MotorInfo

Ministerstvo dopravy podporuje cyklistiku a jde příkladem

21.4.2010 21:05
Ministerstvo dopravy podporuje cyklistiku a jde příkladem

Ministr Gustav Slamečka jmenoval v červnu 2009 národního cyklokoordinátora. Ing. Jaroslav Martinek se ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a za aktivní účasti pana ministra snaží vytvořit lepší podmínky na národní úrovni změnou legislativy. Inspiraci i odborné zkušenosti čerpá zejména v cyklisticky vyspělých státech.

Pomocnou ruku mu nabídlo velvyslanectví dánského království v Praze mj. díky tomu, že dánský velvyslanec pan Ole Moesby je také cyklista a na svém kole se pohybuje i po Praze. Z iniciativy ministra Slámečky byly na ministerstvu dopravy vytvořeny podmínky pro návštěvníky i pracovníky, kteří přijedou na kole, jako vzorové řešení hodné následování.

Legislativní návrhy v oblasti cyklistické dopravy

Na Ministerstvu dopravy byla z pověření náměstka ministra dopravy Iva Vykydala, vytvořena skupina pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy. Jejím cílem bylo připravit konkrétní návrh změny vyhlášky č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích (dále jen "vyhláška 30/2001 Sb"). Dalším cílem je připravit pracovní podklady pro návrh novelizace zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon 361/2000 Sb."). Skupina je složena ze zástupců Ministerstva dopravy a podřízených správních orgánů, Centra dopravního výzkumu, Policie České republiky, projektantů dopravních staveb a odborné veřejnosti.

Bylo ukončeno vnitroresortní připomínkové řízení návrhu změny vyhlášky č. 30/2001 Sb. V současné době probíhá meziresortní připomínkové řízení. Součástí tohoto návrhu je i několik „pro-cyklistických" bodů, které jsou motivovány zvýšeným úsilím o lepší začlenění cyklistů do silničního provozu.

Aby bylo možno nově a srozumitelně upravit provoz cyklistů zpravidla na dvou a víceproudé pozemní komunikaci v jednom směru jízdy odlišně od ostatního provozu, zavádí se nová dodatková tabulka „Povolený směr jízdy cyklistů" (č. E 12c), která za použití odpovídajících směrových šipek vyznačuje možný směr jízdy cyklistů. Taková úprava umožní zejména přesunout provoz cyklistů z tzv. vnitřních jízdních pruhů do pravého jízdního pruhu, kde je jejich bezpečnost nesrovnatelně vyšší. Užití symbolu této dodatkové tabulky se předpokládá zejména v rámci dopravní značky č. IP 19 „Řadicí pruhy" při řazení před křižovatkou, ale jinak může být tato dodatková tabulka užita i pro modifikaci významu jiných, např. příkazových dopravních značek.

Pro zvýšení bezpečnosti cyklistů v provozu na pozemních komunikacích návrh nově zavádí „Návěst doporučeného odbočení cyklistů vlevo" (č. IS lOe), která informuje cyklisty o možnosti využít k bezpečnému odbočení vlevo způsob příčného přejezdu nebo převedení jízdního kola přes pozemní komunikaci. Tato úprava si klade za cíl pomoci jednak zejména starším osobám, ale na druhé straně i například rodinám s dětmi na jízdních kolech bezpečně provádět odbočující manévr vlevo, a to zejména na frekventovanějších křižovatkách či méně přehledných místech. Současně však budou na možnost takového způsobu odbočení cyklistů upozorněni i řidiči dalších vozidel.

S cílem zajistit cyklistům lepší orientaci při jízdě po značených cyklistických trasách je navrhováno zavedení nové dopravní značky „Konec cyklistické trasy" (č. IS 21d). Návrh dále umožňuje v místech, kde vede společné více než jedna cyklotrasa, zobrazit číslo, případně jiné označení cyklistické trasy na jedné, společné dopravní značce (v současné době se v této situaci používá pro každou jednotlivou trasu samostatná směrová tabulka, což se jeví jako značně nepraktické).

