, vyučují se i štíhlé procesy a logistické procesy.