Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Značka MINI neustále představuje nové možnosti a řešení pro individuální dopravu ve městech.
Více než 50 let tohoto pokrokového přístupu vyúsťuje v intenzivní proud novinek. Pro MINI je typické také kreativní využívání vnitřního prostoru, které je charakteristické i pro nejnovější koncept MINI Rocketman, jehož délka přesahuje hranici pouhých tří metrů. Právě malé rozměry jsou oblastí, v níž MINI představuje své know-how.
MINI Rocketman s interiérem uspořádaným podle schématu 3+1 a třídveřovou karoserií je navržen tak, aby vyšel vstříc potřebám na stylový dopravní prostředek ve velkých městech. Pokrokovost konceptu je dána především jeho systematickým důrazem na nízkou hmotnost. Z tohoto důvodu je hlavní nosná struktura konceptu MINI Rocketman vyrobena z uhlíkových kompozitů, které jsou jasně patrné na přídi, kolem výřezů blatníků, stejně tak jako v interiéru. Právě nízká hmotnost je důvodem příkladné úspornosti. Automobil je navržen tak, aby jeho kombinovaná spotřeba činila pouhé 3 l/100 km.
Do interiéru zajišťují snadný přístup dveře umístěné na dvojitých pantech. V typicky výstředním stylu MINI jsou navržena také sedadla, která jsou široce pohyblivá a umožňují maximálně přizpůsobit vnitřní prostor aktuálním potřebám. K dispozici je například dvoumístné uspořádání, dále komfortní trojmístná úprava a v případě, že je to potřeba, lze uvnitř převézt i čtveřici osob. Variabilní prostor pro zavazadla je přístupný zadní stěnou, která je horizontálně rozdělena na dvě samostatné části.
Koncept MINI Rocketman je s délkou 3 419 mm na každé straně delší jen o několik centimetrů než jeho původní provedení z roku 1959. Nová studie měří včetně zrcátek na šířku 1 907 mm a je vysoká 1 398 mm. Proporce nejnovějšího konceptu tedy odpovídají jak původnímu Mini, tak stávajícím produkčním vozům. Z typických prvků samozřejmě nechybějí kulaté světlomety, mezi nimiž je umístěná rozměrná maska chladiče akcentovaná chromovaným rámečkem. Samotné světlomety jsou tvořené pokrokovou technologií se světelnými diodami (LED).
Velká kola a „třípatrové“ řešení karoserie, kdy prosklení a střecha jsou opticky pevně ukotvené na základním těle karoserie, není výsadou pouze nejnovějšího konceptu MINI Rocketman, ale je nedílnou částí charakteru i stávajících sériově vyráběných vozů MINI. Na tento přístup v konceptu upozorňuje nejen chromovaná lišta mezi karoserií a skleněnou částí, která automobil obepíná, ale také její zvýraznění světelným páskem. Výrazná osmnáctipalcová kola dodávají automobilu dojem pevného postoje. Kola byla navržena speciálně pro tento koncepční vůz a vyznačují se nejen nízkou hmotností, ale rovněž mimořádnou aerodynamickou účinností. Na ni mají velký vliv především směrově navržené karbonové kryty.
Jednou z inovací konceptu MINI Rocketman jsou také dveře. Jejich délka a současně speciální mechanismus otevírání jsou zárukou velmi pohodlného nastupování na všechna sedadla, tedy včetně těch zadních. Dveře se při otevírání nejdříve vysunou včetně sloupků z karoserie a až následně se otevřou. Extrémně tuhá karbonová nosná struktura karoserie byla jednou z vlastností, která toto náročné řešení umožnila.
Zadní světla konceptu MINI Rocketman jsou tvořena atraktivními lichoběžníkovými obroučkami, které fungují jako projektory. Koncová, brzdová, stejně tak jako směrová světla se tímto řešením promítají na tělo karoserie, z něhož se odrážejí. Osvětlení mají na starosti světelné diody (LED), jež disponují dostatečným výkonem k tomu, aby byla zajištěna potřebná bezpečnost a dobrá viditelnost všech světel. Zajímavá hra světel se na konceptu MINI Rocketman odehrává také při pohledu shora. Střecha je totiž kompletně skleněná a rozdělená tak, že připomíná britskou vlajku. V případě, že je osvětlení vypnuto, tak daný tvar konturují pouze porcelánově bílé linky. Za tmy však optická vlákna zajišťují velmi specifické nepřímé osvětlení interiéru a dodávají vozu originální atmosféru.
