MotorInfo

Lexus slaví úspěchy

27.2.2011 16:21
Lexus slaví úspěchy

V roce 2010 dosáhla značka Lexus na evropských trzích dobrých výsledků, neboť její prodeje vzrostly meziročně o 13 %. Nový model Model CT 200h přispěje k nárůstu prodejů vozů Lexus o dalších 60 %.

Nárůst překonávající původní očekávání lze připisovat dvěma hlavním vlivům:  V první řadě jsou to rozvíjející se trhy, jako např. v Rusku, kde podíl na trhu během roku 2010 vzrostl z hodnoty mírně přes 7 % na více než 10 %. Za druhé, prodeje vozů Lexus s plně hybridním pohonem vzrostly během roku 2009 o 7 %. Vozy poháněné plně hybridním systémem pohonu nyní představují více než 60 % všech automobilů Lexus prodaných v západní Evropě; provedení RX 450h představuje více než 70 % celkových prodejů modelu RX; provedení GS 450h a LS 600h se podílejí více než 50 % na prodejích modelu GS, resp. LS.

 Model CT 200h je čtvrtým plně hybridním modelem Lexus na evropském trhu a v plánu automobilky Lexus na zvýšení celkových prodejů bude hrát důležitou roli. Nové CT, na evropských trzích zařazené do kategorie prémiových kompaktních vozů, má v roce 2011 přispět k více než 60 % plánovanému nárůstu počtu prodaných vozů Lexus. Celkový zájem zákazníků o model CT 200h je v rámci celé Evropy o 40 % vyšší než původní očekávání. Plánované hodnoty jsou výrazně překročeny zejména ve Velké Británii, Nizozemí a Španělsku. Objednávky soukromých zákazníků překračují cílové hodnoty o plných 50 % (v Německu dokonce o 70 %). Objednávky od provozovatelů vozových parků přesahují původní plány o více než 40 %. Model CT 200h je prvním pětidveřovým kompaktním vozem Lexus s plně hybridním pohonem; zároveň se jedná o jediný plně hybridní automobil v kategorii prémiových kompaktních vozů. CT 200h, představující novou vstupní bránu ke značce Lexus, poprvé přináší mladší generaci zákazníků jedinečné spojení kvality, kultivovanosti a špičkových technologií, které je pro značku Lexus charakteristické. Cenová politika modelu CT 200h odpovídá průměru třídy prémiových kompaktních vozů. Zákazníci se mohou těšit na rekordně nízké provozní i celkové náklady, které vycházejí z jedinečné kombinace daňových úlev z titulu nízkých emisí, mimořádně nízkou spotřebu paliva, nízké náklady na servis, údržbu a opravy, a konečně i vysokou zůstatkovou hodnotu vozu při dalším prodeji.

POHON LEXUS HYBRID DRIVE        

Deset let na přední pozici ve vývoji vozů s plně hybridním pohonem

  • Lexus si udržuje jasnou vedoucí pozici mezi prémiovými hybridními vozy – po celém světě je v provozu na 300 000 těchto automobilů.
  • Jediná prémiová značka nabízející v Evropě ucelenou modelovou řadu s plně hybridním pohonem (celkem čtyři modely).
  • Prodeje plně hybridních vozů představovaly v roce 2010 více než 60 % celkových prodejů značky Lexus v západní Evropě – postupné směřování k modelové řadě, ve které převažují hybridní provedení.
  • Osvědčená kvalita, trvanlivost a spolehlivost hybridního pohonu s použitím vyladěných výrobních postupů za účasti nejzručnějších mistrů výroby Lexus.
  • Pověstné zákaznické služby podpořené pěti lety prodejní praxe v oblasti technologií plně hybridního pohonu. 

