Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Díky 3 500 N.m a 730 k je nový vidlicový osmiválec Scania nejvýkonnějším motorem s největším točivým momentem ve světě užitkových vozidel.
Nové rysy vnějšího designu činí Scanii V8 prestižním a v provozu okamžitě rozeznatelným vozidlem. Čtyři výkonové úrovně jsou nabízeny v hodnotách 500, 560, 620 a 730 k. Vstřikování paliva Scania XPI a další inovační kroky nového motoru typu 730 posouvají produktivitu těžkých užitkových vozidel na novou úroveň. Spolu s uvedením nového nejvýkonnějšího motoru dostala nyní vozidla Scania V8, postavená na bázi řady R, nositele titulu Truck of the Year 2010, unikátní identitu reflektující pevnou pozici těchto modelů na trzích nejen mezi řidiči, ale i mezidopravci.
„Vozidla Scania V8 si vybudovala své vlastní místo na světovém trhu," říká Henrik Henriksson, viceprezident Scanie pro užitková vozidla. „Velká většina uživatelů Scanií V8 si tento typ pořizuje z čistě racionálních důvodů. Vyžadují co největší výkon, provozní spolehlivost a použitelnost, aby se jejich práce stala co nejefektivnější." „Tato naprosto ojedinělá kombinace výkonu, provozní efektivnosti, úspornosti ve spotřebě paliva, životnosti a řidičské atraktivity poskytuje nejlepší cenovou úroveň při prodeji užitých vozidel. Nový vnější design pak dále upevňuje image této řady." „Jakkoli je výkon motoru nového typu R 730 úžasný, ještě významnější je rozsah točivého momentu. Vrcholných 3 500 N.m přináší potěšení v jakémkoli dopravním zatížení a odráží se v úsměvu na tváři každého řidiče," komentuje Henriksson.
Vozidla Scania V8 jednoznačně dominují vrcholným příčkám trhu užitkových vozidel a tvoří více než polovinu celkového objemu prodejů v kategorii 600 a více koní. S možností volby ze čtyř výkonnostních úrovní se i nejnáročnějším zájemcům o vozidla Scania V8 otevírá bezkonkurenční nabídka. Kombinace točivého momentu 3 500 N.m a výkonu 730 k je lepší, než může nabídnout kdokoli z konkurence. Hnací řetězec Scania byl přizpůsoben snadnému ovládání. Instalována je zesílená převodovka standardně vybavená novým samočinným systémem Scania Opticruise. Zásluhou naprosto hladkého chodu motoru, který je mu vlastní, nemusely být ostatní prvky hnacího řetězce nijak měněny.
Nová řada V8 je plně integrována s proslulou modulární koncepcí stavby motorů Scania. Agregát je postaven na modulární motorové základně a technologiích zavedených u nejnovějších řadových motorů Scania, když početná řada montážních dílů a konstrukčních řešení je společná s dosavadními typy V8. Filosofie Scanie vývoje krok za krokem je spojena s využitím existujících prvků, což minimalizuje komplikace pro uživatele. Profesionální servis a zásobování náhradními díly jsou samozřejmě ihned k dispozici.
VZHLED A JEHO RYSY
Vlastní identita V8
Majitelé i řidiči Scanií V8 jsou obvykle hrdi na svá vozidla a chtějí je prezentovat nejrůznějšími způsoby, obvykle výzdobou s důrazem na vnější i vnitřní prvky. Od září 2010 budou mít všechna vozidla Scania V8 vzhledové rysy, které je odliší od ostatní produkce značky a vytvoření nové vzhledové koncepce poskytne dopravcům možnost vytvořit markantní image.
Exteriér
● Znaky Scania, typového označení a V8 jsou v chromované úpravě, stejně jako rámečky okolo vstupů vzduchu.
● Symboly V8 na postranních deflektorech.
● Výrazná mřížka chladiče v barvě Černý démant a s efektní síťovinou.
● Xenonové hlavní světlomety (příplatkové) s tmavým rámováním.
● Specifický vzhled koncovky výfuku s chromovanou krytkou na levé straně (s nízkými postranními deflektory).
Interiér
● Originální tvar pedálů s pryžovými destičkami.
● Symbol V8 na přístrojovém panelu.
● Spínač dálkového centrálního zamykání se znakem V8.
● Symbol V8 na hlavním displeji, když není v provozu.