Velmi neotřelé řešení přístupu do zavazadlového prostoru a nové možnosti převozu různého nákladu či vybavení jsou dalšími specifickými a velmi pokrokovými vlastnostmi konceptu MINI Rocketman. Víko prostoru pro zavazadla je horizontálně dělené na dvě části. Horní se vyklápí vzhůru pomocí centrálně umístěného pantu, nacházejícího se až daleko ve střeše, zatímco spodní část se jako koš vysunuje o 350 mm směrem vzad. Toto řešení spodní částí je další evolucí dolů výklopného víka u klasického Mini. Díky tomuto řešení je možné převážet další zavazadla, a MINI Rocketman tak obrazně roste podle potřeby. Výsuvná část prostoru pro zavazadla se navíc může upevnit v jakékoliv poloze, takže přizpůsobení aktuálním potřebám je ještě účelnější. To znamená, že jeho část může být například schovaná nebo chráněná před nepřízní počasí. Když se to hodí, lze zavazadlový prostor plnit také zevnitř vozu. Otevřený a vysunutý koš na zádi konceptu MINI Rocketman může sloužit též jako zadní nosič velkých nákladů nebo sportovního vybavení, jako jsou například snowboardy.
Lehká přední sedadla jsou zárukou nejen potřebného komfortu, ale také jistoty držení těla v zatáčkách při dynamické jízdě. Interiér je však rovněž mimořádně přizpůsobivý. Kromě dvojice předních sedadel je totiž vybaven ještě třetím samostatně podélně posuvným sedadlem, umístěným vzadu za místem spolujezdce. Vzájemné nastavení pozice sedadel na straně vedle řidiče umožňuje přizpůsobit interiér přesně aktuálním potřebám. Za řidičem se však nachází ještě jedno nouzové sedadlo, které po sklopení může sloužit jako praktický prostor pro uložení nákladu. Vnitřní prostor je navržen pro tři hlavní scénáře, vycházející z reálného života. Jedním je sportovní nasazení, kdy koncept MINI Rocketman nabízí veškerý potřebný prostor pro dvojici cestujících na předních sedadlech, která se mohou posunout maximálně vzad. Posunout lze v tomto případě i přístroje – řidič poté sedí uprostřed vozu. V případě, že je potřeba převézt třetí osobu, se sedadlo spolujezdce posune dopředu, čímž se vytvoří více místa vzadu. I tak ale zůstává pro spolujezdce vpředu dostatek prostoru pro nohy. Koncepční vůz MINI Rocketman je však připraven odvézt až čtyři osoby. V tom případě je třeba posunout přístroje do standardní pozice vpředu a dopředu posunout také sedadlo řidiče. Následně lze vyklopit nouzové sedadlo za řidičem, které je určené spíše pro jízdy na kratší vzdálenosti.
Řešení ovládání různých funkcí vozu spojuje typické řešení MINI se zcela novými prvky. Za volantem, a tedy přímo v zorném poli řidiče, je umístěn otáčkoměr s displejem palubního počítače. Uprostřed přístrojové desky se nachází velký rychloměr, v jehož středu je situován barevný displej s obdobnou grafikou, jakou mají stávající vozy MINI. Kromě tlačítek na volantu je součástí ovládacího konceptu u stávajících MINI také malý joystick umístěný mezi sedadly. Koncepční vůz MINI Rocketman však všechny ovládací prvky soustřeďuje na volant. Zatímco na levém paprsku volantu jsou umístěny ovládacích prvky hlasitosti audiosystému nebo aktivace či deaktivace telefonního hovoru, na pravé straně je situován nový ovladač, který se inspiroval světem moderních počítačů a dovoluje jen nepatrnými pohyby účelně obsluhovat mnoho různých funkcí. Otáčením trackballu horizontálně se přirozeně prochází přes různá menu, zatímco vertikálním rolováním dochází k listování v různých seznamech. Potvrzení výběru se uskuteční stisknutím ovládací kuličky. Jejím otáčením se kurzor pohybuje příslušným směrem po displeji. Hlavní centrální displej má nyní větší rozlišení a současně od sebe jednotlivé oblasti obsluhy výrazněji odlišuje. Právě vysoké rozlišení displeje dovolilo použít atraktivní a intuitivní trojrozměrné zobrazování. V závislosti na řidičově vkusu nebo na významu jednotlivých informací se zobrazované údaje ukazují buď více v popředí, či v pozadí. Tímto řešením se řidič mnohem přirozeněji v jednotlivých zprávách zorientuje a může na ně optimálně reagovat.
Navigační systém, komunikace a zábavné systémy konceptu MINI Rocketman jsou další evolucí již stávajícího řešení MINI Connected. Právě propojování automobilu a jeho okolí, stejně tak jako jeho využívání internetu jsou cestou k individualizaci a novým možnostem. Velmi pokrokovým řešením je například vyjímatelná část centrálního rychloměru, kterou lze synchronizovat s domácím nebo pracovním počítačem a následně uložené hudební soubory, adresy navigačního systému nebo kontakty využívat při jízdě. Tím máte svá data, která používáte doma nebo v práci, k dispozici také na svých cestách. Samozřejmostí je propojení systému vozu se sociálními komunikačními sítěmi, včetně možnosti sdílení různých souborů například v podobě fotografií, videí či odkazů na internetové stránky.