MotorInfo

MANN+HUMMEL představuje nové technologie

18.9.2009 22:40
MANN+HUMMEL představuje nové technologie

Na Autosalonu ve Frankfurtu představuje společnost MANN+HUMMEL technické inovace, které dokládají kompetenci tohoto výrobce filtračních zařízení v systémech hospodaření se vzduchem a kapalinami v motorovém prostoru vozidel. 

Novými nápady podnik prokazuje svou odbornost také v oblasti filtrace výfukových plynů. Tím podporuje náročné cíle výrobců automobilů na zajištění trvalé mobility a dalšího snižování emisí a spotřeby paliv. Hlavní zájem expertů MANN+HUMMEL v oblasti vývoje směřuje k trendům snižování emisí a spotřeby paliv pro automobilový průmysl současnosti i budoucnosti. Jako vývojový partner a sériový dodavatel mezinárodního automobilového průmyslu proto podnik sází na své zkušenosti v oblasti filtrace, filtračních systémů, integrace funkcí, a především na nové nápady, které byly v podobě produktových novinek představeny na 63. Mezinárodní automobilové výstavě ve Frankfurtu. Příkladem je inovativní filtr sazí vznětového motoru, který bude podnik vyrábět od konce roku 2009 na pilotním zařízení v Ludwigsburgu za pomoci nové výrobní technologie.

Nová technologie pro filtraci sazí vznětového motoru

Filtry sazí se používají u téměř všech moderních vznětových motorů. Dokážou účinně zachycovat částice sazí ve výfukových plynech. Motory tak splňují (i v budoucnosti) platné předpisy pro emise. MANN+HUMMEL využívá u tohoto filtru svých dlouholetých zkušeností s výrobou elementů kompaktních vzduchových filtrů. Pozměněná podoba kompaktního vzduchového filtru z papíru slouží dále jako nosný prvek pro nový filtr sazí vznětového motoru. Homogenní papírové těleso se vyrábí pomocí navíjecí techniky, která se obvykle využívá pro výrobu vzduchových filtrů. Přitom je uplatňována nová výrobní technologie, během níž je nosný prvek z papíru ponořován do keramické emulze, která zcela obalí papírová vlákna. Následně je papír vypálen a keramické částečky jsou současně slinovány. Na konci tohoto výrobního procesu je hotový filtr sazí vznětového motoru. Oproti filtrům vznětového motoru, které nabízí dosavadní trh, se nový výrobek MANN+HUMMEL může pochlubit mimo jiné zvýšenou kapacitou pro zachytávání částic sazí. Díky nižšímu zpětnému tlaku výfukových plynů lze navíc snížit emise CO2. Novinka navíc poskytuje konstruktérům větší volnost při konstrukčních řešeních prostoru i designu. Toto řešení poskytuje dále možnost integrace dalších funkcí. Do tělesa filtru lze vestavět katalyzátor, čímž je ušetřen jeden celý konstrukční prvek včetně potřebného prostoru.

Větší výkon z menšího objemu válců

Svým novým přepínacím ventilem turbodmychadla podporuje MANN+HUMMEL trvalý trend k úspornějším motorům s menším objemem, jejichž výkon je často zvyšován turbodmychadly nebo kompresory. V případě nového třílitrového naftového motoru V6 pro Jaguar se při jeho plné zátěži zapíná vedle stále aktivního turbodmychadla ještě druhé. K výkonu této funkce byl zkonstruován nový přepínací ventil turbodmychadla, který je umístěn mezi oběma řadami válců V-motoru v prostoru, kde se stýkají vedení plnicího vzduchu obou turbodmychadel před chladičem plnicího vzduchu. V režimu částečného zatížení pracuje motor pouze s větším z obou turbodmychadel. Jestliže řidič sešlápne plyn silněji, zvýší se tlak v systému, a jakmile plnicí tlak druhého turbodmychadla překročí tlak prvního, ventil se díky vyrovnání tlaků plynule otevře. Motor během desetiny sekundy harmonicky přepne, bez rázu točivého momentu, z monoturboprovozu na biturboprovoz. Motor tedy velmi dobře reaguje a točivý moment rozvíjí stejnoměrně až do maximální hodnoty 600 newtonmetrů. U této mechanicky a tepelně vysoce zatěžované sestavy kombinuje MANN+HUMMEL své know-how z výroby spínacího sacího potrubí s technologií výroby olejových modulů. Cílem MANN+HUMMEL  pro budoucnost je vyrábět ventily plnicího vzduchu též jako hybridní plastové komponenty. Pomocí příslušných testů - prováděných i u kompresorového tělesa turbodmychadel - zkoumají nyní vývojoví inženýři MANN+HUMMEL  hranice vhodných materiálů. Nahrazování různých materiálů plastem otevírá nové technické možnosti a větší volnost geometrie. Právě to platí například pro výrobu plastové olejové vany.

Menší hmotnost šetří palivo

Díky neustálému trendu nahrazování kovů plasty stoupá podíl plastových komponentů v motoru i v motorovém prostoru. Nejžhavějším kandidátem, u něhož se přímo nabízí náhrada kovu plastem, je olejová vana motoru. Experti MANN+HUMMEL dokázali již v polovině 90. let minulého století, že plastové vany jsou vhodné pro každodenní použití v běžném provozu, a vyvinuli je až do stádia sériové výroby. S každým hmotnostně optimalizovaným konstrukčním dílem jsou vozidla lehčí a spotřebovávají méně paliva. Tím se snižují emise, což šetří životní prostředí.

Vysoký potenciál pro integraci funkcí

Olejové vany z plastu mají ještě jednu velkou výhodu: přídavné funkce mohou být integrovány podstatně lépe než dosavadní řešení z kovu. Integrací různých komponentů je možno docílit dalších výhod v oblasti nákladů, hmotnosti, konstrukčního prostoru i montáže.  V úvahu přicházejí díly jako olejová vedení, sací olejové potrubí, sítko, oddělený olejový zásobník a usměrňovací žebra. Velký potenciál z hlediska technických a ekonomických výhod nabízí také montáž kompletního olejového modulu včetně olejového filtru a olejového chladiče.