● Černý volant s kombinací dřeva a kůže sešívané šedým vláknem (příplatkové).
● Sedadla s potahem čalounění z černé perforované kůže s šedým prošíváním a vytlačeným znakem V8 (příplatkové).
● Symbol V8, kožené potahy, loketní opěrky potažené černou prošívanou kůží a znakem Scania Griffin na dveřních panelech (příplatkové).
● Potah střední části podlahy z černé kůže s vytlačeným znakem V8 a prošíváním šedým vláknem (příplatkové).
TECHNOLOGIE
Rozšířené složení řady V8 s mimořádnou využitelností
Automobilové motory Scania V8 jsou nyní k dispozici ve výkonovém rozpětí od 500 až do 730 koní. Největší točivý moment pak má rozsah od 2 400 nebo 2 500 N.m až do naprosto mimořádných 3 500 N.m a poskytuje poměr výkon/moment mezi 4,8 a 5,0 a skvělou využitelnost tak typickou pro Scanii.
● Euro 3: 500 k 2 400 N.m, 580 k 2 700 N.m
● Euro 4: 500 k 2 400 N.m, 560 k 2 700 N.m, 620 k 3 000 N.m
● Euro 5: 500 k 2 500 N.m, 560 k 2 700 N.m, 620 k 3 000 N.m, 730 k 3 500 N.m
● EEV: 730 k 3 500 N.m
Motory Scania V8 jsou proslulé mimořádnou úsporností při velkých zatíženích, stejně tak pozoruhodnou skromností při jízdě bez nákladu. Vysoká hodnota točivého momentu již v nízkých otáčkách nabízí potenciál pro dosažení dalšího snížení spotřeby paliva prostřednictvím instalace „rychlé" zadní nápravy. Scania také nabízí dopravcům možnost provozovat jejich vozidla za využití stoprocentní bionafty pro snížení uhlíkatých emisí. Motory jsou vyladěny tak, aby poskytovaly mohutný točivý moment již od volnoběžných otáček, což usnadňuje rozjezd vozidla. Největší točivý moment je k dispozici již od 1 000 1/min. Průběh křivky točivého momentu ve vyšších otáčkách pečlivě sleduje vzestup křivky největšího výkonu pro dosažení „závěsné síly" ve stoupáních - motor působí dojmem silnějšího, když otáčky klesají, což přináší naprosto mimořádnou využitelnost. Distribuce výkonu je naprosto plynulá v celém rozsahu otáček.
Vlastní design a technologie
V duchu tradice Scania zajišťuje řízení strategických kroků ve vývoji a řízení výkonnosti. Projektování a výroba motorů, stejně jako uspořádání řídicích systémů, vstřikování paliva a způsobů očisty výfukových plynů jsou všechny uskutečňovány vlastními silami. To je strategické rozhodnutí zaručující, že bude dosaženo všech potřeb a cílů ve výkonu a spotřebě paliva. Všechny prvky hnacího řetězce jsou pečlivě lícovány, aby dosáhly výkonnostních, ekologických a životnostních parametrů vhodných pro provozní podmínky.
Klíčové charakteristiky nového vysokovýkonného motoru V8
● Součást modulární řady motorů Scania, společné konstrukční prvky s řadovými motory Scania a jejími vidlicovými osmiválci, usnadněný servis a zásobování náhradními díly, stejně jako odborná příprava mechaniků.
● Tradiční koncepce motorů s co nejsnadnější údržbou se samostatnými hlavami válců.
● Blok motoru z materiálu CGI (zhutněná ocelolitina) pro dosažení vysokých kompresních tlaků bez následků pro hmotnost.
● Rozšířený výběr vrtání a zdvihů (unifikovaný s ostatními motory).
● Vstřikování paliva Scania XPI (extrémně vysokotlaký systém) na bázi common rail umožňující individuální a vícestupňové vstřiky nezávisle na poloze vačkového
hřídele.
● Největší vstřikovací tlak až 2 400 barů, typický provozní tlak 1 800 barů.
● Hlavy válců s chlazením ostřikem.
● Systém přeplňování Scania VGT (variabilní geometrie lopatek turbodmychadla) s elektrickým ovladačem poskytuje proměnný přeplňovací tlak a otáčky turbiny bez ohledu na otáčky motoru, například lepší reakci motoru v nízkých otáčkách a rychlejší řazení samočinného systému Scania Opticruise.
