MotorInfo

Hyundai uvedl na trh první model s hybridním pohonem

29.7.2009 15:50
Hyundai uvedl na trh první model s hybridním pohonem

Společnost Hyundai Motor Co. uvedla v červenci na korejský trh svůj první vůz s hybridním pohonem - model Elantra Hybrid LPI (na korejském trhu s názvem Avante Hybrid LPI).

„S vozem Elantra Hybrid LPI vycházíme vstříc požadavkům zákazníků na hospodárný provoz s minimem škodlivých emisí. Tímto modelem našim zákazníkům i akcionářům jasně dokazujeme, že rychlostí vlastní značce Hyundai  kráčíme k vytčenému cíli - převzít vedoucí pozici v našem průmyslovém oboru v oblasti ochrany životního prostředí. Hyundai se tak stane symbolem technických inovací," prohlásil prezident Yang ve svém projevu na slavnostním představení nového hybridního modelu, které se konalo v arboretu nedaleko Soulu.

Elantra Hybrid LPI průměrně spotřebuje jen 5,6 l paliva na 100 km, při hodnotě emisí CO2 pouhých 99 g/km. Čistotou exhalací se tento model řadí do kategorie vozidel s extrémně nízkými emisemi SULEV (Super Low Emissions Vehicle).

Kapalný propan-butan (LPG - Liquid Petroleum Gas) je v Jižní Koreji přibližně o polovinu levnější než benzín, a proto je toto palivo velmi oblíbené u provozovatelů dopravních prostředků. Konvenční sedan Elantra s motorem 1,6 litru a samočinnou převodovkou dosahuje průměrné spotřeby 6,7 l/100 km. Za stejnou částku, kterou stojí litr benzínu (1 654 wonů, čili 23,80 Kč ), lze na LPG s vozem Avante Hybrid LPI (Elantra Hybrid LPI) ujet 39 km oproti 15 km s vozem na benzín. Časem se úspory načítají. Za předpokladu ujetí 20 000 km za rok ušetří majitel modelu Elantra Hybrid LP na palivu přibližně 1,35 milionu wonů (tedy asi 19 440 Kč) v porovnání s konvenčním modelem Elantra. To znamená nejrychlejší návratnost investice do hybridního vozidla na současném trhu. Hospodárnost modelu Elantra Hybrid LPI dále zvyšuje funkce „Stop&Go", která automaticky vypíná motor běžící na volnoběh. K vypínání motoru dochází pouze za předpokladu, že řidič zabrzdí vůz z jízdy rychlostí alespoň 9 km/h na dobu přesahující dvě sekundy. Ovšem za určitých předem definovaných okolností, například pokud stav dobití akumulátoru klesne pod 30 procent nebo při sešlápnutí pedálu plynu, k aktivaci funkce „Stop&Go" nedojde a motor pokračuje v normální činnosti. Pohon novinky obstarává motor 1.6 LPI Gamma s maximálním výkonem 84 kW/114 k v kombinaci s elektromotorem o výkonu 15 kW a plynulou samočinnou převodovkou CVT. Hybridní soustava modelu Elantra Hybrid LPI dosahuje celkového výkonu 98 kW/134 k. Vůz dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 11,7 s.

Na přístrojové desce v provedení SuperVision se zobrazuje symbol stromu „Eco Guide", s jehož pomocí může řidič snadno zvýšit hospodárnost své jízdy. Symbol stromu svítí při hospodárném stylu jízdy a zhasne při náhlé prudké akceleraci nebo brzdění. Pokud řidič dodržuje pravidla ekologické jízdy, vyraší na stromu malé zelené lístky.

Plynulá převodovka CVT modelu Elantra Hybrid LPI  je vybavena režimem „E (Eco-Drive)", který si řidič může zvolit v případě, že požaduje maximální úsporu paliva. Tento režim vylučuje velké výkyvy v točivém momentu a zvyšuje intenzitu využívání elektromotoru při akceleraci a rekuperace kinetické energie při brzdění.

Elantra Hybrid LPI se dodává ve třech stupních výbavy za ceny od 20,5 milionu wonů (295 200 Kč) u základního modelu HDe-I až do 23,2 milionu wonů (334 080 Kč) u modelu HDE-III (ceny zahrnují osvobození od spotřební daně).

Hyundai investoval 250,8 miliardy korejských wonů (3,612 miliardy Kč) do vývoje modelu Elantra Hybrid LPI , který trval 43 měsíců. Cílem společnosti Hyundai je prodat letos 7 500 hybridních vozů na korejském trhu a v roce 2010 zvýšit odbyt na 15 000 kusů. S vývozem modelu Elantra Hybrid LPI se zatím nepočítá, nicméně v současnosti probíhají studie zaměřené na zájem zákazníků a prodejnost na zahraničních trzích s rozsáhlou infrastrukturou čerpacích stanic LPG. Kromě pětileté záruky na pohonné ústrojí s omezením na 100 000 km nabízí Hyundai záruku v rozsahu šest let/120 000 km na akumulátory Li-Pol, měnič elektrického proudu a další klíčové elektronické a elektrické komponenty.

* Poznámka: veškeré přepočty cen mají jen informační charakter a jsou provedeny na základě kurzu devizového trhu ČNB k 23.7.2009 ve výši 100 KRW = 1,44 Kč.

Technická data modelu Avante Hybrid LPI (Elantra Hybrid LPI)

Typ hybridní soustavy

paralelní „mild hybrid" s elektromotorem-generátorem na setrvačníku

Délka

4 535 mm

Šířka

1 775 mm

Výška

1 490 mm

Rozvor

2 650 mm

Pneumatiky

s nízkým valivým odporem

Motor

řadový zážehový čtyřválec Gamma 1,6 l, využívající Atkinsonův cyklus efektivnějšího spalování, hlava válců a blok motoru z hliníku

Vrtání x zdvih

77,0 mm x 85,44 mm

Kompresní poměr

12:1

Ventilový rozvod

DOHC 16V

CVVT

vačkový hřídel sání

Největší výkon

84 kW/114 k při 5 800 1/min

Největší točivý moment

148 N.m při 4 500 1/min

Zrychlení 0-100 km/h

11,7 s

Převodovka

samočinná s plynulým převodem CVT, s kovovým klínovým řemenem a vícelamelovou kapalinovou spojkou

Elektromotor

synchronní elektromotor s permanentním magnetem

Největší výkon

15 kW

Největší točivý moment

105 N.m

Maximální otáčky

6 000 1/min

Akumulátory

lithium-polymerové, chlazené nuceným oběhem vzduchu

Napětí

180 V

Kapacita

5,3 A.h

Rozměr pneumatik

185/65 R 15 (sériově), 195/65 R 15 (na přání)

Spotřeba paliva

5,6 l/100 km (ekvivalent 4,5 l benzinu na 100 km)

Emise CO2

99 g/km

Emisní norma

SULEV

Největší rychlost

188 km/h

Řízení

hřebenové s elektrickým posilovačem

Hmotnost

1 297 kg

Objem palivové nádrže (l)

45,2

Podvozek

vpředu vzpěry McPherson

vzadu víceprvkové zavěšení