Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Přesně 40 let poté, co se stala samostatnou společností ("Divize motorových vozidel" společnosti Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. se oddělila v roce 1970 a stala se společností „Mitsubishi Motors Corporation", čímž předznamenala počátek nové expanze) a ve stejný rok, kdy samotná skupina společností Mitsubishi slaví své 140.
Evoluce
S ohledem na dlouhodobý vývoj trhu a na velmi jasné signály vysílané (evropskými) zákazníky se MMC rozhodla opustit pověst značky zaměřené na vozy typu SUV s omezenou nabídkou silničních vozů a stát se výrobcem ne zcela běžných osobních vozů & crossoverů přátelských k přírodě, a to při zachování přítomnosti v sektoru „skutečných teréňáků". Zatímco věčné modely 4x4 pro náročný provoz Pajero/Montero/Shogun a L200 potvrdily své schopnosti skutečných dříčů určených zejména pro profesionální uživatele, obnovené a rozšířené řady osobních vozů začínají teprve vznikat. Všechny jsou vyvíjeny v souladu s moderními technologiemi, budou vybaveny vlastními zelenými technologiemi Mitsubishi a budou dokonale přizpůsobeny své pozici na trhu:
A-Segment: i-MiEV (který bude představen v Evropě koncem roku 2010) => elektrický pohon
B-Segment: rodina Colt => nízké emise CO2 „ClearTec" ve výbavě, včetně systému STOP and GO „(Automatického zastavení a startu motoru)"
C-Segment: rodina Lancer => zcela nový vznětový motor 4N13 Euro-5 (3. čtvrtletí roku 2010)
Za hranice
A jen krátce na to, MMC k těmto osobním vozům nyní představuje rodinu silničních crossoverů: ve snaze využít bouřlivého rozvoje nového trhu, na kterém se stále rostoucí počet hráčů (ze 2 v roce 2005 na 12 až 15 očekávaných v roce 2010) proměňuje ve stejně rostoucí objem (ze 104 000 kusů prodaných v roce 2005 na 458 000 očekávaných v roce 2010), a s cílem rozšířit přítomnost značky mezi silničními vozidly. Jako takové, představují crossovery společnosti Mitsubishi Motors ostřejší alternativy k tradičnějším osobním vozům, a to v souladu se sportovním dědictvím značky v oblasti pohonu 4x4, s její pozicí neobvyklé značky s tím správným srdcem i s jejím vnímáním veřejností. Navíc umožní, aby společnost Mitsubishi Motors dosáhla na nové zákazníky, přičemž tomuto novému přístupu udává tón nedávno modernizovaný model Outlander, kterému se podařilo získat 82% nových zákazníků. Evropskými zákazníky (vzhledem k 130 166 kusům prodaným od uvedení v Evropě a 328 212 kusům prodaných ve světě, je Evropa jeho největším trhem) byl vnímán a přijat spíše jako výraznější alternativa ke kombi D-segmentu a sportovním kombi než jako středně velký vůz SUV, kterým měl být, a přinesl tak značce Mitsubishi na trhu nový význam. Ve skutečnosti to bylo právě samotné vnímání, které rozhodlo o výrazném vývoji modelu Outlander uprostřed jeho produktového cyklu směrem k vyzrálejšímu, lépe vyprofilovanému, dokonce ještě více na silnici orientovanému „středně velkému crossoveru" pro každé počasí, protože zákazníci se více zajímali o jeho jízdní dynamiku podobnou osobnímu vozu a o flexibilitu interiéru podobnou vozům MPV, než o jeho případné schopnosti pro jízdu v terénu.
Dnes Mitsubishi Motors rozšiřuje tuto koncepci o jeden stupínek níže (C-segment) a představuje menšího a sportovnějšího sourozence: zcela nový kompaktní crossover ASX. Jako další „globální vůz pro regiony" od Mitsubishi Motors, patřičně nazvaný a specifikovaný, byl ASX (mezi jinými, „ASX" odkazuje také na vývojovou studii Mitsubishi ASX představenou na autosalonu v Detroitu v roce 2001, která předcházela modelu Outlander první generace a jako taková byla skutečným předchůdcem a která představila jeden z prvních vozů, pokud ne první, pro který byl použit název „crossover") poprvé představen v Japonsku v únoru roku 2009 (pod názvem „RVR"). Po své evropské premiéře na ženevském autosalonu se začne prodávat v Evropě koncem jara 2010.
Od vývojové studie Concept-cX k realitě modelu ASX
Nově prezentovaný model Mitsubishi ASX sdílí stejnou evokující barvu „modrá Kawasemi", a představuje tak sériovou interpretaci vývojové studie Concept-cX odhalené na frankfurtském autosalonu v roce 2007. Právě její úspěch přesvědčil vedení MMC, aby ji převedla na plnohodnotný sériově vyráběný automobil. I když je model ASX delší o téměř 20 cm (délka 4,295 m v porovnání s 4,11 m u konceptu), mírně vyšší (+ 6,5 cm) a širší (+ 2 cm) a má o něco kolmější zadní výklopné dveře, to vše kvůli optimálnímu tvaru, přesto sdílí základní designové téma konceptu Concept-cX a také jeho pevný postoj podobný osobnímu vozu.