 

V roce 2005 Lexus poprvé v evropské třídě prémiových vozů představil plně hybridní vůz kombinující zážehový motor s elektromotory – RX 400h kategorie SUV se stálým pohonem všech kol. Od té doby si značka Lexus udržuje bezkonkurenční prvenství v oblasti návrhu, výroby i celosvětového prodeje hybridních automobilů na trzích s luxusními vozy. Celosvětově je dnes v provozu více než 300 000 vozů Lexus s plně hybridním systémem pohonu. Lexus kromě toho i nadále zůstává jediným výrobcem luxusních vozů, který nabízí komplexní modelovou řadu s hybridním pohonem. Součástí pohonu Lexus Hybrid Drive jsou čtyřválcové, šestiválcové i osmiválcové zážehové motory, přičemž zákazníci mohou volit mezi pohonem předních, zadních nebo všech kol. Nabídka evropských modelů Lexus s plně hybridním pohonem pokrývá segmenty F (nejvyšší třída), E (vyšší střední třída), E-SUV (SUV vyšší střední třídy) a C (nižší střední třída) s modely LS, GS, RX, resp. CT. Každý nový Lexus s hybridním pohonem dále potvrzuje význam hybridního systému pohonu coby základního hnacího systému vozů této značky. V případě modelové řady LS, GS a RX se pohon Lexus Hybrid Drive představil až poté, co se tyto vozy začaly prodávat s běžným pohonem se zážehovým motorem. Nové CT je prvním modelem značky Lexus, který je vybaven plně hybridním pohonem již od samotného počátku. Tento důležitý krok ukazuje na rostoucí význam pohonu Lexus Hybrid Drive v rámci modelové nabídky automobilky Lexus. V roce 2010 více než 60 % vozů Lexus prodaných v západní Evropě představovalo provedení s plně hybridním pohonem; značka tak postupně přechází k modelové řadě, kde hybridní vozy již dominují.

Filozofií značky Lexus je již od počátku vyvíjet také vozy, které budou zavádět nové standardy v oblasti kvality, luxusu a výkonu prostřednictvím neotřelých přístupů k návrhu a výrobě s maximálním zaměřením na zákazníka, na kterém tato značka staví. Automobilka Lexus při zavádění pohonu Lexus Hybrid Drive druhé generace zcela zásadním způsobem reagovala na podněty od zákazníků. Systém obsahující řadu vylepšení technologie plně hybridního pohonu byl speciálně navržen s ohledem na nízkou údržbu, vysokou trvanlivost a mimořádně dlouhou životnost. Za osvědčenou kvalitou plně hybridních vozů Lexus stojí speciálně koncipovaná čistá a tichá výroba v bezprašném prostředí, která spojuje pokrokové výrobní technologie s uměním těch nejzručnějších mistrů výroby Lexus. V rámci výroby je stále řada oblastí, kde lidské dovednosti výrazně předčí i ty nejdůmyslnější automatizované systémy. Při montáži plně hybridních vozů Lexus se spojuje již pověstná kvalita výroby Lexus s čistě lidským zaměřením na podprahovou kvalitu; tedy hlediska, která nelze mechanicky změřit či kvantifikovat, ale která přispívají k základní úrovni vnímání té nejvyšší celkové kvality.

Každý plně hybridní model Lexus byl vytvořen na základě souboru těch nejpřísnějších standardů v oblasti vývoje, označovaných jako „Lexus MUSTs“. Součástí těchto jedinečných standardů je více než 500 položek definujících přísné závazky ve všech fázích konstrukce a výroby. Požadavky „Lexus MUSTs“ zároveň nastolují standardy v oblasti hluku, vibrací a rázů s cílem dosáhnout úrovně zcela tichého chodu a trvanlivosti očekávané od technologie Lexus Hybrid Drive. V centru pozornosti jsou dokonce i statická hlediska, jako např. vzhled, hmatové a zvukové vjemy nebo vlastnosti a citlivost ovládacích prvků.  

Požitek z jízdy s šetrným přístupem k životnímu prostředí a nízké náklady vlastnictví 

  • Pohon Lexus Hybrid Drive – jedinečně hladký a tichý chod s vysokým požitkem z jízdy.
  • Již pověstné ekologické parametry díky nízké spotřebě paliva a produkci emisí CO2 – RX 450h a CT 200h nejlepší ve své třídě.
  • Emise pevných částic a NOx v rámci celé hybridní modelové řady již dnes hluboce pod požadavky normy Euro VI.
  • Jedny z nejnižších nákladů vlastnictví ve třídě prémiových vozů díky daňovým úlevám z titulu nízkých emisí, mimořádně nízké spotřebě paliva, nízkým nákladům na servis, údržbu a opravy, stejně tak jako vysoké zůstatkové hodnotě vozu při dalším prodeji.

