MotorInfo

Nová Mazda5 se chystá za zákazníky

28.6.2010 15:28
Nová Mazda5 se chystá za zákazníky

Zcela nová Mazda5 letos na podzim zamíří k zákazníkům po celé Evropě jako nástupce první generace kompaktního velkoprostorového vozu (compact multi-activity vehicle, C-MAV) značky Mazda.

Novinka nahrazuje úspěšný model, který si získal oblibu rodin toužících po sedmimístném automobilu ve sportovním a bezpečném balení. Od svého uvedení na trh v roce 2007 nalezla Mazda5 po celém světě 500 000 zákazníků, z toho 175 000 v Evropě. Navíc získala 37 různých ocenění po celém světě a opakovaně bývá vyhlašována za jeden z nejspolehlivějších kompaktních velkoprostorových vozů v Evropě, což je pro rodinný vůz zvláště důležité.

Nová Mazda5 byla vyvinuta jako zcela nový model, jenž má navázat na úspěchy svého předchůdce. Přitažlivá kombinace výrazného designu karoserie, vynikající bezpečnosti a praktického interiéru předčí představy, jaké obvykle lidé mají o kompaktních velkoprostorových vozech. Vůz se však pyšní nejen novým vzhledem a zdokonalenými jízdními vlastnostmi. Zároveň přináší dvojici zadních posuvných dveří, rozměrnou výklopnou záď, jeden z největších prostorů pro nohy cestujících ve druhé a třetí řadě, širší a pohodlnější sedadla, jednodušší ovládání a flexibilnější systém sklápění a posouvání sedadel. K dalším přednostem patří tišší interiér, nové materiály palubní desky i čalounění nebo nízké provozní náklady. Těch nový model dosahuje s pomocí nových pohonných jednotek, které kombinují radost z jízdy s citelným snížením spotřeby paliva a emisí CO2 oproti předchozí generaci Mazdy5.

Nový dynamický vzhled

Nová Mazda5 přichází se zcela novým designem, který využívá výrazového jazyka „Nagare Flow", oceňovaného v souvislosti s koncepčními automobily  značky Mazda. Tyto prvky se pojí s novou přední maskou, „skrytým" D-sloupkem a novými horizontálními zadními svítilnami, což vozu propůjčuje v segmentu kompaktních velkoprostorových vozů jedinečný vzhled. Uvnitř Mazdy5 se objevuje nová palubní deska, volant a středová konzola spolu s novými sedadly, materiály, barvami a čalouněním.

Ideální rodinný vůz

S rozvorem náprav 2 750 mm, šířkou 1 750 mm a výškou 1 615 mm představuje nová Mazda5 dokonalý dopravní prostředek pro komfortní cestování až sedmi lidí, přitom si však zachovává vynikající ovladatelnost. Nový model je s délkou 4 585 mm o 80 mm delší než předchozí generace. Dramaticky tvarovaný design přední i zadní části se pyšní vynikajícími aerodynamickými vlastnosti a přináší lepší ochranu chodců.

Dvojice posuvných dveří, 130 mm široká nástupní lišta pouhých 439 mm nad zemí a jeden z největších dveřních otvorů (686 mm široký a 1 083 mm vysoký) umožňují snadný přístup do interiéru Mazdy5 dokonce i tehdy, když držíte v náruči dítě. Elektricky posuvné dveře lze otevřít prostřednictvím dálkového ovladače, tlačítkem na palubní desce, anebo manuálně zatáhnutím za kliku. Zdokonalený tvar přední kapoty spolu s dostatečným rozsahem nastavení sedadla poskytuje řidiči široký výhled z vozu, který je důležitý pro bezpečnou jízdu ve městě a snadné parkování. A sloupek volantu je samozřejmě seřiditelný v obou směrech.