Jak to naznačuje rozevírající se „mřížka proudové stíhačky" - připomínka proudové stíhačky F-2 vyráběné firmou Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. a nyní charakteristický rys téměř všech silničních vozidel společnosti Mitsubishi Motors v Evropě (Colt, Lancer a Outlander) - tento „postoj" podobný osobnímu vozu byl pro konstruktéry Mitsubishi klíčový: aniž by podléhali tržním tlakům a simulovali vzhled SUV velkým množstvím detailů (což nebylo nutné u modelů Pajero/Montero/Shogun a L200, které již byly v sortimentu...), dále rozvinuli vlastní slovník konceptu Concept-cX směrem k méně polarizovanému, a přesto jasnému, výraznému a jemně provedenému „sportovnímu hatchbacku" s náležitým zevnějškem a podstatou. Zachovali koncepci designu „kompaktního klínu" použitou u studie Concept-cX s její vyčnívající charakteristickou boční linií, optimalizovali celkový tvar, co nejlépe využili o 14,5 cm delšího rozvoru (2,67 m v porovnání s 2,525 m), aby vytvořili nižší a lépe vyváženou siluetu s lepším začleněním vypouklých podběhů kol. Proto tedy linie střechy nyní plyne dolů směrem k zádi vozu, aby byly zlepšeny aerodynamické vlastnosti (Cd: 0.32) a aby byl dále zvýrazněn dynamický profil vozu. Na přídi je mřížka téměř identická jako mřížka na modelech Lancer nebo Outlander. Nyní je však orámována robustněji vypadajícím lemem a splývá s vytvarovanou kapotou opatřenou dvojitým vyboulením. Toto dvojité vyboulení slouží ke dvěma účelům: přispět k lepší bezpečnosti chodců (cíl: 3 hvězdičky v testech Euro NCAP - ochrana chodců) bez ohledu na krátký převis, a také zvýšit viditelnost karoserie pro řidiče a zlepšit tak manévrovatelnost ve městě.
Vzadu bylo účelem snížit a rozšířit siluetu a při tom se vyhnout robustnosti vyplývající z krátkého převisu, proto ostrý aerodynamický okraj ve spodní části zadního světla, zešikmené kombinované svítilny a mezi nimi umístěná široká lichoběžníková prohlubeň na registrační značku.
Dynamické kvality
V interiéru koncepce výrazné a sportovní elegance je důraz kladen na formu, čalounění a materiál, spíše než na obvyklé nekonečné hledání fantastických představ o SUV. Stejně jako exteriér, i kabina modelu ASX odráží čistý smysl pro „dynamickou kvalitu", jak je vyjádřen v klenutém sdruženém ukazateli společném s modelem Outlander, v měkkém čalounění okolo samotné střední přístrojové desky, které zasahuje až k obložení dveří, nebo v pečlivě použitých stříbrných akcentech na obou stranách audiosystému a podél výplní dveří. Současně takové prvky jako je chromovaný kulatý modul obklopující řadicí páku, motocyklová inspirace pro stříbrné akcenty na obou stranách konzoly či pro ukazatele přidávají do interiéru špetku překvapení. Logicky byly textury i materiály vybrány tak, aby bylo dosaženo stejného správného rukopisu a vzhledu. Ačkoliv barevné schéma interiéru vychází z jediného odstínu černé, kontrastní použití textur a materiálů vytváří dynamiku prostoru. V tomto ohledu byla zvláštní pozornost věnovaná měkkému obložení míst, kterých se dotýkají cestující. To vedlo k vývoji nového typu dvoutónového texturovaného čalounění (1) s kontrastními vlnami pro elegantní, sportovní pocit. Stejný přístup byl použit i pro čalounění sedadel, kde konstruktéři Mitsubishi a jejich partneři z textilního průmyslu vytvořili nový reliéfní tkaný materiál, aby posílili celkový pocit sportovní dynamické kvality a přidali vizuální 3D dramatičnost nenápadnému černému interiéru.
Lancer + Outlander
Jako nejnovější vozidlo vyvinuté na základě platformy středně velkých vozů MMC „Globální projekt" usiluje model ASX o kombinaci postoje modelu Lancer na silnici, tolik podobného osobnímu vozu, s velitelskou pozicí řidiče v modelu Outlander (vztažný bod kyčelního kloubu je ve výšce 673 mm, u modelu Outlander to je 683 mm a 540 mm v Lanceru) s pohodlím jeho šikovného systému AWC: elektronicky řízeného pohonu 4 kol. Model ASX má stejně dlouhý rozvor jako Outlander (2,67 m), je však o 34,5 cm kratší a v podstatě přebírá většinu nosné podlahové konstrukce modelu Outlander a také základní architekturu jeho podvozku (zavěšení přední nápravy MacPherson, víceprvkové zadní zavěšení, ...) vhodně vyladěnou pro toto menší a lehčí vozidlo. Významným zlepšením je zavedení mechanismu elektrického posilovače řízení, aby byly dále sníženy emise. U volantu je možné nastavit jeho polohu ve dvou směrech (výškově i podélně), což je poprvé, kdy toto stávající sortiment Mitsubishi Motors nabízí.