Pohon Lexus Hybrid Drive nabízí majiteli vozu jedinečně hladký a tichý chod s vysokým požitkem z jízdy. Hybridní pohonná jednotka Lexus ve spolupráci s elektronicky řízenou bezestupňovou převodovkou CVT zajišťuje extrémně hladké lineární zrychlení bez jakýchkoli rázů při změně převodových stupňů, obvyklých u konvenčních hnacích ústrojí. Pohon Lexus Hybrid Drive za všech jízdních podmínek a rychlostí nabízí výrazně vyšší úroveň kultivovanosti než konvenční pohonné jednotky. Nezáleží přitom, zda vůz neslyšně pohání samotný elektromotor, zážehový motor, nebo obě tyto jednotky současně.

Nový model CT 200h například používá aktivní tlumiče bočních sil (v přední i zadní části vozu), které jsou ve třídě prémiových kompaktních vozů jedinečné. Díky tomu může karoserie pohlcovat a maximálně tlumit nežádoucí vibrace, zatímco řidič se může těšit na lineární zpětnou vazbu od volantu i na vyšší úroveň jízdního pohodlí. Díky komplexním opatřením na snížení hladiny hluku a vibrací patří GS 450h a RX 450h při jízdě vysokou rychlostí mezi nejtišší vozy v dané třídě (vyšší střední třída, resp. kategorie SUV vyšší střední třídy), přičemž vlajková loď Lexus LS 600h je považována za jeden z vůbec nejtišších vozů na světě.

Majitelé vozů s hybridním pohonem oceňují zejména nízkou spotřebu paliva. Pohon Lexus Hybrid Drive je svými ekologickými parametry již pověstný. Modely RX 450h a CT 200h se mohou pochlubit nejen parametry spotřeby paliva na vrcholu třídy, ale současně produkují ve své třídě nejnižší emise CO2

Model RX 450h při spotřebě 6,1 l/100 km[1] nabízí nejnižší spotřebu paliva ve své třídě, zatímco CT 200h dosahuje pozoruhodné kombinované spotřeby jen 3,8 l/100 km; to je spotřeba paliva malého vozu do města. Plně hybridní modely CT a RX produkují s přehledem nejnižší emise CO2 ve své třídě – pouhých 87 g/km, resp. 140 g/km[2]. Na pozadí plánovaného zpřísnění emisních norem (Euro VI) je významné i to, že všechny modely Lexus s plně hybridním pohonem produkují výrazně nižší emise NOx a pevných částic než konkurenční vozy, a v režimu jízdy EV dokonce nevypouštějí emise žádné.

Majitelé vozů Lexus s plně hybridním pohonem se dále mohou těšit na jedny z nejnižších nákladů vlastnictví mezi prémiovými vozy. Vůz s pohonem Lexus Hybrid Drive umožňuje svému majiteli dosáhnout výrazných úspor, ať již se jedná o soukromé uživatele, řidiče služebních automobilů nebo fleetové provozovatele. Jedinečným způsobem totiž spojuje daňové výhody dané nízkou hladinou emisí, vynikající spotřebu paliva, nízké náklady na servis, údržbu a opravy, stejně tak jako nadprůměrnou zůstatkovou hodnotu při dalším prodeji.

Nedávná analýza ukázala, že CT 200h může během 3 let (nebo ujetí 60 tis. mil) ušetřit řidiči ve Velké Británii více než 3 000 liber – díky stávajícím pobídkám na podporu ekologicky šetrných vozidel. Firemní uživatelé používající tento model v rámci vozového parku mohou za stejných podmínek ušetřit dokonce přes 7 000 liber. Díky výhodám v oblasti odpisů má provozovatel vozového parku CT 200h ve Velké Británii daňovou výhodu oproti nejbližšímu konkurentovi v této třídě cca 3 900 liber (za období 3 let). Na základě nižšího zdanění osobních (nefinančních) příjmů pak řidič služebního vozu může za stejné období ušetřit cca 1 400 liber.

