Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Známý německý výrobce MAN je ověnčen titulem "Truck of the Year", který pro rok 2008 získala vozidla dvou nových řad TGS a TGX.
Společnost MAN Nutzfahrzeuge se tak stala prvním výrobcem těžkých nákladních a užitkových vozidel, který získal prestižní ocenění mezinárodní jury celkově již po sedmé. Vozy obou řad - TGS i TGX - představují druhou generaci Trucknology® a vlastně jakoby rozčleňují segment těžkých vozidel na dvě části - vozidla řady TGS (standard) jsou určena především pro stavebnictví a komunální sféru, vozidla TGX pro dálkovou dopravu. S ohledem na rozdílnou oblast použití a z toho vyplývající provozní určení jsou typové řady TGS a TGX v řadě konstrukčních prvků odlišné. I když se na první pohled může zdát, že se vozidla TGS a TGM moc neliší od vozidel řady TGA, je to skutečně jen na první pohled. Novinky jsou totiž prvnímu pohledu částečně skryty. Na vozidlech nových řad TGS a TGX je až šedesát procent zcela nových dílů - pokud použijeme srovnání s vozidlem TGA před třemi roky. Novinky lze rozdělit do tří oblastí: kabiny, konstrukční změny na podvozku a motory. Ve srovnání s vybavením kabiny vozidel TGA je vybavení kabin TGS a TGX (na základě informací od profesionálních řidičů, výsledků testování na dynamických simulátorech v MAN Nutzfahrzeuge a na Technické Univerzitě v Mnichově) značně přepracované a představuje další krok v uplatnění posledních poznatků. Hovořit lze i o nových standardech ergonomie. Technická vylepšení a výrazná orientace na řidiče jsou patrné také z uplatnění druhé generace konstrukční architektury Trucknology®, která má podstatný vliv na zvýšení spolehlivosti, efektivnosti a bezpečnosti provozu vozidel (úplně nová je například přístrojová deska, jsou použity nové materiály). V porovnání se stávajícími modely TGA dosahují nové kabiny TGX a TGS v průměru o dvě až čtyři procenta nižší koeficient aerodynamického odporu, což vede i k nižší spotřebě paliva. Nový tvar dostala vnější zpětná zrcátka i aerodynamické deflektory, nová konstrukce předních sloupků snižuje hlučnost vozidla o 30 %. Speciálně pro vozidla TGX s kabinou XLX byla vyvinuta nová konstrukce střešního spoileru, nové je zakomponování otevírání střešního okna přímo do něj. Přístrojová deska je vyrobena z jednoho kusu za pomoci tzv. slush technologie, moderní metoda zpracování interiérových materiálů je založena na tvarování jednotlivých částí společně s podkladovou pěnou, která současně přispívá k vyrovnané tepelné pohodě kabiny. Výsledkem je zaručená tvarová přesnost, stejnoměrná tloušťka materiálu a vysoká kvalita vnějšího povrchu. Všechny ovladače jsou snadno dosažitelné, přístroje jsou umístěny přehledně, v noci vytváří nepřímé osvětlení příjemnou atmosféru bez negativních dopadů na vlastní práci řidiče. Nově zpracované detaily vnitřku zvyšují komfort a bezpečnost provozu vozidla. U vozidel řady TGS jsou pak v nabídce budky M, L a LX umožňující maximální využití délky podvozku ve prospěch nástavby a zaručující vozidlu dobrou manévrovatelnost i ve stísněných podmínkách. U řady TGX jsou nabízeny prostorné „široké" komfortní kabiny s jedním nebo dvěma lůžky typu XL, XLX a XXL. Řada úprav, týkající se například uchycení náprav, odpružení, tlumičů či bezpečnostních systémů, je na první pohled sotva postřehnutelná. Pokud budeme hovořit o motorizaci, pak je třeba zdůraznit, že byl kladen důraz na automatizované dvanáctistupňové převodovky TipMatic, rovněž přibyl nový motor V8. S technologií EGR splňující Euro 4 nabízí MAN jedenáct výkonových a konstrukčních typů vznětových motorů - tři čtyřválce MAN D0834 - 150 k, 180 k a 206 k, tři šestiválce MAN D0836 -240 k, 280 k a 326 k, čtyři šestiválce MAN D2066 - 320 k, 360 k, 400 k a 440 k a jednu výkonovou variantu nového šestiválce MAN D2676 - 480 k. Z ryze praktických důvodů a poměrně častého daňového zvýhodnění v některých evropských zemích dodává společnost MAN motory také ve specifikaci Euro 5 s technologií SCR. Ani tato nabídka není nejmenší. Představuje celkem šest výkonových variant - MAN D2066 - 320, 360,400 a 440 k a MAN D2676 - 480 k a 540 k. Nejsilnější sériově vyráběný motor určený pro použití v silničních vozidlech D2868 je v provedení Euro 5 a využívá rovněž technologii SCR. Jde o zcela nový vidlicový osmiválec s maximálním výkonem 500 kW/680 k a točivým momentem 3 000 Nm, vybavený vstřikovacím systémem common-rail se dvěma vysokotlakými sběrnicemi. Tento motor, který je nabízen u vozidel MAN TGX V8, je předurčen k využití v segmentu dálkové kamionové dopravy a těžkých silničních soupravách s hmotností až 250 tun, popřípadě na trasách s nejobtížnější topografií. TGX V8 se na první pohled odlišuje rozměrnou kabinou typu XXL s doplňky řady High-Class. Standardní výbava obsahuje například luxusní kožené sedačky s reliéfem loga V8, lišty s dekorem karbonu, popřípadě titanu, audio-soupravu s vestavěným subwooferem a řadu dalších doplňků. To vše odlišuje MAN TGX V8 od ostatních vozidel z důvodu splnění i těch nejnáročnějších zákaznických požadavků. Široká je i nabídka provedení podvozků - od 4x2 až po 8x8. Velmi zajímavá je například konfigurace podvozku s označením 4x4H - 2. První náprava je řídicí (s připojitelným hydrostatickým pohonem), druhá je standardní hypoidní hnací náprava a třetí hnaná náprava může být nezdvihatelná či zdvihatelná, řiditelná nebo statická. Výsledkem je vozidlo, které je vlastně v provedení 6x2 se všemi výhodami s tímto provedením spojenými, přičemž stiskem dvou tlačítek (jedním se aktivuje hydrostatický pohon přední nápravy a druhým se zdvihne zadní vlečená náprava) získáte v případě „nouze" rázem trakční schopnosti pohonu 4x4. U vozidla, které se pohybuje stovky kilometrů po silnici a následně musí s nákladem projet několik set metrů stavbou v bahnitém terénu, je tato konfigurace pohonu k nezaplacení.
Tonáže od 13 do 26 t a motory o výkonu 240 až 326 koní charakterizují model MAN TGM. Jako člen rodiny vozů TG nabízí tento model hospodárné a spolehlivé řešení přepravy pro všechny úkoly v místní a dálkové přepravě a na stavbě.
Truck of the Year 2006" - MAN TGL - je s nosností od 7,5 do 12 tun, excelentními jízdními vlastnostmi a velkou hospodárností ideálním univerzálním vozidlem pro podnikatele, provozovatele vozového parku a logistické firmy. Velký objem, výkon a výhodná spotřeba, 7,5 až 12 tun při celkové přípustné hmotnosti 24 tun - model TGL je extrémně hospodárný a bezpečný nákladní automobil pro delší trasy. Model TGL nabízí pro dlouhé jízdy úsporné čtyřválcové motory common-rail vyhovující normě Euro 4.