MotorInfo

Focus RS500 - vrchol řady sportovních vozů značky Ford

29.3.2010 22:00
Focus RS500 - vrchol řady sportovních vozů značky Ford

V limitované sérii nazvané RS500 se představuje nový, mimořádně výkonný model Focus RS. Jde o absolutní vrchol řady sportovních vozů Ford a jeho cílem je zprostředkovat náročným vyznavačům sportovních automobilů nedostižný zážitek z jízdy.

Vůz bude představen světové veřejnosti již 9. dubna 2010 na autosalonu v Lipsku. Název RS500 označuje počet kusů ve striktně limitované sérii jednotlivě očíslovaných vozů. Nový Focus RS500 je poháněn pětiválcovým motorem o objemu 2,5 l, který vyvine největší výkon 257 kW - tedy o 15 procent více než standardní Focus RS. Síla modelu RS500 nachází oporu také v dramatickém vzezření automobilu - speciální matně černá povrchová úprava karoserie a barevně sladěná kola z lehkých slitin udělují vozu z limitované série nezaměnitelný vzhled, který se nepodobá žádnému jinému sériovému modelu značky Ford.

„Byli jsme odhodláni oslavit ukončení výroby současného Focusu RS něčím ještě výjimečnějším," řekl Joe Bakaj, viceprezident produktového vývoje ve Ford Motor Company. „Nepochybujeme, že série RS500 se svým fascinujícím vzhledem a návykovou dynamikou bude ze strany příznivců sportovních automobilů nadšeně přijata a rychle rozebrána. Tento vůz rozšiřuje dlouhou řadu kultovních modelů Ford RS a je důstojným nositelem názvu RS500, který se stal synonymem pro úspěch na silnici i na závodní dráze, kde v osmdesátých letech legendární Sierra RS500 Cosworth dominovala závodům cestovních vozů," připomněl Bakaj.

Série je striktně omezena na 500 individuálně očíslovaných vozů

S modelem RS500 se uzavírá výroba současné generace Focusu RS. Poslední vozy vyjedou z montážního závodu společnosti Ford v německém Saarlouis během září 2010. Zatímco celkový počet vyrobených vozů Focus RS přesáhne díky silné poptávce 11 000 kusů (tedy výrazně více než původně předpokládaných sedm až osm tisíc), série vozů RS500 určených k prodeji je striktně omezena na 500 kusů. Její výroba bude v Saarlouis zahájena v květnu. Každý Focus RS500 ponese na středové konzole kovovou plaketu s ručně vyrytým pořadovým číslem od 001 po 500. Malý počet vozů z předsériové výroby, které jsou určeny pro interní potřeby Fordu, bude mít svoje vlastní číslovací schéma, aby exkluzivita pětisetkusové série pro zákazníky nebyla ničím narušena. Očekává se, že poptávka po RS500 významně převýší nabídku, proto bude limitovaná pětisetkusová série předem alokována mezi 20 evropských trhů na základě předpokládaného zájmu. V zemích s malým počtem přidělených kusů se tak Focus RS500 stane velmi exkluzivním zbožím.

Výkon zvýšený na 257 kW (350 koní)

„Naléhavější zvuk motoru a masivní příval síly ve středních otáčkách okamžitě prozradí řidiči, že nesedí ve standardním Focusu RS," řekl Gunnar Herrmann, ředitel globální řady vozů segmentu C ve Fordu. „Patnáctiprocentním zvýšením výkonu při zachování energického, sportovního charakteru jsme dali modelu RS500 motor, jaký si zaslouží."

Turbodmychadlem přeplňovaný řadový pětiválec Ford Duratec RS 2,5 l, který ve standardním Focusu RS produkuje výkon 224 kW (305 koní), byl vyladěn tak, aby poskytoval ještě více síly ve středních a vysokých otáčkách, ale nikoliv na úkor odezvy v nižším rozsahu otáček. Nejvyšší výkon narostl o 33 kW na 257 kW (350 koní) při otáčkách 6 000 1/min., zatímco točivý moment byl zvýšen ze 440 na 460 N.m, dostupných v širokém rozsahu otáček 2 500 až 4 500 1/min. K dosažení požadované rovnováhy mezi silným zátahem ve středním rozsahu a výkonem při vysokých otáčkách bylo zapotřebí řady dílčích úprav, zaměřených převážně na proudění plynů motorem a vlastnosti spalovacího procesu: výrazně větší mezichladič stlačeného vzduchu pro chladnější a hustší směs, rozměrnější komora vzduchového filtru, větší průměr výfukového potrubí, zesílené palivové čerpadlo a konečně nový software řídicí jednotky motoru.