Na pěti evropských trzích (Portugalsko, Finsko, Island, Belgie a Rakousko) přináší CT 200h daňové výhody v rozmezí 1 000 až 2 000 eur, ve třech zemích (Švédsko, Francie a Maďarsko) ve výši 2 000 až 4 000 eur, a v dalších pěti zemích (Norsko, Velká Británie, Nizozemí, Španělsko a Řecko) dokonce přes 4 000 eur oproti klíčovým konkurenčním modelům (vztahuje se na období 36 měsíců a ujetou vzdálenost 90 tis. km).

Lexus Hybrid Drive umožňuje majitelům dosáhnout na specifické pobídky určené pro vozy s hybridním pohonem (platí pro vybrané trhy). Jedná se například o osvobození od plateb mýtného v centru Londýna pro vozy s emisemi CO2 pod 100 g/km CO2 v případě CT 200h, nebo výhody ve výši až 3 000 eur pro hybridní vozy v případě všech modelů s pohonem Lexus Hybrid Drive prodávané ve Španělsku.

Výhodou vozů Lexus s plně hybridním pohonem nejsou jen nízké každodenní provozní náklady dané optimální spotřebou paliva, ale též nejnižší možné náklady na servis, údržbu a opravy. Pohon Lexus Hybrid Drive byl speciálně navržen tak, aby zaručil mimořádně dlouhou životnost a nízké servisní náklady.

Plně hybridní hnací systém nepotřebuje ke své činnosti tradiční startér, alternátor nebo spojku. Všechny zážehové motory používají bezúdržbový rozvodový řetěz. Jedinečnou vlastností pohonu je i absence jakýchkoli hnacích řemenů. To dále zvyšuje spolehlivost pohonné jednotky a vede k nižším provozním nákladům.

Akumulátory jsou koncipovány tak, aby spolehlivě fungovaly po celou dobu životnosti vozu. To dokládá i rekordní počet více než 60 mld. kilometrů, které vozy s tímto pohonem doposud po celém světě nacestovaly. Akumulátory pečlivě navržené s ohledem na vysoký výkon a dlouhou životnost pokrývá pětiletá záruka s omezením na 100 tisíc km.

Elektronické řízení soustavy brzd (ECB-R) s rekuperačním brzděním zajišťuje první polovinu veškeré brzdné síly (což představuje cca 60 % potřebné brzdné síly při běžném každodenním provozu). Soustava brzd pohonu Lexus Hybrid Drive proto vykazuje pozoruhodně dlouhou trvanlivost brzdových komponent. Během prvních 100 000 km[3] se přední brzdové obložení vyměňuje zpravidla pouze jedinkrát, zatímco zadní brzdové obložení nemusí být zapotřebí měnit vůbec, což platí i pro všechny brzdové kotouče.

Předpokládaná životnost výfukové soustavy z nerezové oceli u vozů Lexus s plně hybridním pohonem přesahuje pět let. Světlomety s technologií LED vykazují mnohem delší životnost než běžnější výbojkové světlomety nebo tradiční halogenové žárovky.

Pohon Lexus Hybrid Drive je neméně hospodárný i z pohledu opotřebení pneumatik. Díky hladkému a lineárnímu dávkování výkonu se omezuje opotřebení pneumatik při akceleraci.

Řada součástí byla kromě toho vyvinuta tak, aby náklady na opravy v případě kolize byly co nejnižší. Samotná konstrukce karoserie byla navržena s ohledem na co nejnižší náklady na opravy v případě méně vážných nehod.

V celkových nákladech během celého životního cyklu automobilu hraje významnou roli i pokles ceny vozu. Tento faktor je tedy klíčový při rozhodování zájemců z řad soukromých majitelů i provozovatelů vozových parků. Vozy Lexus s plně hybridním pohonem mají tradičně nadprůměrnou zůstatkovou hodnotu při dalším prodeji. Zůstatková hodnota v případě modelu CT 200h by měla odpovídat nejlépe hodnoceným prémiovým vozům nižší střední třídy.

