MotorInfo

Elektrický skútr Honda EM1 e:

12.5.2023 14:29
Elektrický skútr Honda EM1 e:

První elektrický skútr Honda pro mladé evropské jezdce právě přichází.

Model EM1 e: je vybaven vyměnitelným zdrojem energie Honda Mobile Power Pack e:, který kromě praktičnosti přináší také zábavnou a místně bezemisní městskou dopravu. Pohon stroje zajišťuje elektromotor v kole; dojezd činí 41,3 km a maximální rychlost dosahuje 45 km/h. Výbava zahrnuje digitální přístrojový panel, úložnou schránku pod sedlem, USB zásuvku, stupačky spolujezdce a zadní nosič.

EM1 e: je první elektrický skútr značky Honda určený pro evropské zákazníky od oznámení ze srpna 2022, kdy společnost zveřejnila svůj plán představit do roku 2025 celosvětově nejméně 10 elektrických jednostopých modelů. Jedná se zároveň o první významný krok ke splnění cíle společnosti Honda, kterým je dosažení uhlíkové neutrality všech jejích motocyklů během 40. let tohoto století.

Zkratka „EM“ označuje elektrický skútr a model samotný je zaměřen na mladou generaci hledající snadný a zábavný a bezemisní městský dopravní prostředek. Jedná se o kompaktní stroj s plochou podlahou a uhlazeným designem, který zdůrazňuje jeho odlišnost a jedinečnou identitu v rámci modelové řady Honda. EM1 e: se skvěle hodí pro krátké přesuny po městě a pro efektivní, tiché a bezemisní cesty do práce nebo do školy, čímž přesně odpovídá moderním očekáváním spojovaným s městskou mobilitou. A vzhledem k rozšiřování místní legislativy upravující parkování v evropských městech, která omezuje používání vozidel s tradičními spalovacími motory, bude trh pro elektrická vozidla přirozeně narůstat. Pro typického studenta, jehož průměrný denní pohyb po městě se pohybuje kolem 30 km, je EM1 e: atraktivní nabídkou, neboť představuje jednoduchý, dobře ovladatelný, tichý a ekologický dopravní prostředek.

Informace o modelu

Ačkoliv se jedná o kompaktní, snadno použitelný a čistý dopravní prostředek se svěžím novým vzhledem, většina EM1 e: je konvenční - ocelový rám, teleskopická vidlice, dva zadní tlumiče a kotoučová brzda vpředu doplněná o bubnovou zadní brzdu jsou klasickými prvky většiny skútrů. Přelomovou novinkou je elektromotor zabudovaný v kole a zdroj energie Honda Mobile Power Pack e: vyvinutý společností Honda, který lze ze stroje vyjmout a doma snadno nabít pomocí k tomu určené nabíječky. Model EM1 e: je plně vybaven digitálním přístrojovým panelem, kvalitními ovládacími prvky, dlouhou podlahou, úložnou schránkou pod sedlem či USB zásuvkou. V seznamu výbavy nechybí ani stupačky pro spolujezdce, zadní nosič či boční stojan pro rychlé parkování. Užitečný dojezd dosahuje 41,3 km a maximální rychlost činí 45,0 km/h.

Nový je také způsob prodeje. Aby zákazníci nemuseli nést odpovědnost za likvidaci nebo recyklaci baterií, bude model EM1 e: společně se zdrojem Honda Mobile Power Pack e: a nabíječkou dostupný formou pronájmu, zapůjčení nebo předplatného (v závislosti na konkrétní zemi). Zákazníci se tak po celou dobu životnosti stroje EM1 e: nebudou muset starat o výkonnost napájecího zdroje Honda Mobile Power Pack e: ani o jeho případnou likvidaci.

Napájení modelu EM1 e: zajišťuje 50V zdroj energie Honda Honda Mobile Power Pack e:, který byl společností Honda vyvinut se stejným důrazem na odolnost, spolehlivost a kvalitu, jakými jsou již dlouho známé její spalovací motory. Užitečný dojezd na jedno nabití činí 41,3 km, případně přibližně 48,0 km v režimu ECON za interních testovacích podmínek společnosti Honda (30 km za zkušebních podmínek třídy 1 dle WMTC) a napájecí zdroj Honda Mobile Power Pack e: byl navržen tak, aby odolal různým teplotám, vlhkostem, nárazům a vibracím.