„Zlepšené ‚dýchání‘ motoru nám dovolilo zvýšit výkon bez výraznějšího nárůstu plnicího tlaku turbodmychadla," vysvětlil Herrmann. „Díky tomu zůstala zachována excelentní řiditelnost, spotřeba paliva a emise standardního Focusu RS."

Předběžná měření jízdních výkonů naznačují, že Focus RS500 zvládne akceleraci 0-100 km/h za 5,6 s a vyvine nejvyšší rychlost 265 km/h.

Zkonstruován nadšenci pro nadšence

Motor pro Focus RS500 vyvíjel tým zapálených konstruktérů z oddělení Ford Team RS ve spolupráci s inženýrskou kanceláří Revolve Technologies, která pod značkou Mountune nabízí - Fordem schválené - sady pro zvýšení výkonu. Společný program vývoje a testování představuje záruku, že nový motor Duratec RS dosahuje cílových hodnot výkonu a točivého momentu při zachování takových standardů spolehlivosti a trvanlivosti, jaké jsou zákazníci vozů Ford RS zvyklí očekávat. Díky rozsáhlým technickým změnám, vyvinutým a připraveným už pro agregát standardního Focusu RS (přepracované těsnění hlavy válců, mimořádně odolný kovový nástřik na vnitřních stěnách válců, nové písty a ojnice), nebylo nyní zapotřebí žádných mechanických změn, aby motor verze RS500 vydržel zvýšení výkonu na 257 kW.

Vyspělé řešení pohonu předních kol

Aktuální Focus RS vděčí za svůj úspěch do značné míry své schopnosti efektivně přenést točivý moment motoru na asfalt prostřednictvím předních kol. Jeho vyspělý podvozek kombinuje široký rozchod kol se speciálním předním zavěšením „RevoKnuckle" a šnekovým samosvorným diferenciálem Quaife. Výsledkem je pohotová odezva na otočení volantem, výjimečně silná trakce a zanedbatelný přenos točivého momentu do řízení. Tento podvozek se ukázal být zrovna tak efektivní i ve spojení se silnější pohonnou jednotkou Focusu RS500, proto byl převzat beze změn. Totéž platí pro sportovní brzdovou soustavu a devatenáctipalcová kola s pneumatikami 235/35 R19, ale na RS500 jsou brzdové třmeny červené a kola z lehkých slitin získala dramatickou černou barvu.

Testován na hranici svých možností

Vzhledem ke svému extrémnímu dynamickému potenciálu byl Focus RS500 podroben sérii náročných testů životnosti a odolnosti s důrazem na provoz na uzavřených tratích. Součástí vývojového programu byl i speciální vytrvalostní test na slavné severní smyčce okruhu Nürburgring v západním Německu. K technikům z oddělení Ford Team RS se zde připojili tři profesionální závodní jezdci a celý tým pak na směny odjel vzdálenost 10 000 km non-stop, což odpovídá deseti „čtyřiadvacetihodinovkám" na Nürburgringu za sebou.

„Chtěli jsme si být jisti, že nároční sportovní jezdci budou moci používat Focus RS500 na závodní dráze bez jakýchkoli obav o jeho výdrž," řekl Matthias Tonn, šéfkonstruktér programu Focus RS500. „To pro nás znamenalo jít nad rámec obvyklých testovacích procedur a dotlačit vůz až na hranici jeho schopností. Po pěti stech non-stop kolech na Nürburgringu máme velkou důvěru v odolnost vozu a radost z jeho výkonů - čas osm minut na jedno kolo není nereálný."

