Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nové výsledky bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš" ukazují, že každý osmý motorista jezdí s vysokým bezpečnostním rizikem. Důsledky jsou dramatické - 38 % motoristů v Evropské unii ohrožuje vlastní bezpečnost tím, že jezdí na nedostatečně nahuštěných pneumatikách a každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko p
To jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš", během níž bylo v 19 zemích EU zkontrolováno 38 867 osobních vozů.
Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš", kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Fédération Internationale de l'Automobile/Mezinárodní automobilová federace) a národními automobilovými kluby.
Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost
Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozené ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice, k níž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku. Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná akvaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší. Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.
Zbytečné emise významně zatěžují životní prostředí
Neméně dramatické jsou důsledky provozu s málo nahuštěnými pneumatikami pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu silnice a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí. Na základě údajů z roku 2007 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že 38 % vozů provozovaných s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebuje 5,3 miliardy litrů paliva v ceně 7 miliard eur. Za jeden rok! V konečné bilanci stojí samozřejmě také 12,3 milionu tun CO2 vypuštěných zbytečně do atmosféry. To odpovídá zvýšeným emisím ve výši 4,6 g CO2/km pro každý vůz provozovaný na evropských silnicích!
Bridgestone pokračuje v bezpečnostní kampani také v roce 2008
Bezpečnostní kampaň "Přemýšlej, než vyjedeš" si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu důrazem na jednoduchá pravidla, mezi něž patří také správná kontrola a údržba pneumatik. Ta zabere jen několik okamžiků a dokáže zachraňovat životy. Aktivity v Evropě se zaměřují na šíření letáků s doporučeními pro bezpečnou jízdu, rozdávání milionů měřičů tlaku a hloubky dezénu a demonstraci účelu bezpečnostních pásů pomocí nárazových simulátorů, které dává firma Bridgestone veřejnosti k dispozici na Velkých cenách F1 a na autosalonech. Firma Bridgestone je přesvědčena, že tato iniciativa pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto bude v roce 2008 pokračovat v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise - a především zachraňuje životy. Z celosvětového počtu 1,2 milionu obětí dopravních nehod jich každý rok připadá 50 tisíc na 25 členských států Evropské unie. Bezpečnostní kampaň "Přemýšlej, než vyjedeš" se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. V letech 2005 a 2006 bylo celkově zkontrolováno 2 498 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,9 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 9,2 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 43,3 % kontrolovaných vozů, kriticky nízký (pod 1,5 baru) 2,4 % vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 10,9 % vozů. V loňském roce si nechalo zkontrolovat stav svých pneumatik 1 940 řidičů, u nichž byla ve 12,8 % případů shledána zbývající hloubka dezénu na hranici zákonného minima a každý dvacátý vůz nevyhověl v tomto ohledu předepsanému limitu 1,6 mm. S nízkým tlakem v pneumatikách bylo na cestě 23,6 % řidičů, kriticky nízké hodnoty byly naměřené ve 4 % případů a 4,9 % vozů jezdilo na vysoce přehuštěných pláštích.
Klíčová fakta a údaje k celoevropské kampani « Přemýšlej, než vyjedeš »
2005 | zkontrolováno 8 700 vozů | 10 zemí |
2006 | zkontrolováno 20 300 vozů | 19 zemí |
2007 | zkontrolováno 38 867 vozů | 19 zemí |
Tlak v pneumatikách |
| |
Opotřebení v důsledku nízkého tlaku + hloubka dezénu pneumatiky |
| |
Důsledky jízdy s podhuštěnými pneumatikami pro životní prostředí |
|