Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Mitsubishi Concept PX-MiEV byl poprvé představen veřejnosti v loňském roce na autosalonu Tokio Motor Show 2009.
Pevný, bezpečný a jednoduchý
To byla tři klíčová slova, ze kterých vycházel vývoj designu exteriéru vhodného pro další generaci vozu typu crossover, na jehož konci stál jednoduchý vzhled, ze kterého byly odstraněny všechny nedůležité prvky a který je tak oproštěný od „neomalených" prvků typických pro běžné vozy SUV. Ve světlometech a zadních kombinovaných světlech jsou použity LED diody, které dodávají vozu novátorský a moderní vzhled, a díky snížení spotřeby elektrické energie jsou také přátelštější k životnímu prostředí. Na karoserii je použita nově vyvinutá metalická barva, která vozu dává vzhled kovové lastury. Na discích kol byla použita zvláštní kombinace paprsků a talířů a tento design ještě dále podtrhuje nový vzhled karoserie a také zlepšuje chlazení brzd i aerodynamické vlastnosti vozu. Interiér vozu byl navržen tak, aby připomínal kabinu letadla a zlepšoval koncentraci řidiče. Je vybaven přístrojovou deskou obepínající řidiče a sedadly, která pevně udržují cestující na svých místech. Navíc je pro celou přístrojovou desku a čalounění dveří použito měkkého osvětlení diodami LED, které podtrhuje inovace a preciznost zpracování vozu.
Zelené (špičkové) technologie
Přední a zadní kola Concept PX-MiEV jsou poháněna dvěma synchronními motory s permanentními magnety a vůz je také vybaven benzinovým motorem 1,6 l DOHC MIVEC, který může pohánět přední kola nebo fungovat jako generátor. Navíc toto vozidlo přichází s nově vyvinutým hybridním systémem Mitsubishi Plug-in, ve kterém elektronické obvody automaticky přepínají na jízdní režim optimální pro různé jízdní podmínky i s ohledem na zbývající kapacitu trakčního akumulátoru tak, aby bylo dosahováno maximální efektivity při využití elektromotorů a benzinového motoru.
Concept PX-MiEV také používá MiEV OS (operační systém MiEV), který vybírá optimální jízdní režim prostřednictvím integrovaného řízení všech prvků elektrického pohonu i benzinového motoru a také reguluje optimální elektrické dobíjení a výkon v reakci na zbývající kapacitu akumulátoru, a to při neustálém sledování stavu trakčního akumulátoru. Díky tomuto systému je dosahováno příjemné, bezpečné a pohodlné jízdy, současně s úsporou energií. Navíc, aby bylo maximalizováno efektivní využití trakčního akumulátoru, je vozidlo vybaveno speciálním režimem dodávky energie, který umožňuje používat určitou část energie akumulátoru pro napájení domácích spotřebičů nebo jako zdroj nouzového napájení v případě přírodní katastrofy.
Režim elektromobilu
Při nízkých až středních rychlostech trakční akumulátor modelu Concept PX-MiEV napájí přední elektromotor a využívá se tedy pohon předních kol. Při jízdě na sněhu, v dešti nebo v jiných situacích, kdy je povrchové tření nízké a je nutná maximální stabilita vozidla, systém automaticky přepne na režim pohonu čtyř kol a přivádí výkon také do elektromotoru zadních kol, jakmile snímače detekují jakékoliv prokluzování předních kol.
Sériový hybridní režim
Když zbývající energie v trakčním akumulátoru poklesne na předem stanovenou úroveň, systém nastartuje benzinový motor, aby generoval elektrickou energii, a automaticky přepne na sériový hybridní režim využívající generovanou elektrickou energii pro pohon elektromotorů. V tomto režimu systém za nepříznivých podmínek přepne na pohon čtyř kol a začne pohánět i zadní elektromotor.
Paralelní hybridní režim
Při vyšších rychlostech je vozidlo podporováno benzinovým motorem, který při vyšších otáčkách pracuje efektivněji než elektromotory. V tomto režimu benzinový motor také pomáhá pohánět kola. Když řidič náhle přejede do jiného jízdního pruhu nebo použije jiný manévr, který si vyžaduje větší stabilitu vozidla, systém přepne na pohon čtyř kol a aktivuje zadní elektromotor, aby poháněl zadní kola, což vede ke zlepšení stability. Navíc, při předjíždění vyšší rychlostí nebo v jiných situacích vyžadujících si rychlejší akceleraci systém zapne přední i zadní elektromotor, aby byl k dispozici dodatečný výkon pomáhající benzinovému motoru a výsledkem je silná akcelerace.
Rekuperační režim
Když vozidlo zpomaluje nebo sjíždí dolů z dlouhého svahu, systém přepne na rekuperační režim, v jehož rámci se kinetická energie získaná z kol ukládá do trakčního akumulátoru.
Režim dobíjení
Tak jako v případě výrobního modelu i-MiEV, i Concept PX-MiEV je vybaven systémem dobíjení, umožňujícím tři způsoby dobíjení: buď z běžné domácí zásuvky 100 nebo 200 V anebo na vysoce výkonné rychlodobíjecí stanici. Tento systém také zahrnuje funkci Wireless Charging Program (Bezdrátový program nabíjení), která umožňuje uživateli zapnout dobíjení akumulátoru nebo zapnout klimatizaci v přednastavený čas, i když se právě nenachází u vozidla.
