MotorInfo

Nová Škoda Octavia - nižší hmotnost i spotřeba

27.1.2013 08:40
Nová Škoda Octavia - nižší hmotnost i spotřeba

Nová Octavia přichází s inovacemi, jejichž přínos zákazníci ocení v každodenním provozu. Jako příklad lze uvést spotřebu paliva a s ní přímo související množství emisí CO2. V závislosti na konkrétní motorizaci je novinka až o 23 % úspornější než předchozí generace.

Nová Octavia 1,6 TDI/81 kW GreenLine tak např. v kombinovaném cyklu dosahuje spotřeby 3,4 litru nafty na 100 km, což odpovídá emisím CO2 89 g/km. Za podstatným snížením spotřeby stojí nejen nově vyvinuté motory, ale také redukce hmotnosti celého vozu. I přes nárůst rozměrů, komfortu a technické vyspělosti je třetí generace modelu Octavia mezigeneračně až o 102 kg lehčí. Míra úspory se různí v závislosti na konkrétní konfiguraci vozu. Na snížení hmotnosti se podílí několik faktorů - důsledné dodržování principů odlehčené konstrukce vozu a jeho karoserie a použití za tepla tvářených vysokopevnostních ocelí.

Proces redukce hmotnosti automobilu se odehrává ve čtyřech základních oblastech, tzv. modulových rodinách – pohonné agregáty, elektrika/elektronika, podvozek a karoserie. V případě třetí generace modelu Octavia se povedlo dosáhnout redukce až 40 kg u pohonných agregátů, až 6 kg u elektrických systémů, až 26 kg na podvozkových skupinách a až 30 kg u karoserie.

Vysokopevnostní oceli a nová konstrukce - lehčí karoserie

Podstatnou roli při odlehčování třetího vydání modelu Octavia hraje vedle agregátů také karoserie. Vývojářům se podařilo zkombinovat požadavky na celkovou prostornost a dobrou přístupnost interiéru s vysokými nároky na bezpečnost. Výsledkem je lehká a přitom pevná konstrukce. Z téměř 70 % se skládá z ocelí se zvýšenou pevností a z ocelí vysokopevnostních. Zhruba čtvrtina karoserie – bez dveří a kapoty – je pak tvořena z vysokopevnostních ocelí tvářených za tepla; u druhé generace jejich podíl činil 6,3 %. Vysokopevnostní díly jsou až šestkrát pevnější než běžné hlubokotažné oceli a až čtyřikrát pevnější než běžné oceli se zvýšenou pevností. Vznikají tak, že se materiál zahřeje na přibližně 950 stupňů Celsia, ještě žhavý se vylisuje a během 5,5 s pak prudce zchladí na 180 stupňů Celsia. Takové díly mohou být, při zachování požadované kolizní odolnosti, vyrobeny z tenčích a tím i lehčích plechů, než kdyby byly vyrobeny z běžné oceli.

Rozsáhlé použití vysokopevnostních ocelí a ocelí se zvýšenou pevností umožnilo konstruktérům snížit hmotnost konstrukčních celků i množství potřebného materiálu. Navíc se podařilo optimalizovat geometrii nosné struktury i povrchových dílů karoserie. Konstruktérům v tom pomáhá mj. proces virtuálního konstruování: jednotlivé zástavbové prostory vozidla je nyní možné díky výpočetní technice využít podstatně efektivněji. U vývoje povrchových dílů karoserie došlo k posunu v možnostech výpočtů akustických vlastností, čímž se podařilo optimalizovat odhlučnění a tím také snížit hmotnost.

Potenciál pro snížení hmotnosti objevili konstruktéři také v interiéru. Odlehčili některé komponenty: přístrojovou desku, klimatizaci nebo sedadla. Na karoserii a v interiéru se tak dohromady ušetří až 30 kg.

Optimalizovaná konstrukce náprav

Také podvozek se podílí na úspoře hmotnosti třetí generace modelu Octavia. Z celkové úspory hmotnosti až 102 kg na podvozek připadá až 26 kg. Kliková zadní náprava váží 38 kg, tedy o 15 kg méně než víceprvková náprava používaná v druhé generaci. Do jejího příčného profilu, který je směrem dolů otevřený, je na obou koncích přivařen vložený plech. Oba tyto prvky jsou různě dlouhé, čímž je dosaženo různé míry torzní tuhosti. Konstruktéři dosáhli optimálního nastavení kinematiky zadní nápravy, které zajišťuje lepší chování při průjezdu zatáčky a omezuje přetáčivost vozu. Tato konstrukce je v porovnání s klasickým příčným zkrutným stabilizátorem podstatně lehčí. Díky využití vysokopevnostních ocelí a nekonvenčního přístupu ke konstrukci je tuhost nové klikové nápravy v porovnání s dosavadními nápravami tohoto typu vyšší.

Vynikající komfortní a jízdní vlastnosti vykazuje také nová víceprvková zadní náprava. Tento typ nápravy byl cíleně vyvíjen s ohledem na kinematiku, akustiku, hmotnost a vhodnost pro modulovou koncepci. Základní konstrukční princip zůstal zachován jako u předchozí generace. Důraz byl kladen na důsledné oddělení prvků ovlivňujících podélnou a příčnou tuhost. Vysokopevnostní oceli a nové konstrukční řešení mnoha dílů však snižuje hmotnost nápravy z 53 kg na nynějších 49 kg. Nízká podélná tuhost víceprvkové zadní nápravy byla zachována díky měkkému vodicímu ložisku nápravy, což se pozitivně odráží ve zvýšení jízdního komfortu. Inženýři navíc novým naladěním uložení zlepšili příčnou tuhost nápravy, nezbytnou pro dobré vlastnosti v zatáčkách. Prostřednictvím excentrických šroubů na podélném a horním příčném rameni se nastavuje sbíhavost a odklon pro každou motorizaci individuálně. Trubkový stabilizátor a tlumič jsou nyní spojeny pomocí podélného spodního ramene. Jde o řešení, které snižuje síly působící uvnitř nápravy a současně je prostorově výhodné.

Vpředu má nová Octavia nápravu typu MacPherson s nově vyvinutými spodními trojúhelníkovými rameny. Funkčnost, hmotnost a výrobní náklady všech dílů byly důsledně optimalizovány. Použití vysokopevnostních ocelí pro příčná ramena a inovativní bionický design závěsu kola umožnily snížení hmotnosti. Pomocný rám přední nápravy byl konstruován s ohledem na dosažení maximální příčné tuhosti. Kromě komponent nápravy rám nese také řízení a prvky uchycení motoru. Pro kombinaci s tzv. šestnáctipalcovým podvozkem byl vyvinut nový, lehčí závěs kola z hliníkové slitiny. Mezigenerační úspora hmotnosti na přední nápravě činí 2,8 kg.