Speciální matná černá fólie pro maximální dojem

Již standardní Focus RS se svým funkčním a výrazným designem zanechá nezapomenutelný dojem, ale speciální povrchová úprava karoserie v matně černém odstínu činí limitovanou edici RS500 ještě nepřehlédnutelnější. S matnou černí karoserie dokonale ladí černý metalický lak na kolech z lehkých slitin a opět černý lak - avšak tentokrát s hlubokým leskem - na přední masce chladiče, dvojitém zadním spoileru i zadním difuzoru, který usměrňuje proudění vzduchu pod automobilem. Drobné barevné detaily jako červené brzdové třmeny, modrá loga RS nebo speciální modročervené označení RS500 na výklopné zádi jen zdůrazňují jedinečné vzezření vozu.

„Záměrně jsme se postarali o to, aby Focus RS500 nevypadal jako žádný jiný sériový automobil," dodává Tonn. „Díky dramatickému barevnému provedení a impozantnímu postoji působí hrozivě, ponuře a velkolepě!"

Matná černá povrchová úprava pro RS500 byla vyvinuta ve spolupráci s partnerskou společností 3M, která se specializuje na pokročilé aplikace fólií v automobilovém průmyslu. Všechny vozy Focus RS500 budou nalakovány běžným odstínem „černá Panther" a poté odeslány do závodu společnosti 3M v německém Frankfurtu nad Mohanem, kde bude na karoserii aplikována speciální fólie s matně černou povrchovou úpravou. Tato fólie je mimořádně trvanlivá a velmi dobře odolává typickým poškozením laku karoserie osobních automobilů, jako jsou povrchové vrypy a škrábance. V případě poškození dílů karoserie při dopravní nehodě se autorizované servisy Ford obrátí na celoevropskou síť zástupců 3M, kteří zajistí výměnu fólie na poškozených panelech.

Jedinečné provedení interiéru pro Focus RS500

Speciální úprava exteriéru se odráží také uvnitř vozu, jehož interiér oživuje řada exkluzivních detailů ve stylu RS500. Na středovém panelu s povrchovou úpravou připomínající uhlíková vlákna se objevuje štítek s pořadovým číslem vozu v rámci limitované série. Oproti standardnímu Focusu RS s jeho modrými detaily v interiéru jsou dekorační prvky v interiéru RS500 laděny do červené barvy. Platí to jak o prošití na koženém volantu, manžetě řadicí páky a dveřních výplních, tak o ozdobných lemech vkládaných koberců. Zákazníci si navíc mohou objednat pro přední anatomická sportovní sedadla Recaro celokožené čalounění červenou kůží a ještě více tak podpořit strhující atmosféru v interiéru.

Prémiová výbava je samozřejmostí

Všechny vyrobené vozy Focus RS500 se budou moci pyšnit rozsáhlým seznamem sériově dodávané výbavy. Pouze dvě položky budou nabízeny jako výbava na přání. K bohaté sériové výbavě standardního modelu Focus RS přidává RS500 navíc následující prvky:

  • Dvouzónová automatická klimatizace
  • Vyhřívané přední okno
  • Zadní parkovací senzory
  • Systém detekce poklesu tlaku v pneumatikách
  • Dešťový a světelný senzor
  • Zpětné zrcátko s automatickou clonou proti oslnění
  • Startování bez použití klíče
  • Rozšířená konektivita s Bluetooth®, hlasovým ovládáním a USB portem
  • Audio systém Sony 6-CD
  • Přední sportovní sedadla Recaro s částečným koženým čalouněním

Jako výbava na přání bude dodávána DVD satelitní navigace s dotykovým displejem a celokožené červené čalounění předních sedadel Recaro.

„Věříme, že zákazníci, kterým se poštěstí zajistit si vůz z limitované série Focus RS500, získají skutečný sběratelský kus," řekl Joe Bakaj. „Se svým ohromujícím vzhledem, nesmírnou řidičskou přitažlivostí a bohatou výbavou je Focus RS500 vrcholným představitelem sportovních modelů značky Ford."


FORD FOCUS RS500 - TECHNICKÉ ÚDAJE

Jízdní výkony

0-100 km/h 5,6 s

Největší rychlost 265 km/h

Největší výkon 257 kW (350 k) při 6 000 1/min.

Největší točivý moment 460 N.m při 2 500 až 4 500 1./min.

Všechny ostatní údaje jsou shodné s údaji standardního modelu Ford Focus RS.