Také přístroje prošly úpravami, jejichž cílem bylo dosáhnout co nejsnazšího a pokud možno intuitivního soužití s vozem. Mezi dvěma kruhovými ukazateli se v přístrojovém panelu nachází indikátor řazení, který ukazuje momentálně zařazený rychlostní stupeň. Zároveň v závislosti na aktuální provozní situaci upozorňuje řidiče, kdy je nejvhodnější přeřadit, aby jízda byla co nejplynulejší a vůz dosahoval optimální spotřeby. Ovladače audiosoustavy na středové konzole - pro změnu disku, složky souborů či skladby - se nacházejí uprostřed panelu a pro větší přehlednost je odlišuje vysoce kvalitní chromování. Jejich uspořádání je logické, aby orientace mezi nimi při jízdě byla co nejjednodušší. V horní části palubní desky se nachází nový informační displej, umístěný tak, aby byl oční pohyb potřebný k odečítání z displeje během jízdy co nejkratší. Pohybovat se v menu audiosystému a palubního počítače lze s pomocí jediného tlačítka na multifunkčním volantu. Novinkou je loketní opěrka pro spolujezdce.

Interiér nové Mazdy5 nabízí v rámci segmentu kompaktních velkoprostorových vozů jeden z největších prostorů pro nohy cestujících ve druhé a třetí řadě. Sedadla ve druhé řadě lze sklopit do úhlu 50º, aby dopřávala maximum pohodlí. Zároveň je možné je posouvat v rozsahu až o 270 mm. Podlaha zvedající se směrem dozadu umožňuje cestujícím na dvou zadních řadách sedadel nerušený výhled kupředu i do stran, čímž přispívá k příjemnějšímu prožitku z jízdy. Opěradla sedadla řidiče i spolujezdce jsou širší, 15 mm nabrala na šířce rovněž přední středová loketní opěrka. Přední část sedáků ve druhé řadě je nyní o 50 mm silnější a opěradla se směrem dolů prodloužila o 50 mm, takže se v nich pohodlněji sedí. Výdechy ventilace účinněji zpříjemňují pobyt v interiéru za chladného i velmi teplého počasí, jelikož v nové generaci vozu Mazda5 jsou umístěny výše než v předchozím modelu.

Všestrannost pro celou rodinu a odkládací schránky

Nová Mazda5 poskytuje místo až sedmi cestujícím, přičemž její sedadla lze snadno skládat a vytvářet tak mnoho různých konfigurací. Dvoumístné uspořádání s obrovským nákladovým prostorem poslouží pro převoz objemných předmětů, čtyřmístná konfigurace s velkorysým zavazadlovým prostorem se ideálně hodí na letní dovolenou a na sedm sedadel se vejde celá rodina i s přáteli. Tříbodový bezpečnostní pás na prostředním sedadle druhé řady umožňuje instalaci tří dětských sedaček, je-li potřeba. Sedadla ve třetí řadě se dělí v poměru 50:50 a lze je samostatně sklápět do rovné podlahy, anebo snadno vytáhnout za poutko na zadní straně opěradla. Druhá řada sedadel se pyšní důmyslným vynálezem značky Mazda - systémem Karakuri. Vyklopením levého sedáku dopředu je umožněno, aby se pod něj složil prostřední sedák. Následně lze sklopit středové opěradlo, čímž se z něj vytvoří pohodlná loketní opěrka. Anebo je možné vyklopit ven praktický box Karakuri, umístěný pod pravým sedákem. Takové řešení je zvláště šikovné, neboť součástí boxu Karakuri je rozměrná odkládací přihrádka a objemná síťka připravená pojmout mnohé z toho, co rodina při cestování využije. To ale není vše. Jakmile je box Karakuri venku, uvolní se pod pravým sedákem další schránka o objemu 6,3 litru. Přitom i když je prostřední sedák složený vlevo, dá se bez obtíží projít ode dveří ke třetí řadě sedadel. A to znamená, že ani s dětskou sedačkou umístěnou na krajním sedadle nemají cestující ze třetí řady problém dostat se na svá sedadla. Nová Mazda5 zkrátka nabízí neuvěřitelné množství odkládacích prostor včetně schránky pod podlahou zavazadelníku, šesti držáků na nápoje, dvou držáků na lahve a přihrádky před spolujezdcem o objemu 11 litrů. Nemluvě o dvou sklápěcích stolcích s držáky na nápoje umístěných na zadní části předních opěradel.

