Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Kvalita benzinu a nafty u tuzemských čerpacích stanic se v září mírně zhoršila, uvádí server PETROLinfo společnosti PETROLmedia. Pozitivní zprávou však je, že inspekce zvýšila počet odebíraných vzorků a začala kontrolovat i alternativní paliva. Vyplývá to z nově zveřejněných výsledků České obchodní inspekce.
Pozor na Special
Během září se kvalita pohonných hmot prodávaných u tuzemských čerpacích stanic zhoršila. Česká obchodní inspekce (ČOI) objevila závady u 11 procent odebraných vzorků benzinu a u 8,3 procenta vzorků nafty. Zjištěný podíl závadných vzorků benzinu je na nejvyšší úrovni od roku 2003. Řidiči se však hrozivých čísel závadnosti benzinu nemusí na první pohled tolik bát. Celkem pět z osmi zjištěných závadných vzorků laboratoř naměřila u 91oktanových benzinů Special a Natural 91, které postupně mizí z čerpacích stanic poté, co letos v polovině roku Česká rafinérská ukončila jejich výrobu. Benzin Special a Natural 91 tankují už jen zhruba 1-2 procenta řidičů tankujících benzin a obchodníci s pohonnými hmotami nebo čerpací stanice si benzin Special, u něhož bylo zjištěno nejvíce závad, vyrábějí sami prostřednictvím speciálního aditiva. Dříve poměrně vzácné závady u 91oktanových benzinů se začínají ve výsledcích kontrol objevovat stále častěji, což souvisí právě s ukončením výroby těchto paliv v českých rafinériích. Laboratoř zjistila celkově u benzinů 2-3 závažná pochybení. Tři vzorky benzinu obsahovaly nadlimitní množství síry a závady byly zjištěny i při destilaci a zjišťování oktanového čísla benzinů. U jednoho vzorku laboratoř zjistila obsah etanolu dosahující 10,2 procenta. Norma přitom povoluje maximálně 5 procent. Mnohem závažnější byly předcházející zjištění ČOI z letošního května, když inspekce zjistila, že jeden vzorek benzinu obsahoval 50,4 procenta etanolu. V září zjištěná pochybení nicméně indikují záměrnou manipulaci (pančování) s benzinem s cílem obohatit se na úkor zákazníka.
Menší závady u nafty
U motorové nafty došlo k méně závažným pochybením. Šest vzorků ze sedmi závadných nedosahovalo dostatečně vysokého bodu vzplanutí, což není vážná chyba, která by mohla jakkoliv ohrozit zdraví nebo majetek řidiče. Zbývající závadný vzorek však už vykazoval daleko závažnější nedostatky v podobě vysokého obsahu síry a zároveň neprošel destilační zkouškou. Navíc u něho inspekce zjistila obsah metylesterů mastných kyselin (FAME) ve výši 8,2 procenta, norma přitom povoluje maximálně 7 procent. Tento jeden vzorek nafty indikuje obchodníkovu záměrnou manipulaci s palivem. U 15 odebraných vzorků LPG nezjistila ČOI žádnou závadu.
Během posledních dvou měsíců se ČOI zaměřila na odběr alternativních paliv, jejichž spotřeba vzrůstá. Jedná se o etanolové palivo E85, které si řidiči často míchají s benzinem, dále pak směsnou motorovou naftu, bionaftu (100% FAME) a stlačený zemní plyn (CNG). U těchto čtyř paliv inspekce v září odebrala celkem 10 vzorků a závadu zjistila akorát u směsné nafty, když neměl jeden vzorek dostatečnou oxidační stabilitu a bod vzplanutí.
Nízký počet vzorků
Během zářijového měření odebrala ČOI 182 vzorků pohonných hmot. To je sice více, než v předcházejících měsících, nadále to však neodpovídá zjišťovanému vysokému podílu závad u pohonných hmot. Před dvěma roky, kdy byl stav s kvalitou pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic lepší, odebírala inspekce průměrně více jak 200 vzorků za měsíc. Nízký počet odebíraných vzorků následně láká neseriózní prodejce pohonných hmot k pančování pohonných hmot. Podle odhadů společnosti PETROLmedia připadá kontrola ze strany ČOI na jednu čerpací stanici průměrně každý čtvrtý rok. Nízký počet kontrolovaných vzorků pak způsobuje mimo jiné i velké proměny naměřené závadnosti pohonných hmot během jednotlivých měsíců kontrol. Z laického pohledu můžou pak takové výsledky kvality pohonných hmot působit dojmem, že kvalita pohonných hmot se každým měsícem prudce mění, což neodpovídá realitě.