Režim dodávky výkonu
Concept PX-MiEV se také hlásí ke koncepci „Smart Grid (Chytrá přenosová síť)", která vyzývá k maximálně efektivnímu využití elektrické energie a která v současnosti přitahuje pozornost v boji proti globálnímu oteplování. Když není Concept PX-MiEV na silnici, umožňuje svému majiteli, aby si do něj v noci uložil elektrickou energii, kterou pak díky běžné elektrické zásuvce použije pro napájení svých domácích spotřebičů ve dne, když je spotřeba elektřiny v domácnosti nejvyšší. Tento režim také umožňuje, aby byl trakční akumulátor použit jako zdroj napájení v případě přírodní katastrofy. Jakmile energie zbývající v akumulátoru poklesne pod předem stanovenou úroveň, automaticky se spustí benzinový motor, který pak začne fungovat jako generátor a udržuje dodávku elektrické energie na stálé úrovni. Pomocná střídavá zásuvka 100 V se nachází v zadním zavazadlovém prostoru, což umožňuje, aby byla energie uskladněna v trakčním akumulátoru použita pro elektrické vaření nebo osvětlení i jiné přístroje při kempování nebo provozování jiných volnočasových aktivit.
E-4WD
Concept PX-MiEV používá integrovaný systém řízení jízdních pohonu Mitsubishi S-AWC, který by nakonfigurován okolo systému E-4WD (elektronického systému pohonu čtyř kol) a který reguluje výkon předního a zadního elektromotoru tak, aby bylo zajištěno optimální rozdělení točivého momentu na přední/zadní pohon.
Pod spojené řízení systému S-AWC patří - E-AYC (elektrická aktivní regulace stáčení), která reguluje rozdělení točivého momentu mezi levé a pravé zadní kolo a míru rekuperace energie při zpomalování; ASC (aktivní řízení stability); ABS (protiblokovací brzdový systém). Na rozdíl od systému AYC u modelu Lancer Evolution, který používá uspořádání s mokrou vícekotoučovou spojkou, systém E-AYC používá pro regulaci rozdělení točivého momentu na zadní kola elektromotor diferenciálu. Použití elektromotoru diferenciálu vytváří vysoce efektivní systém s vynikající odezvou a přispívá k lepším jízdním vlastnostem i k vynikající stabilitě vozu, jak jsou charakteristické pro systém S-AWC.
Bezpečnost
Concept PX-MiEV představuje několik nových technologií aktivní bezpečnosti. Systém „New Multi-around Monitor" používá kamery rozmístěné na strategických bodech karoserie, aby poskytnul řidiči kombinovaný obraz okolo celého obvodu vozidla. Kombinovaný obraz se zobrazuje pro řidiče na monitoru z tzv. ptačího pohledu pro zlepšení bezpečnosti. Vůz je vybaven Systémem podpory bezpečnosti při jízdě (DSSS - úroveň II), který v současnosti propaguje japonská Národní policejní agentura. V tomto pokročilém systému podpory bezpečnosti s pomocí infrastruktury palubní přijímač snímá signály vysílané optickými majáky na okrajích silnice a systém upozorní řidiče, aby byl obzvláště opatrný, když na křižovatkách nebo přechodech snímače a kamery na okrajích silnice detekují vozidla nebo chodce.
Concept PX-MiEV je vybaven elektronicky řízeným vzduchovým odpružením, které dává řidiči na výběr ze tří režimů výšky podvozku - Automatický, Vysoký, Nízký - pro zlepšenou stabilitu při jízdě po nedokonalém povrchu nebo při jízdě vysokou rychlostí a pro snadnější nastupování do vozidla a vystupování z něj. Tento koncept také používá novou generaci spínačů na volantu a takové uspořádání ovládacích prvků, které zaručuje vynikající použitelnost a viditelnost spínačů, aby bylo dosaženo bezpečnějšího a méně stresujícího řízení. Některé ze spínačů ovládajících audiosystém, navigaci a klimatizace se nacházejí na volantu, aby je řidič mohl ovládat, aniž by musel sundat ruce z volantu. Indikátory spínačů nacházející se na přístrojové desce usnadňují a zrychlují řidiči vizuální kontrolu, zda jsou všechny spínače ve správných polohách. Kamera systému Driving Monitor System je nasměrovaná na řidiče a sleduje jeho pohyby očí, aby podle nich stanovila míru jeho bdělosti. Pokud systém zjistí snížení koncentrace, vydá nejen zvukové, ale i vizuální a „vibrační" varování. Systém také rozptýlí výraznou vůni, aby řidiče na situaci upozornil.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Celková délka | 451 cm |
Celková šířka | 183 cm |
Celková výška | 165,5 cm |
Rozvor kol | 263 cm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 157 cm/157 cm |
Počet cestujících | 4 |
Elektromotory (přední a zadní) | synchronní s permanentním magnetem |
Max. výkon | 60 kW (přední a zadní) |
Max. točivý moment | 200 N.m (přední a zadní) |
Dojezd elektromobilu v režimu 10-15 | více než 50 km |
Spalovací motor | 1,6 l DOHC MIVEC (benzinový) |
Max. výkon | 85 kW |
Max. točivý moment | 125 N.m |
Instalovaný výkon | 70 kW |
Spotřeba paliva v režimu 10-15 | více než 50 km/l |
Hnací ústrojí | E-4WD |
Rozměr pneumatik | 245/45R20 |