Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Infiniti obdrží v Ženevě ocenění Euro NCAP Advanced Award za technologické inovace v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Euro NCAP, nezávislá organizace zabývající se crash testy, těchto ocenění zatím udělila pouze 11. Japonská značka luxusních vozů je získala za systém prevence vyjetí z pruhu (LDP – Lane Departure Prevention) a jeho potenciální přínos k záchraně lidských životů.
Systém LDP, kterým Infiniti postupně hodlá vybavit většinu svých modelů, pomáhá řidičům s návratem vozidla do správného jízdního pruhu, pokud jej z nepozornosti nebo vlivem únavy neúmyslně opustí. Systém řidiče nejprve upozorní a následně sám dynamicky zasáhne. Vyjetí z pruhu je příčinou velké části nehod, jejichž následky bývají vážné a tragické. Infiniti odhaduje, že kdyby byly systémem LDP vybaveny všechny vozy v Evropě, vedlo by to ke snížení počtu mrtvých na silnicích o 5 000 osob ročně.
„Ve společnosti Infiniti jsme přesvědčeni, že špičkové technologie typu LDP mohou zvýšit kvalitu života. Ocenění Euro NCAP nás proto velmi potěšilo,“ říká Toru Saito, vicepresident a ředitel obchodní divize Global Infiniti. „Ocenění je pro nás motivací k dalšímu zvýšení úsilí, a to nejen při zavádění dalších vyspělých bezpečnostních technologií, ale také při jejich zpřístupňování co možná nejširšímu rozsahu zákazníků. Technologie sama o sobě nic neřeší, pokud zůstává jen na seznamu volitelné výbavy.“
Systém LDP byl poprvé představen roku 2010 u modelu FX30d, a to právě v Evropě. Od té doby doznal rychlého rozšíření. Systém LDP je jen jednou součástí balíčku prvků dynamické bezpečnosti Infiniti Dynamic Safety Shield, řady technologií, která vytváří „ochranný štít“ kolem vozu. Mezi další patří například inteligentní tempomat (ICC – Intelligent Cruise Control) se sledováním vozidel při nízkých rychlostech (LSF – Low Speed Following), asistent kontroly vzdálenosti (DCA – Distance Control Assist), inteligentní brzdový asistent (IBA – Intelligent Brake Assist) a varování před čelní srážkou (FCW – Forward Collision Warning).
Nejnovější inovací v oblasti dynamické bezpečnosti je pak systém sledování slepého úhlu (Blind Spot Intervention). Podobně jako systém LDP jde i tato technologie dále než a k obvyklému varování přidává v případě potřeby i dynamický zásah. Ten má podobu mírného přibrzdění kol na jedné straně, které pomůže zabránit zkřížení dráhy jinému vozidlu.
PREVENCE VYJETÍ Z PRUHU ZBLÍZKA
Co je to systém LDP?
Technologie využívající kameru, která pomáhá řidičům s návratem vozidla do správného pruhu, když hrozí jeho nechtěné opuštění. Když řidič nepoužije směrová světla a vůz začne křížit značení na vozovce, na palubní desce se rozsvítí kontrolka a zazní zvukový signál. Systém současně lehce přibrzdí kola na jedné straně a pomůže tak řidiči vrátit se do středu původního pruhu.
Jaký je přínos pro bezpečnost?
Neúmyslné vyjetí z pruhu může mít různé příčiny: únavu řidiče, jeho indispozici, nepozornost nebo vyrušení. Ať již je důvod jakýkoli, důsledky mohou být vážné – tyto případy často končí čelní srážkou s protijedoucím vozidlem. Vyjetí z pruhu patří k příčinám velké části nehod, jejichž následky bývají vážné a tragické. Infiniti odhaduje, že kdyby byly systémem LDP vybaveny všechny vozy v Evropě, vedlo by to ke snížení počtu úmrtí na silnicích zhruba o 12 %, a tedy k záchraně přibližně 5 000 životů ročně.
Jak snadné je jeho používání?
Systém prevence vyjetí z pruhu může řidič zapnout, pokud tak uzná za vhodné. I když je však systém LDP vypnutý, řidič obdrží zvukové a optické varování v případě vyjetí z pruhu. Kamera umístěná v horní části čelního skla rozpoznává nejběžnější typy značení pruhů v Evropě, bílé a žluté, plné a přerušované čáry, a to ve dne i v noci. Pokud nejsou pruhy vyznačeny nebo pokud systém nemůže čáry rozpoznat (například v případě neobvyklého značení při práci na silnici nebo je-li vozovka pokryta blátem), systém nemůže účinně fungovat. Systém je určen pro jízdu po přímých silnicích mimo město a je aktivní pouze při rychlostech nad 70 km/h, aby řidiče nerozptyloval zbytečnými varováními.