MotorInfo

Elektrický Ford Focus ST v americké televizi

14.10.2009 19:02
Elektrický Ford Focus ST v americké televizi

Ford Focus ST s elektrickým pohonem se stane pravidelným účinkujícím v populární talkshow, kterou uvádí slavný moderátor a známý sběratel automobilů i motocyklů Jay Leno. Známé osobnosti z řad jeho hostů budou řídit elektrický Focus v rámci takzvané „Green Car Challenge".

Ford vyrobil vůz speciálně pro tento pořad na základě pětidveřového modelu Focus ST v barvě „Electric Orange". Zdrojem síly je zcela nové hnací ústrojí, vyvíjené Fordem pro plánované nasazení do sériové výroby již od roku 2011. „Účast elektromobilu Focus ST v novém programu Jaye Lena je vynikající způsob, jak dokázat, že i vozy s elektrickým pohonem mohou poskytovat radost z jízdy," řekl Ian Porter, Powertrain Strategy Manager ve Ford of Europe. „Přestože Ford Focus ST ve Spojených státech neprodáváme, vybrali jsme ho do pořadu pro jeho výrazný vzhled a dynamické jízdní vlastnosti," dodal Porter.

Focus ST BEV - obklopen hvězdami

Focus ST, který se bude objevovat v Lenově pořadu, je jediný svého druhu. Vznikl přestavbou sériového pětidveřového Focusu ST na akumulátorový pohon v rámci globální experimentální skupiny vozů Ford BEV (battery electric vehicle). Řada prvků hnací soustavy pochází ze zcela nového elektrického Focusu, který chce Ford nabízet zákazníkům v Severní Americe již od roku 2011. První slavnou osobností, jež přislíbila účast v „Green Car Challenge", je herečka Drew Barrymoreová. Jejím úkolem bude zajet měřený úsek co nejrychleji a nastavit tak laťku dalším hostům pořadu. Vůz začal svoji životní dráhu jako sériový Focus ST, vyrobený v červenci letošního roku v německém Saarlouis. Odtud putoval do celosvětové centrály Ford Motor Company v americkém Dearbornu, kde technici nahradili jeho spalovací motor a palivovou nádrž elektrickým hnacím ústrojím. Automobil byl osazen také anatomickými závodními sedadly Recaro, pětibodovými bezpečnostními pásy a ochranným rámem. Díky umístění akumulátorů se Focus ST BEV pyšní téměř ideálním rozložením hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50. Přední pružiny a tlumiče pérování pocházejí ze sportovního modelu Focus RS, zatímco zadní odpružení a tlumení bylo zvoleno speciálně pro Focus ST BEV. Vůz byl naladěn s ohledem na specifika testovací trati, vybudované poblíž ateliérů televizní společnosti NBC v Los Angeles. Ford dokonce vytvořil podobnou dráhu přímo v Michiganu, aby co nejlépe připravil tento Focus ST pro ostré zatáčky „televizního" okruhu. Focus ST BEV se nicméně chlubí nejen svými schopnostmi na závodní trati, ale rovněž působivými parametry elektrického hnacího ústrojí: nejvyšší výkon činí 105 kW a na jedno nabití lze urazit vzdálenost až 130 km.

FOCUS ST BEV - TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor: elektromotor s permanentními magnety

Největší výkon: 105 kW

Největší točivý moment: 320 N.m

Maximální otáčky: 7 500 1/min.

Akumulátor: 98 vzduchem chlazených Lithium-ion článků, 60 A-h

Kapacita: 23 kilowatthodin

Převodovka: jednostupňová

Řízení: hřebenové s elektrickým posilovačem

Zavěšení vpředu: vzpěry MacPherson

Zavěšení vzadu: nezávislé víceprvkové

Brzdy: vpředu: chlazené kotoučové, 320 mm

            vzadu: plné kotoučové, 280 mm

            protiblokovací systém

Rozvor náprav: 2 640 mm

Celková délka: 4 362 mm

Celková výška: 1 497 mm

Celková šířka: 1 840 mm

Provozní hmotnost: 1 552 kg