MotorInfo

Na výletě s novým „čtyřkovým“ kabrioletem

11.8.2014 14:23
Na výletě s novým „čtyřkovým“ kabrioletem

S modelem BMW řady 4 Cabrio vstoupila mnichovská automobilka do nové éry otevřených prémiových vozů střední třídy.

Nový designérský styl byl představený u BMW řady 4 Coupé a u této další karosářské varianty „čtyřkové“ řady je ještě výraznější a propůjčuje jí působivý vzhled. BMW řady 4 Cabrio tak nastavuje nová měřítka v oblasti elegance, dynamiky, i radosti z jízdy, a to jak s otevřenou, tak i zavřenou střechou.

Poněkud jiný test

Rozhodli jsme se vyzkoušet kabriolet nové řady 4 poněkud netradičně. Nepojedeme testovat největší rychlosti, ani měřit zrychlení z „nuly na sto“, ale chceme si užít pohodovou jízdu s otevřenou střechou při jednodenním výletě především po Praze. Když jsme si vůz převzali v pražském showroomu společnosti Renocar v Čestlicích, tak pro první zastávku padla volba jednoznačně na Průhonický park. Stahujeme střechu a vyrážíme k jízdě, která vede po vedlejších silnicích, a tak si užíváme, že právě vyšlo slunce a pohodový den může začít.

Zastavujeme na jednom z vedlejších parkovišť u parku a v idylickém tichu přírody začínáme s prohlídkou vozu. Nejprve ale několik slov k přírodně krajinářskému parku v Průhonicích. Ten má rozlohu 250 ha a založil jej v roce 1885 hrabě Arnošt Emanuel Silva-Tarouca. Využil členité údolí potoka Botiče a jeho přítoků Dobřejovického a Zdiměřického potoka, použil původní domácí dřeviny v kombinaci s dovezenými cizokrajnými dřevinami. Výsledkem jeho celoživotního úsilí je vrcholné krajinářské dílo světového významu. Jdeme sice na procházku, ale ta bude jen velmi krátká, protože toho dneska chceme ještě hodně stihnout.

Takže zpátky k vozu. Nové Cabrio navazuje na svého předchůdce BMW řady 3 Cabrio, ale již na první pohled se odlišuje zřetelně větší šířkou, rozchodem kol a delším rozvorem. Vyvážené proporce vozu a charakteristické ladné linie mají svůj původ v krátkých převisech karoserie vpředu a vzadu, dlouhé kapotě a kabině posunuté dozadu, což jsou všechno prvky typické pro současné vozy BMW. Rodinnou příbuznost kabrioletu s vozy BMW vyjadřuje i design přídě s charakteristickou maskou chladiče ve tvaru ledvinek, dvojité kruhové světlomety a velké otvory pro přívod vzduchu v předním nárazníku. Otvory pro odvod vzduchu za předními koly spolu se vzduchovými clonami pak snižují turbulence a aerodynamický odpor vzduchu v oblasti předních kol. Plochý design v oblasti zavazadlového prostoru vzadu podtrhuje ladnou harmonii siluety celého vozu. Horizontální linie a tvar blatníků zadních kol zdůrazňují široký rozchod a koncepci pohonu zadních kol.

V Průhonicích jsme se prošli, a tak vyrážíme na dopolední zastávku na kávu do zrekonstruovaného objektu, který nese název Chateau St. Havel. Vybíráme si cestu po vedlejších komunikacích a chvíli jsme i mimo město, takže si můžeme dovolit i zrychlit. A tady oceňujeme novou konstrukci a nastavení podvozku, stejně jako nižší těžiště a zvětšený rozchod kol. Vůz nikde v zatáčkách neodskakuje, přesně kopíruje silnici, boční náklony jsou v přijatelných mezích. K pohodě přispívají i sportovní sedačky, které tělo podrží ve správné poloze. Rovněž brzdy jsou dostatečně dimenzované, a přispívají tak k pocitu bezpečné jízdy. Ale to již dojíždíme k Chateau St. Havel.  Historie zámečku sahá až do 13. století. Původně to však byla tvrz. Dnešní zámeckou podobu objekt získal až v 19. století. Ve dvacátém století bohužel začala jeho zkáza, objekt byl využíván jako prostor pro kanceláře. Současnou podobu dostal zámek až v posledních letech, kdy v něm najdeme zámecký hotel, můžete se zde ale i dobře najíst, nebo i procvičovat své golfové dovednosti.

