Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Ministr dopravy Vít Bárta a prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vladimír Starosta podepsali dnes v Praze dohodu o komplexním řešení, jež má vést ke zlepšení fungování mýtného systému v České republice.
Součástí dohody je nastavení sazeb mýtného pro roky 2011 až 2014 a dále celá řada opatření, která mají rovněž zmírnit negativní ekonomické dopady tohoto kroku na sektor silniční dopravy, a tím pádem i na fungování celého odvětví průmyslu a obchodu v ČR. Dohoda bude přiložena k návrhu na zvýšení sazeb mýtného při nadcházejícím jednání vlády.
"Přijatý dokument není pouze o zdražování mýtného a zpětných kompenzacích dopravcům," zdůraznil Vít Bárta, ministr dopravy České republiky. "Shodli jsme se na mnoha efektivních krocích, díky nimž mýtný systém bude fungovat i jako pozitivní stimulační prvek silničního sektoru. Nejen z hlediska ekonomického, ale i ekologického a bezpečnostního," dodal Bárta.
Dohoda a z ní vyplývající kroky v dalších letech pomohou posílit konkurenceschopnost tuzemských dopravců a povedou ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích. Jedním z hlavních přijatých opatření je výrazná podpora provozu ekologicky šetrnějších vozidel, a to prostřednictvím nového, levnějšího tarifu pro emisní třídu Euro V a vyšší. V neposlední řadě dojde k zavedení mnohem výhodnějších pdomínek pro autobusy, s cílem podpořit využívání hromadné dopravy.
Nejdůležitější součásti dohody:
Vláda ČR bude v nejbližší době projednávat návrh na zvýšení sazeb mýtného o 25 % od 1. 1. 2011, o dalších 25 % od 1. 12. 2012, s možností zvýšit sazby o inflaci také v letech 2013 a 2014. S ohledem na to Ministerstvo dopravy ČR s účinností od 1.ledna 2011 stanoví nové tarify dle emisní třídy vozidla, a to pro kategorii Euro 0-II, Euro III-IV a Euro V a vyšší. Sazby pro posledně jmenovanou kategorii ekologicky nejšetrnějších vozidel budou pro rok 2011 nastaveny na úroveň nyní platných sazeb pro kategorii Euro III a vyšší, přičemž v letech 2012 až 2014 mohou být zvýšeny, ovšem pouze o inflaci. Důvodem pro tutu úpravu je především zvýšený důraz na ochranu životního prostředí.
Od 1. ledna 2011 bude též upravena diferenciace mýtného - zvýšení pátečních sazeb zůstane zachováno, pro katgorii vozidel s 3 a více nápravami však poklesne z 50 % na 40 %. Zástupci Ministersva dopravy ČR a Sdružení ČESMAD BOHEMIA navíc do konce letošního roku společně připraví materiál zavádějící podporu na tréninkové aj. programy tuzemských autodopravců ve výši 300 milionů Kč s možností čerpání od 1. dubna 2011.
Pro autobusy bude v systému elektronického mýta od 31. srpna 2011 vytvořena samostatná kategorie s vlastní tarifní tabulkou. Ta bude členěna dle emisních kategorií (Euro 0-II, Euro III-IV, Euro V a vyšší) a bude platit jednotně pro dálnice, rychlostní silnice i silnice I. třídy. Mýtné sazby budou od 1. září 2011 pro autobusy nastaveny na úrovni sazeb mýtného platného k 1. lednu 2010 pro silnice I. třídy (2 nápravy) s navýšením o 25 % (opět s výjimkou emisní kategorie Euro V a vyšší, obdobně jako u ostatních skupin vozidel). Autobusy od stejného dne nebudou podléhat pátečnímu zvyšování sazeb. Důsledkem obou těchto kroků bude výrazné snížení mýtného pro tento druh hromadné dopravy.
Ministerstvo dopravy vládě do 31. července 2011 předloží návrh na zavedení množstevních slev z mýtného s účinností od 1. ledna 2012, který bude v souladu s platnými směrnicemi Evropského parlamentu a Rady ES.
V průběhu roku 2011 Ministerstvo dopravy ČR podle požadavků krajů provede pilotní ověření regulace dopravy pomocí časové diferenciace sazeb mýtného na vybraných úsecích komunikací, a to při zachování celkové finanční neutrality. Na základě této pilotní zkoušky bude zpracována analýza regulačního potenciálu diferenciovaných sazeb mýta pro krátké silniční úseky a vybrané časy. Při prokázání efektivity takového řešení se bude v projektu, který může výrazným způsobem přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích, dále pokračovat.
Plnění přijaté dohody bude pravidelně hodnotit nově zřízená komise pro řešení problémů v silniční dopravě. Tato komise se na svých čtvrletních schůzích bude zabývat také dalšími aktuálními otázkami daného sektoru, jako jsou například způsob řešení nedostatku profesionálních řidičů, možnost zpřesnění objektivní odpovědnosti dopravce v Zákoně o silniční dopravě č. 111/1994 Sb., či zavedení odborné způsobilosti zasilatelů. Ministerstvo dopravy ČR dále od 28. února 2011 iniciuje jednání s dalšími resorty a zástupci ČESMAD BOHEMIA o možnosti zavedení maximální doby splatnosti ve službách dopravy po vzoru některých členských států EU.
Mýtné od 1. 1. 2011 - dálnice a rychlostní komunikace
Sazby mýtného (Kč/km) | ||||||||
Emisní třída 0-II | Emisní třída III-IV | Emisní třída V a vyšší | ||||||
Počet náprav | ||||||||
2 | 3 | 4≤ | 2 | 3 | 4≤ | 2 | 3 | 4≤ |
Pro časové období v pátek od 15.00 h do 21.00 h, včetně | ||||||||
3,59 | 6,48 | 9,45 | 2,65 | 5,08 | 7,35 | 2,12 | 4,06 | 5,88 |
Pro ostatní časová období v týdnu | ||||||||
2,83 | 4,54 | 6,63 | 2,09 | 3,56 | 5,15 | 1,67 | 2,85 | 4,12 |
Mýtné od 1. 1. 2011 - silnice I. třídy
Sazby mýtného (Kč/km) | ||||||||
Emisní třída 0-II | Emisní třída III-IV | Emisní třída V a vyšší | ||||||
Počet náprav | ||||||||
2 | 3 | 4≤ | 2 | 3 | 4≤ | 2 | 3 | 4≤ |
Pro časové období v pátek od 15.00 h do 21.00 h, včetně | ||||||||
1,71 | 3,15 | 4,55 | 1,25 | 2,45 | 3,50 | 1,00 | 1,96 | 2,80 |
Pro ostatní časová období v týdnu | ||||||||
1,35 | 2,21 | 3,19 | 0,99 | 1,71 | 2,45 | 0,79 | 1,37 | 1,96 |