Zásluhou vše zahrnující elektronické architektury své platformy „Globálního projektu" nabízí model ASX celou škálu prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, a to včetně následujících (dostupnost podle modelů a trhů):
To vše kombinaci s konstrukcí Mitsubishi RISE (tato konstrukce v souladu s „Technologií vyšší odolnosti proti nárazům" přináší výrazný pokrok v oblasti bezpečnosti při nárazech z různých směrů, rozptýlení energie vprůběhu bočního a zadního nárazu i řízení deformace).
Úsporný diesel MIVEC
ASX, jako nejnovější příspěvek ke strategii firmy MMC ve využívání zelených technologií, také uvede do života zcela novou rodinu „low impact" (s nízkým vlivem na životní prostředí) celohliníkových vznětových čtyřválcových motorů DOHC 16v, Common rail s přímým vstřikováním vyhovujících normě Euro 5, která byla vyvinuta ve spolupráci firem Mitsubishi Motors Corporation a Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI), přičemž ta druhá poskytla - mimo jiné - technické znalosti získané při výrobě a vývoji průmyslových a lodních vznětových motorů, ale také technologie používané v plynových turbínách. Tato řada pohonných jednotek "4N13" bude zpočátku nabízena v provedení s objemem 1,8 l - nejprve na modelu ASX a později, v průběhu druhého pololetí roku 2010, také v příbuzné rodině Lancer - nový dieselový motor je odvozeninou nedávno vyvinutého benzinového motoru MMC a zahrnuje novátorské technologie, včetně nového turbodmychadla s proměnnou geometrií a pyšní se vysoce efektivními spalovacími vlastnostmi, které vyplývají z použití vlastních analytických technologií společností MMC a MHI. A zlatým hřebem této výstavní skříně technologií je systém proměnného časování ventilů MIVEC vyvinutý v Mitsubishi, poprvé na světě použitý pro vznětové motory u osobních vozů. Vzhledem ke strategickému významu velmi klidně běžícího vznětového motoru Mitsubishi "4N13" MIVEC „low impact" s objemem 1 798 ccm v Evropě, kde na náročném trhu působí skutečně silní konkurenti, bude ekologické poslání tohoto motoru podpořeno použitím standardní verze ClearTec s minimálními emisemi CO2 a maximální úsporou paliva, která používá následující technologie:
Současně, aby byli uspokojeni i zákazníci přiklánějící se k benzinové variantě, bude model ASX nabízen také s novým motorem 1,6 litru DOHC 16v MIVEC. Jedná se o modernizovaný vlastní motor Mitsubishi 1,5 litru, používaný u modelu Colt. Při použití u modelu ASX bude k dispozici také ve verzi ClearTec. Bude nabízen buď s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s šestistupňovou CVT převodovkou Mitsubishi INVECS-III se sportovním režimem. Později bude na vybraných trzích nabízena také „nízkovýkonová" verze vznětového motoru 4N13 s výkonem 116 k a točivým momentem 300 N.m.
Styl obývacího pokoje
Stylově ukázněný interiér vozu ASX je také velmi příjemným místem pro odpočinek, ať už se jedná o jeho uspořádání, funkčnost nebo jeho výbavu. Pětimístný model ASX nejlépe využívá svůj 2,67 m dlouhý rozvor a nabízí širokou škálu vybavení přiměřeného jak pro jeho kompaktní velikost, tak pro pravděpodobné potřeby svých potenciálních uživatelů; vedle zavazadlového prostoru o objemu 416 l při náklonu zadních sedadel v úhlu 17 stupňů (393 l při náklonu 23 stupňů) to jsou:
Pocit pobytu v obývacím pokoji je dále zvýrazněn panoramatickou skleněnou střechou: tento skleněný panel, poprvé použitý u vozů společnosti Mitsubishi Motors, je široký (954 x 860 mm), chrání cestující před UV zářením a poskytuje stejné potěšení ve dne i v noci, a to i díky rozptýlenému osvětlení LED diodami, které je tak podobné světlu měsíce a které jej rámuje. Tato panoramatická skleněná střecha se standardně dodává s elektricky ovládaným stínítkem. Bohatá je i výbava, a to už v základní verzi, a zahrnuje standardní položky jako například: radiopřijímač a přehrávač CD kompatibilní s formátem MP3, pomocný vstup AUX a 4 reproduktory, manuálně ovládaná klimatizace, 7 airbagů, systém aktivní regulace stability & prokluzu, atp. Pro model ASX je k dispozici i další výbava jako automatická klimatizace, senzory deště a bláta, tempomat, multifunkční volant, zadní parkovací senzory, možnost připojení přes Bluetooth & USB, tónovaná skla, xenonové světlomety Super HiD „Wide Vision", bezklíčový systém ovládání, tlačítko stop-start, kožené čalounění, Multikomunikační systém Mitsubishi s navigačním systémem s pevným diskem & hudebním serverem, špičkový audiosystém Rockford Fosgate Premium atp.