Zdokonalená pevná skládací střecha

Stahování střechy jsme vyzkoušeli hned po usednutí do vozu, ale ještě před tím, než jsme si dali dobrou kávu, jsme se na ni podívali blíže. Nové Cabrio řady 4 nabízí dynamický design v případě otevřené i uzavřené střechy. Konstrukce pevné skládací střechy byla v mnoha ohledech vylepšena. Zvláštní pozornost byla věnována odhlučnění, díky čemuž je hluk v interiéru ještě nižší. Čalounění stropu s účinnou zvukovou izolací snižuje rovněž aerodynamický hluk, a to až o 2 dB v porovnání se svým předchůdcem. Proměna dynamického kupé v elegantní kabriolet trvá 20 sekund a postačuje k ní stisknutí tlačítka. Střechu lze složit i za jízdy do rychlosti 18 km/h. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu s uzavřenou ocelovou střechou má hodnotu cx = 0,28; s otevřenou střechou cx = 0,33.

 

Kávu jsme vypili, a tak vyrážíme na další objevování míst, které návštěvníci Prahy zase tak moc nevyhledávají. Vyjíždíme z krčského údolí a přes pankráckou pláň dojíždíme na Kavčí hory. To je místní název pro jeden ze západních výběžků pražské Pankrácké planiny respektive Pankrácké říční terasy. Toto místo je všeobecně známo jako sídlo někdejší Československé televize, dnes České televize, které se zde nachází od 60. let 20. století. Kromě vlastního televizního komplexu je tady ale také několik místních sportovišť a zbytek plochy je přírodní park, který slouží k procházkám a odpočinku nejen řady místních. Z vrcholku skály se navíc naskýtá krásný výhled na celou vnitřní Prahu, zejména Vltavu a komplex Pražského Hradu. I zde náš kabriolet ihned vzbudil pozornost.

Pro pohodu při jízdě

Jízda s otevřeným automobilem má některá svá specifika. Jedním z nich je i to, že vám při jízdě vítr čechrá nejen vlasy, ale dokáže dovnitř i na posádku pěkně foukat. Také proto je pro nový „čtyřkový“ kabriolet dodávána na přání přepracovaná větrná clona, která je širší po stranách, přesto je oproti clonám předchozího modelu celkově menší, lehčí a snadněji se s ní manipuluje, a to při její výborné účinnosti. Pokud není clona zapotřebí, je možné ji prostorově úsporně uložit za zadními sedadly, což je další novinka.

Praktické je také v sedačkách zabudované třístupňově nastavitelné vyhřívání prostoru krku, které umožňuje pohodlnou jízdu s otevřenou střechou i při vyšších rychlostech a nižších teplotách.

Další cíl naší cesty dělí od Kavčích hor Podolské údolí. Tady opět vyzkoušíme, jak funguje podvozek, protože část zdejší cesty je vydlážděna klasickými kočičími hlavami. Tuto dlažbu v Praze stále najdeme, a to nejen u vyhlášených památek, jakou bezesporu je další náš cíl – Vyšehrad. Naše obavy z jízdy po tomto povrchu byly ale zbytečné. Přestože je nastavení podvozku poněkud tvrdší, dokáže i zde vyhlazovat vše dostatečně a jízda není nijak nepříjemná. Vyšehrad je historické opevnění na skále nad pravým břehem řeky Vltavy. Váže se k němu řada pověstí z počátků českých dějin. Podle pověsti ho založil bájný kníže Krok a jeho dcera Libuše odtud také věštila slavnou budoucnost městu Praze. Dnes zde najdeme kromě dalších památek i jednu z pražských románských rotund, nebo pohřebiště zasloužilých českých osobností se Slavínem.

Pro uložení zavazadel

Na náš krátký jednodenní výlet jsme sice žádná zavazadla nepotřebovali, ale pokud bychom vyráželi na delší cestu, tak bychom se nemuseli nijak omezovat. BMW řady 4 Cabrio totiž nabízí zajímavý zavazadlový prostor, a to dokonce i při otevřené pevné střeše.

Na rozdíl od dřívějších modelů má tento nový kabriolet širší vstupní otvor do zavazadlového prostoru a elektrohydraulický asistenční systém pro snadné nakládání, který natáčí a posouvá složenou pevnou střechu v zavazadlovém prostoru podle potřeby. Tím lze velmi efektivně využít dostupný úložný prostor o objemu 220 litrů. Dvě úložné přihrádky na pravé a levé straně hlavního zavazadlového prostoru pak umožňují odložit drobné předměty při zavřené střeše. V tomto případě má zavazadlový prostor objem 370 litrů – to je o 20 litrů více, než poskytovalo BMW řady 3 Cabrio. Přepravíte i neskladné předměty. Po sklopení opěradel zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha. Vůz může být na přání vybaven také otvorem pro přepravu dlouhých předmětů, který rozšiřuje možnosti přepravy nákladu větších rozměrů. K dispozici je pak buď široký otvor mezi zadní částí interiéru a zavazadlovým prostorem, nebo menší otvor, například pro lyže, pokud uvnitř cestují čtyři osoby.