Model CT 200h by měl dosahovat vysoce konkurenceschopné zůstatkové hodnoty přes 42 % (po třech letech / 90 tis. km), jak vyplývá z údajů zveřejněných v září 2010 společností Eurotax v Německu, Francii, Itálii a Španělsku, resp. hodnocení CAP Monitor ve Velké Británii.

V kontextu trhu s ojetými vozy a promyšleného plánování objemu výroby s vyváženou strategií nabídky a poptávky by se zůstatková hodnota vozů Lexus s plně hybridním pohonem měla držet na vysoké úrovni. Celoevropský re-marketingový program Lexus společně s prodejní platformou typu B2B pomohou zajistit bezproblémový odprodej použitých vozů z podnikových vozových parků a podpoří poptávku trhu po použitých vozech značky Lexus. Silné zapojení prodejců značky Lexus v rámci re-marketingu pomáhá při vysvětlování jedinečných funkcí vozu (jako je např. plně hybridní systém pohonu) v pozdější fázi životního cyklu automobilu.

 

LEXUS LFA NÜRBURGRING PACKAGE

Speciální verze „Nürburgring Package“ a nový vývoj ve výrobě součástí z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP)

  • V prosinci 2010 byla v Japonsku zahájena výroba modelu LFA – ruční montáž ve speciálním závodu rychlostí 1 vůz denně.
  • Nejvýše 50 kusů z kompletní výrobní série 500 vozů LFA bude v provedení „Nürburgring package“ vyladěném pro závodní okruhy – s vylepšenou aerodynamikou, vyladěným odpružením a výkonem zvýšeným o 11 k.
  • Majitelé vozů v provedení „Nürburgring package“ získávají i kurz na proslulé severní smyčce (Nordschleife) a roční povolení k vjezdu na okruh.
  • 65 % hmotnosti konstrukce karoserie LFA tvoří plast vyztužený uhlíkovými vlákny (CFRP).
  • LFA jako důležitý pilotní projekt s cílem vyvinout automatizované výrobní procesy CFRP, které poslouží při výrobě budoucích modelů Toyota a Lexus.

Supersportovní Lexus LFA poháněný vidlicovým desetiválcem o výkonu 560 k a dosahující max. rychlosti 325 km/h se v prosinci 2010 začal vyrábět ve specializovaném provozu v rámci závodu Motomachi společnosti TMC v japonském Aiči. Celková výroba bude omezena pouze na 500 vozů.

 

LFA Nürburgring package

Na oslavu již třetí účasti LFA ve vytrvalostním závodu 24 hodin na okruhu Nürburgring (v roce 2010 vítěz třídy) vytvořil Lexus speciální provedení LFA „Nürburgring package“ pro ty zájemce, kteří touží po voze vyladěném speciálně pro závodní tratě. Omezená edice „Nürburgring package“ pouhých 50 kusů z celkové předpokládané výroby 500 vozů LFA je naplánována na druhý rok výroby modelu LFA (tj. 2012). V zájmu dalšího vylepšení jízdních vlastností na okruhu se v rámci verze „Nürburgring package“ upraví aerodynamické vlastnosti LFA přepracováním a doplněním několika klíčových komponent z CFRP. Jedná se především o větší přední spoiler, žebrované boční spoilery a pevné zadní křídlo – které společným působením zvýší přítlak za jízdy vysokou rychlostí.