Výbava

Nová Mazda5 umocňuje svoji všestrannost a komfort rozsáhlým seznamem standardní výbavy i výbavy na přání. Příkladem může být cenově dostupný navigační systém, jehož součástí je velký dotykový displej o úhlopříčce 14,7 cm, hands-free Bluetooth® s ovládáním audiosoustavy a externím mikrofonem nebo vestavěný přehrávač CD a MP3 s rádiem a možností připojení mobilních přehrávačů jako iPod či iPhone. Pevný disk s kapacitou 4 GB disponuje nejnovějšími mapovými podklady, které pokrývají 99 procent Evropy včetně Ruska, a nabízí možnost volby z 18 evropských jazyků.

Základní výbava nové Mazdy5 obsahuje elektricky seřiditelná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední a zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, bezpečnostní dotykové čidlo pro elektricky posuvné zadní dveře, šest airbagů, čtyřkanálový systém ABS, elektrický rozdělovač brzdného účinku (EBD), brzdový asistent, asistent nouzového brzdění (ESS), systém regulace prokluzu kol (TCS) či systém dynamické regulace jízdní stability (DSC). Kromě toho se v nové Mazdě5 nachází zdířka AUX umožňující připojení přehrávače MP3 k palubnímu audiosystému se čtyřmi reproduktory a nové rádio se zpracováním digitálního signálu (DSP) a dvojitým tunerem (pouze pro evropský trh), jehož zásluhou je příjem signálu téměř všude dokonale čistý.

Na přání lze Mazdu5 vybavit mimo jiné zadními parkovacími čidly, vyhříváním sedadel, zabudovaným měničem na 6 CD, funkcí FIX-EQ (automaticky přizpůsobuje zvuk audiosystému zvuku v kabině), technologií Bluetooth® s podporou bezdrátového přehrávání MP3, hands-free rozhraním Bluetooth® s hlasovým ovládáním a vylepšeným multifunkčním volantem, systémem monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) či výbojkovými světlomety.

Výrazné snížení spotřeby paliva a emisí CO2

Modernizovaný zážehový motor MZR 1,8 l doplňuje v nové Mazdě5 novinka mezi pohonnými jednotkami: zážehový motor MZR 2,0 l DISI s technologií i-stop, který nahrazuje stávající čtyřválec 2,0 l. Nový motor přináší výrazné snížení spotřeby paliva i emisí CO2. Nový zážehový motor MZR 2,0 l DISI značky Mazda vyvine nejvyšší výkon 110 kW (150 k) v 6 200 1/min. a největší točivý moment 191 N.m při 4 500 1/min. Mazda5 s touto motorizací přitom vyvine nejvyšší rychlost až 194 km/h a přináší svému řidiči spoustu radosti z jízdy. Nový motor je opatřen systémem stop/start systém značky Mazda zvaným i-stop, který významně napomáhá hospodárnému provozu. Jakmile vůz zastaví v dopravní zácpě či na semaforech, motor se automaticky vypne a následně opět nastartuje, když řidič sešlápne pedál spojky. Systém Mazda i-stop je výjimečný tím, že k opětovnému spuštění motoru využívá energii spalovacího procesu, nikoli pouze elektrický startér jako běžné systémy stop/start. Díky tomu motor naskočí už za 0,35 sekundy, což je téměř dvakrát rychleji než běžné systémy, oproti kterým je toto řešení také kultivovanější. Pro novou Mazdu5 prošel i-stop optimalizací logiky řízení, která vede k častějšímu vypínání motoru a tím k ještě nižší spotřebě paliva v reálném provozu. Výsledkem kombinace technologie přímého vstřikování DISI se systémem i-stop je vynikající požitek z jízdy. Nové generaci modelu Mazda5 s motorem 2,0 l přitom stačí 6,9 litru benzinu na 100 km, což je o 13 % méně v porovnání s předchozí verzí téhož agregátu. Hodnota emisí CO2 činí 158 g/km - to je o 15 procent méně než dříve.

V nabídce pohonných jednotek pro novou Mazdu5 nadále zůstává inovovaná verze oblíbeného zážehového čtyřválce MZR 1,8 l. Elektronicky řízená škrticí klapka napomáhá k nižší spotřebě i lepší odezvě motoru, hliníková hlava válců spolu s odlehčenými písty a ojnicemi snižuje vibrace. Čtyřválec vyvine nejvyšší výkon 85 kW (115 k) v 5 300 1/min. a největší točivý moment 165 N.m při 4 000 1/min. Nově jeho sílu přenáší na kola šestistupňová manuální převodovka s delšími převody, které pomohly snížit spotřebu paliva o čtyři procenta (na 7,2 l/100 km) a emise CO2 o šest procent (na 168 g/km). Motor splňuje normu Euro V.

