Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Hyundai představil ve světové premiéře třídveřové kupé Veloster. Novinka byla poprvé odhalena během tiskové konference Hyundai na mezinárodním autosalonu NAIAS 2011 (North American International Auto Show) v Detroitu.
Nový Hyundai Veloster přináší hned několik významných inovací. Kromě unikátní třídveřové koncepce se mohou zákazníci těšit na nejmodernější telematický systém Blue Link, multimediální systém se 7" dotykovým displejem a nový motor 1.6 GDI ve spojení s první dvouspojkovou převodovkou Hyundai. Sériově vyráběný model čerpá inspiraci z koncepčního vozu představeného v roce 2007 na autosalonu v Soulu a zároveň reprezentuje nový přístup, s nímž značka Hyundai vstoupila do roku 2011. Veloster se odlišuje od tradičních kupé třídveřovou konfigurací karoserie vybavenou zadními dveřmi na straně spolujezdce, které zvyšují praktickou využitelnost a zajišťují bezpečný a snadný přístup do interiéru. Nenápadně ukrytá vnější klika dveří umožnila zachovat atraktivní design kupé. Veloster má rozvor 2 649 mm a jeho karoserie je 4 219 mm dlouhá, 1 791 mm široká a 1 400 mm vysoká.
Dynamický profil vozu byl inspirován aktuálním pojetím designu značky Hyundai, který se zaměřuje na splývající fluidní tvary. Charakteristické černé střešní sloupky A dodávají zajímavě prosklené kabině neobyčejný vzhled zvýrazněný jedinečnými charakterovými liniemi, které člení boční plochy karoserie. Bojový výraz při pohledu zepředu a z profilu dodává vozu Veloster šestiúhelníková maska chladiče v typickém stylu značky Hyundai v kombinaci s detailně zpracovanými otvory na kapotě motoru, atleticky tvarovanými blatníky kolem podběhů kol a světlomety zasahujícími hluboko do stran. Sportovní vzhled je při pohledu zezadu završen osobitě proskleným zadním výklopným víkem, pod nímž se nalézá centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku.
Veloster se bude dodávat s nejmodernější technikou poháněcího ústrojí včetně první šestistupňové dvouspojkové převodovky z vlastního vývoje Hyundai. Jeho pohon obstarává nový hospodárný zážehový čtyřválec Gamma 1.6 GDI s přímým vstřikováním benzinu. V americkém provedení dosahuje motor 1.6 GDI největšího výkonu 103 kW (140 k) při otáčkách 6 300 1/min a maximálního točivého momentu 167 N.m při 4 850 1/min. Díky přímému vstřikování benzinu GDI (Gasoline Direct Injection) a dalším vyspělým technickým řešením, jako je například plynule proměnné časování sacích a výfukových ventilů D-CVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing), elektronicky řízená škrticí klapka, proměnná délka sacího potrubí a inovativní povrchová úprava pohyblivých dílů snižující tření, klesla očekávaná spotřeba paliva na dálnici podle metodiky EPA až k hodnotě 5,9 litru na 100 kilometrů.
K extrémní hospodárnosti přispívá rovněž standardně dodávaná šestistupňová mechanická převodovka nebo alternativně nabízená zcela nová dvouspojková převodovka DCT (Dual-Clutch Transmission) z vlastního vývoje Hyundai. Převodovka DCT spojuje přednosti mechanické převodovky (nízká spotřeba paliva a sportovní styl jízdy) s výhodami samočinné převodovky, jako je vysoká úroveň komfortu a hladké řazení. DCT navíc umožňuje přímý přenos hnací síly, který zvyšuje celkovou účinnost, a řazení bez přerušení toku hnací síly, zatímco u samočinných převodovek způsobuje kapalinový měnič točivého momentu ztrátu výkonu a vyšší spotřebu paliva. V porovnání s tradiční samočinnou převodovkou snižuje dvouspojková převodovka DCT spotřebu paliva o pět až šest procent a zároveň zrychluje akceleraci o tři až sedm procent. Převodovku DCT pro Veloster si lze představit jako dvě tradiční mechanické převodovky v jedné skříni, z nichž každá má vlastní spojku. Jedna spojka ovládá převodové stupně I, III a V, zatímco druhá spojka je přiřazena k převodovým stupňům II, IV, VI a Z. Během „řazení" dochází pouze k rozpojení jedné spojky a souběžnému sepnutí druhé spojky, neboť v dílčí převodovce, která přenos točivého momentu v dané jízdní situaci nezajišťuje, je již zařazen vhodný převodový stupeň. Spojky jsou ovládány elektromotory a vnější tlumič potlačuje přenos vibrací a hluku. Řidič si může navíc zvolit režim Active Eco, který upraví řízení motoru a řazení převodovky v zájmu dalšího snížení spotřeby paliva, které je v reálném provozu více než sedmiprocentní.