Nejvyšší výkon bude posílen o 11 k na výsledných 571 k. Díky provedeným úpravám je LFA schopné akcelerovat z 0-100 km/h za pouhých 3,7 a dosahovat nejvyšší rychlosti 325 km/h, a to i přes zvýšený jízdní odpor daný nárůstem přítlačné síly. Doba potřebná k přeřazení činí 0,15 s. V oblasti jízdních vlastností LFA se úpravy „Nürburgring package“ dotknou sportovnějšího odladění systému zavěšení kol, snížení výšky vozu o 10 mm, exkluzivních kol v designu mnohoúhelníků a speciálních pneumatik s vysokými záběrovými schopnostmi. LFA v provedení „Nürburgring  package“ se bude nabízet pouze ve čtyřech barvách karoserie (matně černá, černá, bílá nebo oranžová) v kombinaci se třemi barevnými schématy interiéru – černá a červená, černá a nachová, nebo čistě černá. Všechny vozy budou vybaveny středovou konzolou a obložením dveří z uhlíkových vláken; sportovní sedadla vyrobená z uhlíkových vláken budou čalouněna kůží Alcantara[4].

Zájemcům o LFA, kteří si objednají vůz v provedení „Nürburgring package“, bude zároveň nabídnuto individuální školení na legendární severní smyčce tohoto okruhu (Nordschleife) pod vedením některého z hlavních instruktorů pro Nürburgring, a současně obdrží roční permanentku pro jízdu na severní smyčce.  

Výroba součástí z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP)

Výrobou součástí z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), montáží a lakováním vysoce výkonného modelu se bude zabývat celkem 175 zaměstnanců. Z montážní linky bude každý den sjíždět pouze jedno jediné LFA. Komponenty vyrobené z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) tvoří přibližně 65 % hmotnosti konstrukce karoserie LFA. Technologie CFRP spojuje výjimečnou pevnost a tuhost při současném poklesu hmotnosti. Oproti celohliníkové konstrukci bylo možné dosáhnout poklesu hmotnosti přibližně o 100 kg. Vzhledem k plánované vizi budoucího vývoje si automobilka Lexus zajišťuje výrobu a montáž komponent CFRP vlastními silami. Výroba z CFRP je oproti oceli nebo hliníku časově náročnější, a tak je LFA i důležitým pilotním projektem, jehož cílem je vyvinout nové automatizované výrobní procesy CFRP, které poslouží při výrobě budoucích modelů Toyota a Lexus.

V závislosti na tvaru, účelu a požadovaných vlastnostech jednotlivých komponent byly použity tři různé technologie zpracování kompozitů CFRP:

  • Prepreg (předimpregnované materiály) – standardní fólie z uhlíkových vláken impregnované epoxidovou pryskyřicí tvrditelnou teplem.
  • Injektážní technologie RTM (Resin Transfer Moulding) – předtvarované komponenty z uhlíkových vláken, které jsou později impregnovány epoxidovou pryskyřicí tvrditelnou teplem.
  • Lisovací technologie C-SMC (Carbon fibre – Sheet Moulding Compound).

U každého z uvedených procesů si konstruktéři automobilky Lexus stanovili dva hlavní cíle: vývoj nových výrobních procesů ke zvýšení produktivity a vývoj nové technologie řízení kvality.

Prepreg

Technologie Prepreg se používá pro hlavní konstrukční prvky, jako je např. přední příčka, podélníky rámu, příčníky a panely. Speciálně pro LFA pak Lexus vyvinul vrstvenou, dvousměrně ukládanou netkanou textilii z uhlíkových vláken (NCF – Non-Crimp Fabric) sloužící jako základ pro Prepreg, která nahrazuje tradiční tkanou textilii a zajišťuje vyšší pevnost i snazší tlakové odstranění vzduchu z materiálu umístěného ve formě. Díky výraznému vylepšení poslední zmiňované vlastnosti lze použít větší svazky obsahující 24 000 vláken, a tak vytvořit rohož o větší tloušťce s plošnou hustotou 450 g/m2 – což je dvojnásobek oproti materiálu tkanému tradičním způsobem. V důsledku toho lze snížit počet vrstev rohože, a tím zvýšit produktivitu.

