MotorInfo

Jak dál s pokutami?

1.9.2010 11:46
Jak dál s pokutami?

V poslední době nás naši politici zásobují novými představami o tom, jak by měly vypadat pokuty za přestupky v silničním provozu. Jedním z jejich nejnovějších výtvorů je i stanovení pokut podle výše příjmů pachatele přestupku. 

Zásada „pokuta podle výše příjmů" se již delší dobu v Evropě rozšiřuje.

Podle výše příjmů se pokuty stanovují například již odedávna ve Skandinávii. Je známo, že i ve Švýcarsku může soud - kromě závažnosti přestupku hodnotit i osobní a příjmové údaje o hříšníkovi. A tak se objevují u závažnějších přestupků pokuty až 40 000 CHF a tři dny až tři roky vězení. Jedna z prvních takto udělených pokut (15 000 CHF) potrefila řidiče vozu Ferrari (s ročním příjmem 400 000 CHF), který překročil na dálnici povolenou rychlost o 45 km/h, či řidiče, který projel Naxbergský tunel místo povolenou osmdesátkou rychlostí 120 km/h, a dostal pokutu 17 000 CHF (v přepočtu tedy kolem 240 000 Kč).

Podobně postupují v poslední době i v Dánsku proti opilcům za volantem. Těm jsou vyměřovány pokuty podle vzorce: čistý plat x hodnota naměřená v promile  = výše pokuty v €. Takže například 2 000 € x 0,8 promile = 1 600€ !!

Jsou zcela liché námitky, že by se policie tímto způsobem domáhala vstupu do daňové evidence - policie by měla vždy jen stanovit přestupek. Výše pokuty by měla být stanovena ve správním řízení či soudem a propočtena finančním úřadem, který evidenci vede.

                                                                                                                                                                Mgr. Jiří Nedvěd