Sjíždíme k řece Vltavě a přes Smíchov se dostáváme pod strahovský kopec. Při výjezdu zdejšími serpentinami můžeme opět vyzkoušet, jak se v takovýchto podmínkách vůz chová. Samozřejmě jsme omezeni maximální povolenou rychlostí, protože jsem stále ve městě. Kabriolet nemá žádné problémy zdejší zatáčky přesně kopírovat. Strahov je čtvrť Prahy na západní straně kopce Petřín. Nejznámější je asi strahovská zahrada včetně horní stanice lanové dráhy na Petřín, na severu se pak nachází Strahovský klášter a Strahovské nádvoří, což je již součást Hradčan. My jsme se ale zastavili u velkého strahovského stadionu. Podle některých zdrojů má tento stadion největší rozlohu na světě. Jeho kapacita činila 250 000 míst. Od roku 2003 je stadion na seznamu kulturních památek, jeho současný stav tomu ale ne zcela odpovídá. Současníkům je znám spíše jako místo, kde se odehrávaly spartakiády. Po pádu komunismu však tato obrovská stavba neměla využití, a tak chátrala. Konalo se zde například i několik koncertů, z nichž asi nejvíce zůstalo v paměti vystoupení Rolling Stones, které navštívilo kolem 110 000 lidí. Na začátku 21. století stadion za finanční podpory hlavního města Prahy rekonstruovala AC Sparta Praha a dnes na jeho ploše najdeme tréninkovou školu a několik fotbalových hřišť.

 

Jízdní dynamika na nejvyšší úrovni.
Kromě radosti z jízdy s větrem ve vlasech zaujme BMW řady 4 Cabrio rovněž výkonem a výbornou ovladatelností. Inženýři BMW významně vylepšili klíčové oblasti, jako je přesnost řízení, preciznost a agilita. Propracovaný podvozek, řízení s elektrickým posilovačem bez rušivého vlivu hnací síly, rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50 %, pečlivě propracovaná aerodynamika a koncept lehké konstrukce jim umožnily vytvořit stroj pro ryzí radost z jízdy. Nový kabriolet má díky delšímu rozvoru, širšímu rozchodu kol a oproti svému předchůdci i sníženému podvozku a nízkému těžišti nejen sportovní vzhled, ale také výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost.

Pro náš test jsme měli k dispozici zážehový řadový šestiválec s výkonem 225 kW (306 k). Motor je vybavený nejnovější generací technologie BMW TwinPower Turbo, která vozu zaručuje zrychlení a pružnost při současném plnění požadavků na nízkou spotřebu paliva a čistotu emisí v souladu s normou EU6. Svým dílem přispívají k nízké spotřebě paliva a nižší úrovni emisí také další prvky, jako jsou funkce Auto Start Stop, rekuperace kinetické energie, ukazatel vhodného řazení, adaptivní řízení činnosti pomocných agregátů a inovativní aktivní asistent řízení. Pokud nastavíte režim ECO PRO, můžete podle vyjádření výrobce ušetřit až 20 procent paliva. Osmistupňová sportovní samočinná převodovka přenáší hnací sílu motoru na zadní kola a řidiči umožňuje také manuální řazení prostřednictvím páček na volantu.

Den se přehoupl do druhé poloviny, a tak jsme se ještě zastavili v prostorách Břevnovského kláštera benediktinů. Ten patří k nejstarším mužským klášterům v Čechách; založil jej roku 993 kníže Boleslav II. a biskup Vojtěch. Klášter jako celek s kostelem svaté Markéty a s Markétskou zahradou je chráněn jako kulturní památka České republiky. Málokdo ví, že zdejší klášter má nejstarší tradici vaření piva v celé České republice. I když prostory původního pivovaru vzaly v padesátých letech minulého století za své, je potěšující, že se zde v poslední době podařilo vaření piva obnovit. A tak se tu můžete zastavit třeba na Břevnovský Benedict, nebo některý z dalších pivních speciálů. Dneska jsme ale nepřijeli na pivo, a tak jsme si jen krátce popovídali s místními zaměstnanci a pořídili pár fotografií.