 

Injektážní technologie RTM (Resin Transfer Moulding)

Technologie RTM se používá zejména u sekundárních hlavních rámů, jako jsou např. deformační bloky, střešní nosníky a podlaha vozidla. Přestože je injektážní technologie RTM časově méně náročná než výroba pomocí prepregů, její nevýhodou je dlouhá doba plnění pryskyřicí při výrobě velkých integrovaných komponent, což si často vynucuje jejich samostatné zpracování po menších částech. Lexus dokázal tuto překážku překonat díky vlastní nové metodě vstřikování a stlačování, která nejen zkracuje dobu plnění epoxidovou pryskyřicí asi o 80 %, ale současně umožňuje vyrábět velké komponenty v podobě jediného kusu. V důsledku toho se snížil počet následných fází zpracování a též se výrazně omezil proces lepení, což se promítlo do vyšší produktivity práce. Až doposud se pomocí tkalcovských strojů vyráběly z materiálu CFRP pouze jednoduché a nekomplikované tvary. Technologie tkaní nově vyvinuté automobilkou Lexus nyní umožňují automatické vytváření složitých 3D profilů proměnné tloušťky s různým profilem a zakřivenými tvary. Například při výrobě střešních nosníků LFA se vlákna oplétají kolem jádra vždy po dvou vrstvách najednou. V tomto případě se potřebné tloušťky dosáhne opletením 12 vrstev. Když se oplétání dokončí, jádro se jednoduše vyjme a zůstane dutý střešní nosník.

K výrobě předních deformačních bloků se používá jiná metoda: speciální stroj uspořádá uhlíková vlákna do podoby rohože a stroj pro 3D všívání začlení další vlákna do vrstvy rohože. Do konečného tvaru se tkanivo upraví ořezáváním a ohýbáním.Nová technologie 3D tkaní snižuje potřebný objem materiálu až o 50 %, ale současně i zvyšuje pevnost komponent a díky automatizaci s vyšší produktivitou práce prošlapává cestu masovější výrobě budoucích modelů. Ke zvýšení produktivity přispěla i nová dvoustupňová metoda zpracování, kdy se nejprve po dobu jedné hodiny formuje vrstva vláken pod tlakem 1 000 tun a poté se zapéká a vytvrzuje po dobu 4 hodin při teplotě 185 °C. Díky vyjmutí vrstvy vláken z formy před zapékáním odpadá úzké hrdlo ve fázi lisování. Toto bude předmětem dalšího vývoje v rámci budoucí výroby.

 

Lisovací technologie C-SMC (Carbon fibre Sheet Moulding Compound).

Technologie C-SMC se používá k výrobě komponent v horní části karoserie a rámů komplikovaného tvaru. Na rozdíl od technologií prepreg a RTM, kde se používají spojitá tkaná uhlíková vlákna, se v případě C-SMC uplatňují rovnoměrně rozptýlená vlákna náhodného směru. Díky absenci jakékoli fáze předlisování výrazně roste produktivita zpracování a oproti technologii prepreg se doba cyklu a manuálního zpracování zkracuje min. o 95 %.

Technologie řízení kvality pro procesy spojování dílů z uhlíkových kompozitů a kovu

