MotorInfo

Hyundai Tucson ix35 FCEV jezdí na vodík

10.3.2010 11:43
Hyundai Tucson ix35 FCEV jezdí na vodík

Hyundai prezentuje na autosalonu v Ženevě prototyp Tucson ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) poháněný palivovými články na vodík.

Pro automobilku to je důležitý krok ke komercializaci elektromobilů s tímto druhem pohonu.

Tucson ix35 FCEV je nejnovějším přírůstkem do rodiny ekologických vozů s technologiemi Blue DriveTM a v porovnání s předchozí generací Tucson FCEV přináší několik důležitých inovací, které umožní společnosti Hyundai dosáhnout cíle vyrábět tisíce vozů s palivovými články FCEV do roku 2012. Automobilový průmysl tím získá definitivní řešení problému skleníkových plynů a globálního oteplování.

Přehled klíčových inovací:

  • Použití kovových separátorů (bipolárních desek) v sadě palivových článků Hyundai, které plní funkci „motoru", resp. klíčového komponentu pro výrobu elektrického proudu. Kovové separátory nahrazují konstrukci s grafitem, jde je výroba extrémně náročná a drahá. Kovové separátory dramaticky snižují cenu palivových článků a zjednodušují výrobní proces.
  • Pokroky v modularizaci, které zjednodušují finální montáž. Inženýrům, kteří se věnují vývoji palivových článků ve výzkumném a vývojovém středisku společnosti Hyundai Eco-Tech Research and Development Center v korejském Mabuku, se podařilo sestavit komplexní komponenty do jednodušších modulů a zlepšit tak škálovatelnost výroby. Tím se radikálně snížil počet pracovních hodin potřebných pro montáž vozu FCEV a náklady na výrobu tisícových sérií konečně dosahují ekonomicky akceptovatelné výše.
  • Použití lithium-polymerových akumulátorů (Li-Pol) o výkonu 21 kW místo superkapacitorů. Akumulátory Li-Pol se již sériově vyrábějí a s rostoucím rozsahem výroby klesají náklady, což umožňuje aplikaci technologie Li-Pol pro vozy FCEV za současného snížení jejich ceny.
  • Použití levnějšího asynchronního elektromotoru místo elektromotoru s permanentním magnetem. Přestože asynchronní elektromotory s sebou přinášejí snížení celkové účinnosti poháněcího ústrojí, jejich použitím se odstraní nákladové riziko výroby motorů s permanentním magnetem, k nimž je zapotřebí vzácných prvků, jejichž ceny v uplynulých letech prudce stouply v důsledku omezené nabídky a vysoké poptávky.

Hyundai plánuje zahájení výroby vozů FCEV v několikatisícových sériích do roku 2012. Vozy budou nabízeny fleetovým zákazníkům v Jižní Koreji.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost (km/h)

160

Dojezd (km)

650

Poháněcí ústrojí

Sada

palivových článků

Druh

Hyundai PEMFC

Max. výkon (kW)

100

Elektromotor

Druh

střídavý asynchronní elektromotor

Max. výkon (kW)

100

Max. toč. moment (N.m)

300

Akumulátory

Výkon (kW)

21

Palivo (stlačený vodík)

Max. tlak (MPa)

70

Kapacita nádrže (kg)

5,6