Cílem vývojového týmu bylo zachovat nízkou hmotnost vozu, která je nezbytným předpokladem pro dosažení sportovních jízdních vlastností. Nový Veloster má v americkém provedení pohotovostní hmotnost 1 173 kg až 1 206 kg v závislosti na použité převodovce a je tedy lehčí než všichni přímí konkurenti, přestože nabízí největší vnitřní prostor.
Veloster má přední nápravu se vzpěrami McPherson, vinutými pružinami, plynovými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem o průměru 24 mm. Zadní kola jsou zavěšena na vlečených ramenech spojených torzně poddajnou příčkou ve tvaru písmene V s integrovaným příčným zkrutným stabilizátorem o průměru 23 mm. Díky výztuhám vykazují závěsná ramena větší tuhost. K vyšší úrovni jízdního komfortu přispívají jednoplášťové tlumiče na zadní nápravě. Hřebenové řízení dostalo elektrický posilovač se sportovní charakteristikou, která je závislá na měnících se jízdních podmínkách. Další výhodou je nižší spotřeba paliva v porovnání s konvenčním hydraulickým posilovačem. Strmý převod řízení umožňuje pohotovou reakci vozu při vjezdu do zatáčky. Průměr otáčení 10,4 m patří mezi nejlepší hodnoty ve své třídě. Standardně se montují 17" kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/45 HR 17, zatímco na přání si mohou zákazníci vybírat mezi dvěma různými designy 18" kol z lehkých slitin obutých do sportovních pneumatik 215/40 VR 18.
Zárukou vysoké úrovně bezpečnosti je vyspělý stabilizační systém, který ke stabilizaci vozidla používá nejen tradiční brzdné zásahy na jednotlivých kolech a regulaci točivého momentu motoru, ale také impulzy elektrického posilovače řízení. Jemné zásahy do řízení přicházejí ke slovu například při brzdění nebo akceleraci na povrchu s rozdílnou mírou přilnavosti na obou stranách vozidla, při náhlé změně směru jízdy nebo při rychlém průjezdu zatáčkou.
Výkonná brzdová soustava je tvořena čtyřmi kotoučovými brzdami, vpředu s vnitřním chlazením, a protiblokovacím systémem ABS včetně brzdového asistenta, který poskytuje řidiči maximální brzdnou sílu v nouzových situacích, a elektronického rozdělování brzdné síly EBD mezi přední a zadní nápravu v závislosti na zatížení vozidla. Pokud dojde k nejhoršímu, může se posádka Velosteru spolehnout na ochrannou funkci šesti airbagů.
„Nový Veloster přináší řešení vrozeného kompromisu tradičních kupé, které obětují komfort a praktickou využitelnost ve prospěch stylu," poznamenal Allan Rushforth, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe. „Tento vzrušující vůz nabízí progresivním zákazníkům elegantní a osobitý design inovativně řešené třídveřové karoserie kupé, která poskytuje jak praktickou využitelnost, tak potěšení z jízdy."
„Veloster také ztělesňuje evoluci značky Hyundai v Evropě. Je to náš nejnovější model, který zákazníkům nabídne skvělý vzhled v promyšleném celku a zároveň si uchovává osvědčené vlastnosti vozů Hyundai, jako je vysoká úroveň kvality, bezpečnosti a hospodárnosti. Od uvedení modelu Veloster na evropský trh v průběhu letošního roku očekáváme, že se nám podaří oslovit nové skupiny zákazníků a přitáhnout je k naší značce," dodal Rushforth.
Výše uvedené údaje se z části týkají modelu Veloster pro americký trh. Podrobnější informace o modelu Veloster pro evropský trh včetně nabídky motorů a převodovek a specifikací budou zveřejněny před evropskou premiérou na Ženevském autosalonu v březnu 2011.