Dokonalejší ovladatelnost a radost z jízdy

Výsledkem je výjimečně plynulé chování, ať už při akceleraci, v zatáčkách, nebo při brzdění, které v řidiči i spolujezdci vyvolává příjemné pocity z jízdy. Při konstrukci zcela nové Mazdy5 bylo využíváno více vysokopevnostní oceli, aby byl vůz lehčí, pevnější a robustnější než předchozí generace. Konstruktéři zároveň přišli s modernizovaným zavěšením kol a vylepšili řízení i aerodynamiku, což přispělo k lineárnější odezvě řízení a předvídatelnějšímu chování vozu. Nová Mazda5 je navíc první globální model značky se systémem Brake Override. Tento systém dává při současném sešlápnutí brzdového a plynového pedálu vždy přednost brzdě, aby bylo možné za jakékoli situace bezpečněji zastavit.

 

Pasivní bezpečnost - dokonalejší ochrana při nárazu

Vynikající bezpečnostní výbava první generace Mazdy5, která z ní učinila jeden z nejbezpečnějších modelů svého segmentu, pokročila v nové generaci ještě dál. Inženýři rozvinuli systém Mazda Geometric Motion Absorption (MAGMA) s pevnými strukturami ve tvaru trojitého písmene H v podlaze, bocích karoserie a střeše. Díky dodatečným lokálním výztuhám vůz ještě lépe absorbuje energii při srážkách ve skutečném světě a poskytuje posádce více bezpečí. Nová Mazda5 je zároveň bezpečnější v případě nárazu zezadu. Nová karoserie v zadních partiích lépe pohlcuje energii a účinněji chrání palivovou nádrž. Rám obklopující nádrž je vyroben ze dvou plátů vysokopevnostní oceli o rozdílné tloušťce, podélníky rámu jsou přímější a dostaly optimalizovaný průřez. Cestující uvnitř jsou chráněni celou řadou prvků pasivní bezpečnosti. Patří k nim šest airbagů (přední, boční a hlavové), tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, sloupek volantu absorbující horizontální náraz, konstrukce sedadel a hlavových opěrek chránící krční páteř při nárazu zezadu, systém ISO-FIX pro upevnění dětských sedaček ve druhé řadě a měkké absorpční povrchy vnitřních výplní interiéru.

Aktivní bezpečnost - nové dotykové čidlo pro posuvné dveře a parkovací asistent

Dvojice zadních elektricky posuvných dveří nové Mazdy5 je ještě bezpečnější díky novému pásu dotykových čidel. V tomto modelu se objevuje poprvé a pokrývá celou hranu dveří. Jakmile je na čidla vyvinut jistý tlak, ať už člověkem nebo nějakým předmětem, a pás se byť minimálně deformuje, zavírání dveří se automaticky přeruší a vzápětí se dveře začnou vracet do otevřené polohy. Nový velkoprostorový model značky Mazda je bezpečnější rovněž při jízdě ve městě. Disponuje totiž parkovacím asistentem, který využívá čtyř senzorů v zadním nárazníku. Ty při couvání průběžně měří vzdálenost k jakékoliv překážce. Brzdový systém nové Mazdy5 byl vyvinut tak, aby zajistil vynikající zpomalení a aby - v kombinaci s modifikacemi zavěšení, řízení a tuhosti karoserie - přispěl k lepší ovladatelnosti i předvídatelnosti vozu. Nová Mazda5 je proto vybavena rozměrnými chlazenými kotoučovými brzdami o průměru 300 mm vpředu (278 mm u 15" kol) a 278 mm vzadu.

Účinnější ochrana chodců

Nová Mazda5 posouvá hranice ochrany chodců ještě dále. Přispívá k tomu absorpční konstrukce předního nárazníku a kapoty motorového prostoru v kombinaci s dostatečným prostorem mezi kapotou a motorem, stejně jako mezi nárazníkem a jeho výztuhou.