MotorInfo

Favorit dopomohl k transformaci

17.8.2007 18:34
Favorit dopomohl k transformaci

Před dvaceti lety, přesně 1. července 1987, vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první Favorit. Šlo o předsériovou výrobu. Do sériové produkce se dostal o půl roku později. Začalo tak další významné období dnes největšího českého výrobce automobilů.

Favorit s pracovním označením Škoda 781 se stal první škodovkou s pohonem předních kol. Přesněji vozem nižší kategorie střední třídy s pohonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč.

Šlo o úspěšný koncept, díky kterému projevily o automobilku zájem silní zahraniční partneři. Favorit tak ovlivnil rozhodnutí Volkswagen AG v roce 1991 vstoupit do společnosti Škoda. Už tehdy spolupracovala Škoda na vývoji se zahraničními firmami. Nejvýznamnější byla kooperace s italským designérským studiem Nuccio Bertone, které navrhlo finální verzi vzhledu karoserie. Zásadní vliv měla také německá automobilka Porsche, se kterou škodováčtí vývojáři konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace. Na favoritu bylo nakonec přihlášeno 42 patentů.

Finanční možnosti československého automobilového závodu byly přitom značně omezené. O rozpočtu rozhodovala vláda. Politické rozhodnutí nutilo vývojáře k použití starého motoru. Přicházející ekologická vlna toto rozhodnutí zlomila a umožnila automobilce alespoň základní úpravy. Cena vývoje se vyšplhala na 210 milionů československých korun. Přesto byla nakonec nižší, než kdyby Škoda na výrobu jednotlivých dílů nakoupila licence. Vedení automobilky předpokládalo produkci 336.000 kusů aut do roku 1990. Favorit nakonec zůstal ve výrobě do roku 1994. Škoda zkompletovala celkem 783.163 kusů. Později vznikla verze Forman (223.059 ks) a Pick-up (70.900 ks).