● Řídicí systém motoru Scania kontrolující všechny návazné systémy na vozidle, včetně kontroly emisí, v interakci s ostatními řídicími systémy.
● Scania SCR dodatečné čištění výfukových plynů.
● Ve shodě s limity norem Euro 5 nebo EEV.
Modulární základ motorů
Nový motor V8 o výkonu 730 k je součástí modulárního systému Scania se vstřikováním paliva common rail aplikovaným poprvé v roce 2007 u řadových motorů. Je to komplexně nové pojetí připouštějící vyšší spalovací tlaky, které zachovávají tradiční charakteristiky Scanie spolu se samostatnými hlavami válců, umístění vačkového hřídele vysoko v bloku, vzadu instalované soukolí pohonu rozvodu ventilů, stejně jako důvěrně známý odstředivý čistič oleje. Jakkoli je uspořádání motoru nové, sdílí velkou část „architektury" a řadu prvků ostatních motorů Euro 5 V8, stejně jako motorů řadových. Úhel mezi řadami válců činí V 90° přináší vnitřní vyváženost motoru, plynulé silové namáhání, výtečnou rovnováhu a mimořádnou plynulost chodu, měkčí než u šestiválců podobné kategorie. Zdvih zůstává nezměněn, což ponechává nedotčenou geometrii zadní části motoru s využitím mnoha součástí ostatních motorů V8 a agregátů řadových. Vrtání bylo zvětšeno o 3,0 mm, čímž vzrostl zdvihový objem o 0,8 litru. Vrtání je shodné s novými řadovými šestiválci, což znamená, že písty, vložky válců, hlavy válců a další díly jsou shodné s motory o objemu 9,3 a 12,7 i 16,4 litru se vstřikováním common rail. Vačkové hřídele jsou instalovány ve stejném místě a poloze jako dosud. Totiž vysoko v bloku válců, což umožnilo použít krátké a tuhé zdvihací tyčky. Instalovány jsou nové vačkové hřídele a vahadla ventilů byla zjednodušena, protože je instalována soustava common rail a vstřikovače jsou ovládány elektronicky, což z konstrukce vyřadilo potřebu samostatných vahadel pro aktivaci vstřikovačů paliva. Ostatní součásti na horní části motoru, tedy hlavy válců a vahadla ventilů, jsou převážně nezměněny a shodné s řadovými agregáty.
Charakteristika převodů
Velmi plynulý chod motorů V8 umožnil Scanii dokonale uplatnit modulární produkční systém také ve výkonově vrcholné kategorii agregátů. Fakt, že stejné montážní prvky jsou uplatněny v celé typové řadě, otevírá možnost téměř neomezenou pro nabídku vozidel postavených na míru přesně podle potřeb uživatele. Vozidla s vysokovýkonným motorem V8 jsou vybavena jednokotoučovou suchou spojkou s větší spínací silou. Instalována je zesílená verze převodovky Scania s řazením systémem Split&Range (12+2) s rychloběhem používající převodová kola s dvojitým „brokováním" zubů a upravenou geometrií převodů. Největší točivý moment je k dispozici s třemi nejvyššími převody, což přináší nejlepší jízdní parametry v cestovních rychlostech. Točivý moment, byť snížený o 5 - 6 % vázaný na nižší převody, je však stále větší, než jakýkoli jiný na současném trhu. Nový motor V8 je nabízen pouze se systémem řazení Scania Opticruise, buď plně samočinným, nebo se spojkovým pedálem. Oba jsou vybaveny inovovaným softwarem představeným v loňském roce. Scania Retarder je vybavením doplňkovým.