Individuální výbavové linie a exkluzivní detaily.
Také interiér BMW řady 4 Cabrio nabízí eleganci a exkluzivitu. Všechny ovládací prvky jsou rozmístěny ergonomicky kolem řidiče, který má optimální přístup ke všem funkcím. Linie ve výplních dveří se směrem dozadu sbíhají a dvoubarevné kombinace ve výplních dveří a bočních stěnách vytvářejí ve spojení s krytem pevné skládací střechy vzhled ve stylu lodní paluby. Rovněž design sedadel je nový a zahrnuje integrované bezpečnostní pásy. Sedadla jsou standardně elektricky nastavitelná. Alternativně mohou být standardní nebo na přání dodávaná sportovní sedadla se zapuštěnými opěrkami hlavy poprvé vybavena vyhříváním krku pro řidiče a spolujezdce vpředu. Při složené střeše je nastavení teploty automaticky řízeno v závislosti na venkovní teplotě a rychlosti jízdy.

Propojení s okolím
BMW včas rozpoznalo význam inteligentního síťového propojení automobilu se svým okolím, a proto již dnes nabízí jedinečné služby v oblasti mobility a asistenční systémy podporující řidiče. Inovace sdružené v produktové řadě ConnectedDrive se dodávají pro BMW řady 4 Cabrio standardně nebo na přání. Některé z nich si mohou zákazníci objednat dokonce i po pořízení vozidla v rámci stanoveného časového omezení. Mezi tyto prvky patří například nová generace navigačního systému Professional, plně barevný Head-Up displej BMW, Driving Assistant Plus, který upozorňuje řidiče na potenciální kolizi s chodcem, inteligentní asistent neoslňujících dálkových LED světlometů, systém aktivní ochrany Active Protection s asistentem pro sledování pozornosti řidiče a nejnovější vývojový stupeň adaptivního tempomatu Active Cruise Control s funkcí Stop & Go. Na přání je pro nové BMW řady 4 Cabrio k dispozici také nejnovější generace zábavního, komunikačního a informačního systému Professional, včetně služeb BMW ConnectedDrive využívajících připojení k internetu, které jsou od podzimu 2013 připraveny i v češtině. Nepřetržitě po 24 hodin je například k použití Informační služba přístupná přímo z automobilu, která je schopna poskytnout nejrůznější praktické informace a ty zaslat přímo do systému automobilu.

V nastalém odpoledni jsme se ještě rozhodli dát si odpolední kávu. A tak jsme zvolili místo, které začíná být v poslední době jedním z oblíbených pražských cílů. Vydali jsme se za přáteli, kteří se rozhodli odpoledne strávit na golfovém hřišti Hostivař. Golf Hostivař je poměrně nový golfový areál, který je situovaný ve východní části Prahy. Jeho historie se začala psát v roce 2002. V první fázi bylo zprovozněno tréninkové centrum, v roce 2005 přibyla devítijamková golfová akademie a v roce 2006 zde pak bylo otevřeno i devítijamkové golfové hřiště. Málokdo by čekal ve městě takovou oázu pohody, jakou najdete právě na golfu v Hostivaři. A náš kabriolet zde rozhodně vzbuzoval zaslouženou pozornost.

Co dodat na závěr

Konstruktérům u BMW se podařilo připravit opravdu povedené auto. Nová řada 4 posouvá design, jízdní vlastnosti, ale i ekonomiku provozu opět do nových sfér. Řada vylepšení přispívá k tomu, co se dnes moderně označuje jako radost z jízdy. A jízda s novým BMW řady 4 Cabrio je opravdovou radostí. Každopádně my jsme si ten krátký výlet po několika zajímavých místech Prahy se sluncem rozzářeným nebem nad hlavou rozhodně užili.

 

Jirka Svoboda

 

Model

BMW 435i Cabrio

Délka (mm)

4 638

Šířka (mm)

2 017

Výška (mm)

1 384

Rozvor (mm)

2 810

   

Rozchod vpředu (mm)

1 545

Rozchod vzadu (mm)

1 594

 

Motor

 

Zdvihový objem (cm3)

2 979

Válce/ventily

6/4

Výkon (kW/k 1/min)

225/306  6 000

Točivý moment (N.m/ 1/min)

400/1 200-5 000

Převodovka

8 AT

Největší rychlost (km/h)

250

Zrychlení 0-100 km/h (s)

5,6

Spotřeba kombinovaná (l/100 km)

8,1

Pohotovostní hmotnost (kg)

1 825

Základní cena modelu (Kč)

1 318 200

Cena testovaného vozu (Kč)

1 986 812