Montážní linka zahrnuje pět po sobě jdoucích procesů, vždy včetně digitální kontroly. Lepení se používá v prvních čtyřech krocích – dílčí sestavy, spodek karoserie, malé hliníkové komponenty a hlavní části karoserie. Ke konečné montáži hliníkových součástí slouží mechanické upevnění. Je to vůbec poprvé, kdy Lexus použil proces lepení k montáži hlavních částí karoserie, což si vyžádalo nové technologie řízení kvality. Lepení zahrnuje pět procesů – předběžná úprava, nanesení lepidla, montáž, vytvrzení a kontrola. Konstruktéři automobilky Lexus zavedli technologii řízení kvality pro každý z těchto kroků: Předběžná úprava CFRP spočívá v obroušení povrchu pomocí vodního paprsku s částicemi oxidu hlinitého k odstranění přípravku, který usnadňuje vyjímání z formy a pomáhá dosáhnout optimální hrubosti povrchu před lepením. Kontrola kvality zahrnuje měření hloubky abraze a hrubosti povrchu pomocí profilometru a 100 % vizuální kontrolu smáčivosti všech součástí. Přesnost při automatickém nanášení lepidla zaručuje optimalizovaná geometrie trysek, jejich umístění, úhel a rychlost nanášení. Po nanesení lepidla se provede 100% kontrola jeho tloušťky pomocí laseru. U montáže a vytvrzování je zásadní zajistit naprostou přesnost spár při lepení. Na začátku každého procesu montáže se všechny komponenty sestaví pomocí přípravku (bez lepidla), aby se ověřila přesnost spár. Proces vytvrzování se kontroluje změřením pevnosti lepidla na jednoduše přeplátovaných spojích (tzv. „lap shear test“), přičemž zkušební kusy se zpracovávají společně s karoserií, aby se zajistily podobné podmínky vytvrzování. Ke kontrole kvality lepených spojů se používá termografický flash-test. Povrch karoserie se nejprve prudce ohřeje a poté se pomocí infračervené kamery zaznamenává jeho tepelný obraz. Lepidlo se na obrazovce zvýrazní žlutě, aby byly jasně patrné případné vady. V této fázi slouží k vyhodnocování kvality i ultrazvukové zkoušky. Konečná kontrola lepení zahrnuje 100 % test tuhosti karoserie. Pomocí 100 kg závaží a mikrometru se v rámci přijatelných tolerancí kontroluje výchylka v levé i pravé části karoserie a teprve poté lze karoserii poslat dále ke konečné montáži.

Lakování a montáž

Montáž modelu LFA se provádí ručně na specializovaném pracovišti. Model se skládá přibližně z 15 000 komponent (oproti průměrně cca 12 000 součástí u jiných modelů značky Lexus). Jak je pro malosériovou výrobu typické, všechny komponenty karoserie jsou během lakování uloženy na speciálně navržených vozících, aby byla zajištěna konzistence barevného podání. Větší část procesu je automatizována, pouze komponenty složitějších tvarů se lakují ručně. V případě CFRP nelze lak vytvrzovat působením vysokého tepla, nicméně díky úpravě chemického složení barviva lze vytvrzení provést za nižší teploty bez negativních dopadů na výjimečnou kvalitu laku, která je pro všechny vozy Lexus charakteristická. Při samotné montáži se všechny dílčí součásti ukládají do košů rozmístěných po levé straně montážní linky. Obsluhu košů zajišťuje tým, který má na starosti logistiku komponent. Každý montážní pracovník zodpovídá za vyzvednutí vlastních součástí k montáži podle seznamu, který obdrží samostatně pro každý vůz.

Pracovník montážní linky musí za den provést přes 100 samostatných kroků a postupovat v souladu s kontrolním seznamem, jehož smyslem je garantovat kvalitu i přes vysoký počet různorodých úloh. Tento kontrolní seznam vytváří a postupně vylepšuje každý pracovník sám v souladu se zásadami Takumi. Kromě toho se u jednotlivých kroků montáže kontroluje časová náročnost, aby byl dodržen každodenní časový harmonogram. Montážní celky motoru a převodovky se připravují na vedlejší lince a v příslušném okamžiku se namontují do vozidla zespod. Po skončení poslední fáze – seřízení kol a základní kontrole – se vozidlo předá oddělení kvality k podrobné kontrole a vyhodnocení. Součástí výstupní kontroly každého vozidla je i zkušební jízda na 200 km. Ta probíhá na dráze Motomachi přímo v areálu závodu.

Během celého procesu se doplňuje komplexní montážní dokumentace ke každému jednotlivému vozu. U samotné montáže se jedná o více než 300 stran. V případě výroby CFRP je dokumentace desetinásobně více. Celkový výrobní proces každého vozu je nakonec popsán na více než 3 500 stranách. Tyto záznamy zůstávají u automobilky Lexus a slouží do budoucna jako reference v případě jakýchkoli otázek k jednotlivým vozům.



[1] RX 450h v provedení s pohonem předních kol

[2] RX 450h v provedení s pohonem předních kol

[3] Na základě reálných údajů pro model Toyota Prius.

[4] Výhradně pro Evropu se budou dodávat sportovní sedadla z CFRP a obložení dveří ze stejného materiálu.