Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Zvýšení výkonu motoru, snížení emisí a udržení spotřeby pohonných hmot na stejné úrovni - takové zadání dostali inženýři Volvo Trucks na jaře roku 2006.
Volvo FH16 je díky výkonu 700 koní a točivému momentu 3 150 N.m nejvýkonnějším komerčně dostupným nákladním vozem na světě. Motor D16G vychází z předchozích šestnáctilitrových motorů Volvo o výkonu 660 koní. Těm bylo přidáno dalších 40 koní výkonu a společnost Volvo Trucks se tak stala prvním výrobcem nákladních vozů, který prolomil hranici 700 koní. Výkon a točivý moment jsou důležité, největší část úspěchu však spočívá v tom, že se konstruktérům motoru Volvo podařilo tento vysoký výkon zkombinovat s nižší úrovní emisí a nezměněnou úspornou spotřebou pohonných hmot.
„Zvýšení výkonu motoru je jedna věc, mnohem složitější ale bylo dosáhnout toho bez zvýšení emisí nebo spotřeby pohonných hmot," říká Henrik Lindeberg, hlavní vedoucí projektu vývoje nového motoru D16G.
Klasické dilema
Jedním ze základních požadavků na nový nákladní vůz bylo vyhovění požadavkům normy Euro 5, evropského emisního předpisu, který vstoupí v platnost 1. října 2009. Konstruktéři motorů společnosti Volvo se tak ocitli před klasickým dilematem. Má-li se snížit spotřeba pohonných hmot, je třeba dosáhnout co nejúčinnějšího spalování. S vyšší efektivitou spalování však motor produkuje více oxidů dusíku. Vyřešení tohoto problému vyžadovalo zvýšení kapacity systému dočišťování výfukových plynů. Vývoj a vylepšování motorů spočívá především v tvorbě optimálního řešení, od vstřikování paliva až po výfukové potrubí. Každý krok je třeba pečlivě zvážit, aby byl konečný výrobek co možná nejlepší.
Extrémní testy
Tým, který stál u zrodu nového motoru, se tři roky zabýval vývojem, testováním a hodnocením různých řešení, od konceptů k prototypům, laboratorním zkouškám a terénním testům. Jelikož je vůz Volvo FH16 určen k náročné přepravě těch nejtěžších nákladů, prováděly se terénní testy v prostředích, pro něž jsou typické drsné, ne-li extrémní podmínky.
„Nový vůz Volvo FH16 převážel dlouhé nákladní soupravy přes australské pouště, sloužil při svozu dřeva v severním Švédsku, jezdil za velkých mrazů a byl otestován i ve Skalnatých horách v nadmořských výškách přesahujících 3 600 metrů," vypráví Henrik Lindeberg.
Projekt v cíli
Jak to všechno dopadlo? Výsledky mluví samy za sebe. Projektový tým se svého úkolu zhostil znamenitě. Volvo FH16 se nejen stalo nejsilnějším nákladním vozem na světě, ale také splňuje požadavky normy Euro 5. A co je neméně důležité, jeho spotřeba pohonných hmot snadno obstojí v konkurenci.