MotorInfo

Menší spotřeba a nižší emise

24.9.2009 14:50
Menší spotřeba a nižší emise

Naftové vstřikovací systémy Bosch výrazně přispívají ke snižování spotřeby paliva a emisí CO2 moderních vznětových motorů.

Vznětové motory se systémem přímého vstřikování common rail (CRS) spotřebují o plných 30 procent méně paliva než srovnatelné zážehové motory a mají o 25 procent nižší emise CO2. V souvislosti se vstupem emisní normy Euro 5 v platnost od září 2009 dochází navíc ke snížení emisí NOx vznětových motorů přibližně o 96 procent v porovnání se stavem v době, kdy byly zaváděny první emisní normy. To samé platí pro emise pevných částic, které se za stejné období podařilo snížit o 98 procent. Pokračující vývoj vstřikovacích systémů common rail od společnosti Bosch směřuje k tomu, aby vznětové motory splňovaly ještě přísnější budoucí emisní předpisy, ačkoli tyto jednotky budou ještě výkonnější a hospodárnější než dnes.

Rychlejší elektromagnetické vstřikovače
Díky své modulární koncepci nalézá systém common rail CRS2.5 široké uplatnění ve tříválcových až osmiválcových motorech. Elektronicky řízené vysokotlaké vstřikovací čerpadlo CP4 vytváří v soustavě CRS2.5 vstřikovací tlak až 1 800 barů. Součástí zdokonalené konstrukce elektromagnetických vstřikovačů je poprvé ventil pro vyrovnávání tlaku, který umožňuje více samostatných vstřiků během kratšího časového intervalu. Předvstřiky přitom slouží ke snížení hlučnosti spalovacího procesu a emisí NOx, zatímco dodatečné vstřiky snižují emise pevných částic. Z hlediska výkonnosti se tím elektromagnetické vstřikovače dostávají na úroveň piezoelektrických
vstřikovačů. V závislosti na aplikaci může být soustava CRS2.5 již dnes přizpůsobena pro plnění emisní normy Euro 6 plánované na rok 2014.

CRS5.1 s řadovými piezoelektrickými vstřikovači
Pro motory s nejvyšší úrovní měrného výkonu přesahující 75 kW na litr zdvihového objemu je koncipován technicky náročnější systém common rail CRS5.1. Tento systém s vysokotlakým čerpadlem CP4 bude v osobních vozech vstřikovat palivo do válců poprvé pod tlakem 2 200 barů, aby čistota výfukových plynů vyhověla limitům normy Euro 6. Kromě toho došlo k dalšímu zdokonalení řadových piezoelektrických vstřikovačů v oblasti vícenásobného vstřikování a hydraulické účinnosti. Ve spojení s vyšším tlakem se dosahuje ještě jemnějšího rozprášení nafty do spalovacího prostoru, čímž dochází ke snížení tvorby škodlivin, k poklesu spotřeby paliva a emisí CO2.

Systémy common rail podporují koncepci „downsizingu"
Všechny současné systémy common rail od společnosti Bosch lze kombinovat s dalšími zařízeními pro omezení negativních dopadů motorismu na životní prostředí, jako je například funkce Start-Stop. Navíc podporují nové koncepce motorů, mezi něž patří i „downsizing". V tomto případě dochází ke zmenšení zdvihového objemu a snížení počtu válců s cílem snížit spotřebu paliva a emise CO2. Dnes všeobecně používaná kombinace systému common rail a přeplňování turbodmychadlem udržuje výkonové parametry menšího motoru na úrovni větších předchůdců. Řidiči tím získávají výhodu nižší spotřeby paliva a nižších emisí CO2, aniž by museli podstupovat kompromisy v oblasti jízdní dynamiky. Bosch vychází z oprávněného předpokladu, že spotřebu vznětových motorů bude možné v budoucnosti snížit až o jednu třetinu. Turbodiesel střední třídy se tak s emisemi CO2 pod hranicí 99 g/km zařadí do kategorie „třílitrových vozů".