Aby byla zajištěna informovanost cyklistů, že je jim dovolen vjezd a další jízda do jednosměrné pozemní komunikace v protisměru, je nově zaváděna dodatková tabulka „Vjezd cyklistů v protisměru povolen" (č. E 12b), která bude umístěna pod dopravní značkou č. B 2 „Zákaz vjezdu všech vozidel", a tak bude cyklista o takové možnosti vyrozuměn.

Navrhovaná změna také nově stanoví možnost vodorovného vyznačení přejezdu pro cyklisty přimknutého k přechodu pro chodce. Zejména tam, kde pozemní komunikaci dnes již přetíná stezka pro chodce a cyklisty, se jeví jako neúčetné vyznačovat zvlášť přechod pro chodce a zvlášť přejezd pro cyklisty.

Předmětem návrhu je dále zavedení nově vyznačeného jízdního prostoru nazvaného „Piktogramový koridor pro cyklisty" (vodorovná dopravní značka č. V 20). Tato novinka je inspirována obdobnými provedeními užívanými v zahraničí. Vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů a řidiče motorových vozidel upozorňuje, že se nachází na pozemní komunikaci se zvýšeným provozem cyklistů. Jeho užití však nezakládá cyklistům žádná zvláštní práva ve vztahu k řidičů motorových vozidel, ani ve vztahu k chodcům, kteří se na komunikaci mohou nacházet. Cílem piktogramového koridoru je sloužit jako vhodný doplněk připomínající obecně stanovenou povinnost ohleduplnosti chování účastníků provozu na pozemních komunikacích, a to na straně cyklistů užitím především takto označené části pozemní komunikace, a na straně ostatních účastníků provozu umožněním provozu cyklistů zejména v tomto prostoru.

Návrh novelizace zákona č. 361/2000 Sb. se zatím zaměřil na doplnění základních pojmů uvedených v § 2 zákona č. 361/2000 Sb. o definice nových dopravních prostorů pro cyklisty (víceúčelový pruh pro cyklisty, piktogramový koridor pro cyklisty), resp. na definice stávajících prostorů pro cyklisty, které nejsou ve vymezení základních pojmů obsaženy (stezka pro cyklisty). Obsahem jednání bylo především precizování těchto definic a identifikace těch ustanovení zákona, jež v souvislosti s tím budou dotčena. Na to naváže vymezení jednotlivých pravidel pro vzájemné vztahy mezi cyklisty a ostatními účastníky silničního provozu, ale i otázky k vozíkům, nákladním kolům a elektrokolům.

Ministerstvo dopravy jde příkladem

Cílem Ministerstva dopravy ČR je podpořit využívání jízdního kola jako rovnocenného dopravního prostředku. K tomu je zapotřebí mít kvalitní a bezpečnou cyklistickou infrastrukturu, dopravním značením naznačenu cestu k vhodnému parkování a možnost bezpečně a snadno zaparkovat své jízdní kolo co nejblíže cíli cesty.

Ministerstvo dopravy ČR se proto rozhodlo jít příkladem a pro své návštěvníky a pracovníky umožnit pohodlné a bezpečné zaparkování kol před budovou ministerstva osazením bezpečných stojanů pro jízdní kola i vyznačením příjezdu pro cyklisty dopravním značením z páteřní cyklotrasy A2 podél Vltavy. K zajištění vhodných podmínek pro cyklisty bylo i vytvořeno odpovídající zázemí v budově ministerstva v podobě šaten se sprchami.

Komplexní řešení Ministerstva dopravy, který inicioval pan ministr Slamečka, je u nás první vlaštovkou, ale v zahraničí jsou podobná řešení cyklistické infrastruktury u veřejných budov běžná. V Berlíně stezky dokonce propojují celou vládní čtvrť, kde sídlí většina ministerstev vč. úřadu kancléřky. Na stezky navazují parkoviště pro kola, mnohdy dokonce krytá. Také v Bruselu vede hodně využívaný pruh pro cyklisty na Schumanovo náměstí, kde sídlí Evropské komise. Evropským úředníkům je tu k dispozici zhruba 300 služebních kol. Z našich ministerstev má služební kola zatím jen Ministerstvo životního prostředí.