MotorInfo

Goodyear šetří peněženku i životní prostředí

20.6.2010 01:12
Goodyear šetří peněženku i životní prostředí

Inovace společnosti Goodyear přinášejí nákladní pneumatiky, které jsou šetrné k peněžence a šetrné k planetě.

Často slýcháme o tom, že ekonomického pokroku lze dosáhnout pouze na úkor životního prostředí, nebo že je třeba zpomalit ekonomickou aktivitu proto, abychom chránili planetu.

Ekonomie a ekologie jsou tak často prezentovány jako dva protipóly, dva antagonisté ve hře s nulovým součtem, kde se jednomu může dařit pouze za předpokladu újmy druhého.

Společnost Goodyear takový pohled nepřijímá a zaměřuje se na svůj výzkum, vývoj a inovace v oblasti rozvoje výrobků, které podporují ekonomickou vitalitu, ale které jsou zároveň šetrné vůči životnímu prostředí. Vzorovým příkladem je nová řada pneumatik FuelMax společnosti Goodyear. Umožňují podnikatelům v oblasti nákladní dopravy snížit náklady, aby jim pomohly růst, a zároveň snižují jejich ekologickou stopu.

Goodyear - dodavatel technologií, které snižují operační náklady vozových parků

Nákladní průmysl stojí v celosvětové krizi v první linii - menší mezinárodní obchod a rostoucí ceny pohonných hmot kazí provozovatelům hospodářské výsledky. Rodina nové generace pneumatik pro dálkovou dopravu Goodyear FuelMax (LHT II, LHS II a LHD II) může provozovatelům vozových parků poskytnout významné operační úspory. Například evropský vozový park o 100 nákladních vozidlech (na základě čtyřicetitunového nákladního vozidla 4x2 s návěsem se třemi nápravami vybaveného kombinací pneumatik LHS II pro řízenou nápravu, LHD II pro hnanou nápravu a LHT II pro návěsy) může na svém ročním účtu za palivo (na základě kombinace pneumatik 315/70R22.5 LHS II pro řízenou nápravu, 315/70R22.5 LHD II pro hnanou nápravu a 385/55R22.5 LHT II pro návěsy, s cenou paliva 1,15 eur za litr, kilometrovým proběhem 200 000 km a průměrnou spotřebou paliva 34 l/100 km, ve srovnání se stejným nákladním vozidlem vybaveným pneumatikami LHT+)    ušetřit až 230 000 eur. Pokud by všechna dálková nákladní vozidla operující v Evropě byla vybavena nejnovější rodinou pneumatik pro dálkovou dopravu společnosti Goodyear, evropský dopravní průmysl by každý rok ušetřil na nákladech na pohonné hmoty ohromných 3,62 miliard eur1, protože by se spotřebovalo o 3,15 miliard litrů nafty2 méně. 

Goodyear - dodavatel technologií šetrnějších vůči životnímu prostředí

Úspora na účtech za palivo také znamená snížení dopadu silniční nákladní dopravy na životní prostředí, z čehož profitují všichni, a to masivně. Emise CO2, které by se ušetřily, kdyby všechna dálková nákladní vozidla byla vybavena pneumatikami Goodyear FuelMax (LHT II, LHS II a LHD II), by se rovnaly množství vydanému městy o velikosti měst Marseille a Lyon dohromady (počet obyvatel 1 264 430)3. To je úspora stejného množství CO2, kterému by se vyrovnalo vysazení jedenácti milionů stromů4 - což je rovno 6 250 fotbalových hřišť stromů5.

Pneumatiky FuelMax vedou k dalším výhodám. Jejich zvýšená odolnost, možnost prořezání a protektorování znamenají delší životnost pneumatik a méně vyřazených pneumatik.  Pneumatika LHT II je navíc o 7,5 kg lehčí než její předchůdkyně. Lehčí pneumatika znamená méně materiálu použitého při výrobě a také možnost transportu více zboží a větší zisk. Pneumatika LHT II například zvyšuje kapacitu užitečného zatížení návěsu se třemi nápravami o 45 kg. To je potenciál dalších 13,5 tun na vozidlo za rok6.  Pokud by se pneumatiky LHT II používaly na všech dálkových nákladních vozidlech v Evropě, vedlo by to ke snížení odpadu pneumatik o ohromujících 21,2 milionů tun7.

Henry Johnson, Goodyear Vice President Commercial Tires Europe, Middle East and Africa, řekl: „Naše pneumatiky nové generace FuelMax pomáhají provozovatelům ušetřit peníze. V těchto těžkých ekonomických časech může každé vylepšení ve spotřebě paliva výrazně přispět k hospodářským výsledkům. Pneumatiky FuelMax zároveň přispívají ke snížení emisí CO2, a tak pomáhá nákladním dopravcům snižovat dopad jejich podnikání na životní prostředí. Proto jsou velmi dobrým příkladem toho, jak naše inovativní myšlení přináší výhody nejen našim zákazníkům z oblasti nákladní dopravy, ale také společnosti obecně."

Poznámky

1 Odhaduje se, že v EU momentálně jezdí 4,5 milionů nákladních vozidel. Má se za to, že 35% (1,575 milionu) z nich jsou nákladní vozidla v dálkové dopravě. S potenciálem úspory paliva 2.300 eur na vozidlo bude celkový potenciál úspory paliva pro průmysl masivních 3,62 miliard eur ročně.

2 Na základě potenciálu úspory paliva 1 l/km neboli 2 000 litrů na vozidlo za rok, odečteno z kalkulace uvedené v poznámce1.

3 Nákladní vozidlo vybavené rodinou pneumatik nové generace Goodyear FuelMax pro dálkovou dopravu (LHT II, LHS II a LHD II) ročně vydá o 5 215 kg méně CO2. Pokud by byla všechna (1 575 milionu) nákladní vozidla v dálkové dopravě v Evropě vybavena nejnovější rodinou pneumatik pro nákladní vozidla Goodyear, bylo by roční snížení emisí CO2 8 213 625 tun.

4 K výpočtu emisí uhlíku nákladního vozidla a počtu stromů, které je zapotřebí vysadit ke kompenzaci těchto emisí, jsme využili metodu použitou na http://www.greenfleet.org.nz/. Okolo 27 % emisí CO2 jsou uhlík. Pokud nákladní vozidlo vybavené pneumatikami Goodyear FuelMax LHT II, LHS II a LHD II vydá ročně o 5 215 kg méně emisí CO2 , jsou celkové emise uhlíku tohoto nákladního vozidla 1,42 tun/rok. Pokud se má za to, že 1,575 milionu nákladních vozidel jsou v dálkové dopravě, Evropa by každý rok potřebovala 11 182 500 nových stromů.

5 Podle http://www.greenfleet.org.nz/ je předpoklad 2 500 stromů na 10 000 m2 rozumný. Standardní velikost fotbalového hřiště je 105 m x 68 m = 7 140 m2. Z toho plyne, že k vysazení 11 182 500 stromů je zapotřebí 6 265 fotbalových hřišť.

6 Na základě nákladního vozidla s návěsem s pěti nápravami jezdícího v průměru 300 dní v roce.

7 Ročně se ušetří 13,5 tun materiálu na pneumatiky na vozidlo, což znamená 21 262 500 tun, pokud bereme v úvahu 1 575 000 nákladních vozidel v dálkové dopravě.