Přes úroveň výkonu nového motoru V8, podstatně větší než u řadových šestiválců, je vhodná poháněná náprava s jednoduchým sestupným převodem, která může být použita v mnoha aplikacích, aby minimalizovala ztráty výkonu a maximalizovala provozní efektivnost.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Užitková vozidla řady V8 (Euro 5/EEV)
R 500 | R 560 | R 620 | R 730 | |
Budky řidiče | denní spací nízká spací Highline Topline | denní spací nízká spací Highline Topline | denní spací nízká spací Highline Topline | - spací nízká spací Highline Topline |
Tahače | 4x2 6x2 6x4 | 4x2 6x2 6x4 | 4x2 6x2 6x4 | 4x2 6x2 6x4 |
Nákladní | 4x2 6x2 8x2 6x4 8x4 | 4x2 6x2 8x2 6x4 8x4 | 4x2 6x2 8x2 6x4 8x4 | 4x2 6x2 8x2 6x4 8x4 |
Těžkotonážní | 6x4 8x4 | 6x4 8x4 | 6x4 8x4 | 6x4 8x4 |
Údaje motorů V8 (Euro 5/EEV)
R 500 | R 560 | R 620 | R 730 | |
Typ | DC16 19 500 | DC16 18 560 | DC16 17 620 | DC16 21 730 |
Emise | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 a EEV |
Konfigurace | 90° V8 | 90° V8 | 90° V8 | 90° V8 |
Zdvihový objem | 15,6 cm3 | 15.6 cm3 | 15.6 cm3 | 16.4 cm3 |
Pořadí zážehu válců | 1-5-4-2-6-3-7-8 | 1-5-4-2-6-3-7-8 | 1-5-4-2-6-3-7-8 | 1-5-4-2-6-3-7-8 |
Počet hlav válců | 8 | 8 | 8 | 8 |
Ventilů na válec | 4 | 4 | 4 | 4 |
Vrtání x zdvih | 127x154 mm | 127x154 mm | 127x154 mm | 130x154 mm |
Kompresní poměr | 18:1 | 17:1 | 17:1 | 17,4:1 |
R 500 | R 560 | R 620 | R 730 | |
Vstřikování paliva | Scania PDE | Scania PDE | Scania PDE | Scania XPI |
Řízení emisí | Scania SCR | Scania SCR | Scania SCR | Scania SCR |
Výkon | 500 k (368 kW) 1 800 1/min | 560 k (412 kW) 1 900 1/min | 620 k (456 kW) 1 900 1/min | 730 k (537 kW) 1 900 1/min |
Točivý moment | 2 500 N.m/ /1 000-1 350 1/min | 2 700 N.m/ /1 000-1 400 1/min | 3 000 N.m/ /1 000-1 400 1/min | 3 500 N.m / /1 000-1 350 1/min |
Výkon výfukové brzdy | 304 kW / /2 400 1min | 304 kW/ / 2 400 1/min | 304 kW / /2 400 1/min | 320 kW/ / 2 400 1/min |
Objem oleje | 32 l | 32 l | 32 l | 48 l |
Údaje o převodech motorů V8(Euro 5 a EEV)
R 500 | R 560 | R 620 | R 730 | |
Převodovky Přímý převod Rychloběh |
GRS905 (12+2) GRSO905 (12+2) |
GRS905 (12+2) GRSO905 (12+2) |
GRSO905 (12+2) |
GRSO925 (12+2) |
Manuální řazení | standardní | standardní | standardní | - |
Scania Opticruise Plně samočinná S pedálem spojky |
volitelná volitelná |
volitelná volitelná |
volitelná volitelná |
volitelná volitelná |
Scania Retarder | volitelný | volitelný | volitelný | volitelný |
Zadní nápravy Bez redukce v kolech S redukcí v kolech |
R780 R782 RP835 |
R780 R782 RP835 |
R780 R782 RP835 |
R780 R782 RP835 |
Tandemové nápravy Bez redukce v kolech S redukcí v kolech |
RB662+R660 RBP735+RP735 RBP835+RP735 |
RB662+R660 RBP735+RP735 RBP835+RP735 |
RB662+R660 RBP735+RP735 RBP835+RP735 |
RB662+R660 RBP735+RP735 RBP835+RP735 |
Vozidla V8 pro Euro 4 a Euro 3
Euro 4 | R 500 | R 560 | R 620
|
Výkon | 500 k (368 kW) / 1 900 1/min | 560 k (412 kW) / 1 900 1/min | 620 k (456 kW) / 1 900 1min |
Točivý moment | 2 400 N.m / 1 100-1 400 1/min | 2 700 N.m / 1 100-1 400 1/min | 3 000 N.m/ 1 100-1 400 1/min |
Euro 3 | R 500 | R 580
|
Výkon | 500 k (368 kW) /1 900 1/min | 580 k (426 kW) / 1 900 1/min |
Točivý moment | 2 400 N.m / 1 100-1 300 1/mi | 2 700 N.m/ 1 100-1 300 1/min |