Baterie

Jak název napovídá, Honda Mobile Power Pack e: je vyměnitelná baterie, kterou lze z EM1 e: snadno vyjmout a doma ji pohodlně nabít. Obsluha je jednoduchá: nabíječka je vybavená ventilátorem, který zajišťuje její chlazení, odebírá energii z jednofázové domácí sítě 100–240 V a produkuje maximální výkon 270 W. Hmotnost nabíječky je 5,3 kg a průběh nabíjení je indikován 4 LED diodami. Samotný napájecí zdroj Honda Mobile Power Pack e: váží přibližně 10 kg a díky praktické rukojeti jej lze snadno přenášet a vyměňovat. Doba potřebná pro nabití prázdné baterie je přibližně 6 hodin; k nabití z 25 % na 75 % postačují pouze 2,7 hodiny (160 minut). Výrobce uvádí, že napájecí zdroj Honda Mobile Power Pack e: je možné nabít více než 2 500krát.

Jmenovitý výkon motoru v kole činí 0,58 kW a jeho maximální výkon dosahuje 1,7 kW. V režimu ECON je výkon omezen na 0,86 kW. Maximální rychlost dosahuje 45 km/h a 10° stoupání EM1 e: zvládá se zatížením 75 kg. V režimu ECON dochází ke změkčení funkce plynové rukojeti a ke snížení maximální rychlosti, čímž se užitečný dojezd zvýší přibližně na 48,0 km.

Odlišnost od spalovacích sourozenců

Model EM1 e: byl záměrně navržen tak, aby se odlišoval od svých sourozenců se spalovacími motory. Jeho proporce jsou štíhlé a kompaktní, hladké organické křivky na přídi se v nich snoubí s účelně navrženou zadní částí. Systémy skútru napájí 12V baterie a veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami. Jednoduchý digitální přístrojový panel přehledně zobrazuje všechny důležité informace včetně zbývající úrovně nabití baterie v procentech. Pod sedlem se nachází úložná schránka o objemu 3,3 l, na levé straně přední kapotáže je pak umístěna vnitřní kapsa, do které se pohodlně vejde 500ml PET láhev; na pravé straně se pak nachází praktická USB zásuvka na nabíjení telefonu. K dispozici je také praktický háček na zavěšení tašky a madla pro spolujezdce. Součástí standardní výbavy je i zadní nosič, zatímco stupačky spolujezdce lze v době, kdy nejsou zapotřebí, elegantně sklopit na vyhrazené místo v kapotáži. Jako volitelné příslušenství bude brzy k dispozici praktický pětatřicetilitrový vrchní kufr a zadní nosič.

Ačkoli je na modelu EM1 e: mnoho nového, jeho podvozek je dobře známý a snoubí se v něm efektivita, jistota, lehkost a odolnost, přičemž cílem všech těchto vlastností je zajistit snadné a jisté ovládání. Stroj je mimořádně kompaktní, jeho délka činí pouhých 1 860 mm a sedlo se nachází v příjemné výšce 740 mm. Světlá výška dosahuje příjemných 135 mm a pohotovostní hmotnost je pouhých 95 kg včetně baterie. Základem stroje je odolný ocelový rám; 31mm teleskopická vidlice je doplněna dvojitým zadním odpružením vybaveným dvěma trubkovými tlumiči. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/77 mm a rozvor dosahuje 1 300 mm. Pneumatiky mají rozměr 90/90-12 vpředu a 100/90-10 vzadu. Přední kolo je vyrobeno z hliníkové slitiny, zadní je pak tvořeno kombinací oceli a hliníku. Brzdy – 190mm kotoučová s jednopístovým třmenem vpředu a 110mm bubnová vzadu – jsou pro lepší kontrolu při brzdění propojeny kombinovaným brzdovým systémem CBS. Při aktivaci zadní brzdy systém CBS přenáší brzdnou sílu i na přední brzdový třmen.

Foto: Honda