MotorInfo

Nissan Micra ve čtvrté generaci

3.3.2010 17:36
Nissan Micra ve čtvrté generaci

Carlos Ghosn, generální ředitel společnosti Nissan Motor Co. Ltd, představil na 80.

Mezinárodním autosalónu v Ženevě novou, již čtvrtou generaci oblíbeného městského vozidla Nissan Micra. 

„Zkombinujte pětadvacet let zkušeností s vývojem kompaktních městských vozidel a úplně novou, univerzální platformu s výrobním know-how společnosti Nissan a výsledkem je moderní a jednoduchý vůz předurčený k tomu, aby se stal významným konkurentem na globální úrovni," řekl Carlos Ghosn při prezentaci nové Micry.   

Nissan Micra (v Japonsku „March") je postaven na zcela nové platformě „V" zkonstruované v rámci nového komplexního výrobního a inženýringového procesu. Vyprojektovaný a otestovaný byl v Japonsku, jeho výroba se plánuje v minimálně čtyřech zámořských lokalitách. Konečný vzhled a specifikaci získá na základě preferencí a potřeb zákazníků ve 160 zemích po celém světě.

Design

„Nová  Micra by měla být přitažlivá pro zákazníky po celém světě," uvedl  Makoto Yamane, Ředitel Produktového Designu. „Měla by být stylová, ale současně praktická pro každodenní provoz," dodává. Unikátní designové prvky tohoto vozu včetně dvouvrstvé integrované mřížky chladiče splňují požadavek společnosti dodat na globální trh stylový, vysoce kvalitní vůz. Důležité ale bylo i částečně zachovat klasické tvary, právě proto byla použita stylizovaná verze klenuté linie bočních skel, která patří k typickým rysům Micry. I když Nissan Micra jde proti převládajícímu trendu nových městských vozů, udržel si své kompaktní rozměry, což z něj dělá ideální přepravní prostředek do města. Celkové rozměry jsou srovnatelné s předchozí generací - délka narostla o pouhých 61 mm na 3 780 mm, šířka se zvětšila o 5 mm na 1 665 mm a výška 1 530 mm je o 10 mm nižší. A stejně jako u předchozí generace Nissanu Micra, je i u nového modelu klíčem k jeho prostornému interiéru posazení kol do nejzazších rohů vozu, což přineslo rozvor 2 450 mm, tedy nárůst o 20 mm. O něco větší šířka a menší výška posílily jeho robustní vzhled a pomohly snížit naklánění během zatáčení.

Interiér

Tým designérů usiloval o vyjádření originality a motivů vnějšího vzhledu i uvnitř vozu. Chtěli vytvořit interiér, který bude ladit se stylem exteriéru. Využili k tomu desing „propojeného kokonu", který tvar palubní desky vyjadřuje v podobě „dvojité bubliny". Tato koncepce se odráží v oválném tvaru přístrojové kapličky a v podobně tvarovaném prostoru palubní schránky na straně spolujezdce, díky čemuž kabina působí moderně a stylově.

Nové motory a převodovka CVT

V Evropě bude Micra zpočátku nabízena se dvěma typy motorů - dvěma variantami zcela nového tříválcového zážehového motoru HR12 o objemu 1,2 litru. Ten využívá systém plynulého časování ventilů, výkon je dimenzován na 59 kW (80 k) a točivý moment na 108 N.m. Emise CO2 pro tuto verzi budou dosahovat pouhých 115 g/km. Kromě toho nabídne Nissan také přeplňovanou verzi 1,2 l s přímým vstřikováním, která v Evropě bude standardně nabízena se systémem Start-Stop. Technologicky pokročilý systém Start-Stop snižuje emise CO2 o šest procent - a přitom motoru umožňuje poskytnout výkon 72 kW (98 k) a točivý moment 142 N.m při emisích 95 g/km, což je na zážehový motor skvělý výsledek. Obě motorové verze lze nakonfigurovat s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s novou převodovkou s plynule měnitelným převodem (CVT). Ta jako první na světě využívá subsatelitní soukolí, což umožňuje dosáhnout širších převodových poměrů. Díky menší řemenici je převodovka o 10 procent lehčí, než všechny předchozí převodovky CVT Nissan, je také účinnější a kompaktnější. Širší rozsah převodů umožňuje novému motoru 1,2 litru zlepšit hospodárnost a také parametry zrychlení.

Komfort, funkce a výbava

Kromě schopnosti zvládat vysoké rychlosti nabízí vůz také skvělý výhled, špičkový poloměr otáčení 4,5 m a navíc několik nových technologií, které pomáhají minimalizovat spotřebu, emise CO2, ale také například ulehčují parkování. Úrovně výbavy se celosvětově liší podle trhu, ale nový Nissan Micra je k dispozici s několika podstatnými inovacemi, které usnadní život jeho majitelům. Nový Nissan Micra je dostupný s parkovacími senzory a měřičem parkovacího místa (PSM) se třemi úrovněmi výkonu (amatér, normální a expert). V tomto segmentu se jedná o unikátní prvek a bude pravděpodobně oblíbenou inovací v Evropě, kde je „kontaktní parkování" běžné. Navíc nabízí inteligentní klíč nebo systém Nissan Connect (kombinovaný audio a satelitní navigační systém), dále střešní okno, automatické stírače, regulaci hlasitosti podle rychlosti, systém startování a vypínání motoru tlačítkem či palubní počítač. V rámci bezpečnosti nabízí vůz rovněž automatické zamykání dveří aktivované podle rychlosti.

Bezpečnost

V rámci snahy společnosti Nissan vyvinout pro nový Nissan Micra dostatečně tuhou a přitom lehkou platformu, byla velká pozornost věnována vytvoření odolné konstrukce, ve které by byli cestující v případě kolize dobře chráněni. Konstrukce vozu dokáže díky sofistikované deformační zóně absorbovat síly čelního nárazu a zároveň zajistit neporušenost prostoru kabiny. V Evropě bude nová Micra standardně vybavena šesti airbagy a předpínači bezpečnostních pásů. Aktivní bezpečnost posílila díky protiblokovacímu systému brzd a programu elektronické stability.

Nissan porušil v případě Micry zaběhnuté tradice zahájení výroby na zavedených trzích jako Evropa či Japonsko, a výrobu zahajuje v závodech v Thajsku a Indii, následovat bude Mexiko a Čína. V Evropě bude prodej zahájen v listopadu 2010.