Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Čisté geometrické linie zařadily design původního modelu TT Roadster mezi klasické kultovní vzory. V jeho nové verzi designéři Audi nejen zachovali osobité kouzlo originálního návrhu, ale ještě je dále vytříbili.
Zatímco u nového Audi TT Coupé střecha vozu s plynule začleněnými C‑sloupky splývá se zádí, u Roadsteru dává její výrazný kontrast vyniknout geometrickým tvarům vozu.
Příď Audi TT Roadster působí velmi dynamicky. Křídlovité plastové přepážky doplňují třírozměrný design krytů světlometů se strmě stoupající horní linií - rovněž trubkovitá tělesa zadních svítilen jakoby se vznášela ve vzduchu. Ze zádi vozu zřetelně vystupují mohutné koncovky výfuků a široký difuzor. Stejně jako u Audi TT Coupé se i ze zadní hrany víka zavazadlového prostoru TT Roadsteru při rychlosti 120 km/h automaticky vysunuje elektricky aktivovaný spoiler, který zvyšuje přítlak na zadní nápravu.
Tvůrci koncepce modelu Audi TT Roadster se rozhodli pro zachování textilní stahovací střechy, která lépe vyhovuje filosofii střízlivého stylu otevřených sportovních vozů a má řadu dalších výhod proti koncepci pevné skládací střechy. Konstrukce stahovací střechy, která kromě ocelových a hliníkových výztuh zahrnuje i rozměrné zadní okno, je velmi lehká. Tím se nejen zmenšuje hmotnost vozu, ale zároveň se i snižuje jeho těžiště. Díky nové koncepci skládání střechy do tvaru „Z" zakryje přední díl střechy složenou textilní část a zapadne do úrovně těla karoserie, takže není nutný speciální kryt složené střechy. U obou motorizací je sériově dodávána elektrohydraulicky skládaná střecha. Automaticky ovládaná střecha se po stisku tlačítka otevře během dvanácti sekund a lze s ní manipulovat i během jízdy rychlostí do 50 km/h. To je nesmírně výhodné v městském provozu, při němž je rychlost omezena stejným limitem. Plně automatická střecha je opatřena přídavnou zvukově izolační vrstvou, zaručující ještě lepší akustickou i teplotní izolaci.
Proudění vzduchu v prostoru pro posádku usměrňuje elektricky výsuvný síťový deflektor, dodávaný na přání.
Karoserie a bezpečnost
Podobně jako u Audi TT Coupé i karoserie nového roadsteru je založena na koncepci prostorového hliníkového rámu ASF® (Audi Space Frame) s inovativním hybridním provedením dílů z hliníkových slitin a z oceli, které je důkazem vynikající kompetence konstruktérů Audi získané dlouholetou zkušeností v této oblasti. Díly z hliníku tvoří 58 procent, zbývajících 42 procent připadá na ocel. Díky této sofistikované kombinaci vyniká karoserie Audi TT Roadster neobyčejně nízkou hmotností, například model 2.0 TFSI se může pochlubit pohotovostní hmotností pouhých 1.295 kg.
Široký soubor zádržných systémů zaručuje maximální bezpečnost posádky. Při bočním nárazu, společně s aktivací bočních a hlavových airbagů, chrání cestující hliníkové bezpečnostní výztuhy ve dveřích. Před následky čelních kolizí chrání posádku airbagy s dvoustupňovým účinkem a ochranu zezadu poskytuje zádržný systém Audi backguard.
Interiér
Interiér nového Audi TT Roadster je znatelně prostornější, zejména v oblasti hlav a loktů posádky. Jeho šířka ve výši ramen vzrostla o 29 mm na 1.352 mm. Řidiči i spolujezdci poskytují pevnou boční oporu hluboká sportovní sedadla. Rovněž sériově dodávaný zespodu zploštěný kůží obšitý volant, podobný jako u nového supersportovního Audi R8, upoutá sportovním designem. Charakteristický image modelů TT dodávají interiéru Roadsteru tři kruhové výdechy větrání a „kaplička" stínící kruhové číselníky přístrojů.
Větší rozměry se příznivě projevily i v zavazadlovém prostoru, jehož objem vzrostl u obou verzí (quattro i s předním pohonem) z původních 210 na 250 litrů.
Pohon
Stejně jako Audi TT Coupé i Roadster se dodává se dvěma příčně uloženými zážehovými motory.Zatímco čtyřválec pohání přední kola, motor V6 rozděluje svůj výkon na obě nápravy prostřednictvím stálého pohonu všech kol quattro. V sériovém provedení jsou oba motory propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, na přání mohou být kombinovány s dvojspojkovou převodovkou S tronic.
Přeplňovaný čtyřválcový agregát 2.0 TFSI s přímým vstřikováním paliva FSI o pracovním objemu 1.984 cm3 vyvine výkon 147 kW a v rozmezí otáček od 1.800 do 5.000 1/min dodává točivý moment 280 N.m. Audi TT Roadster vybavený dvouspojkovou převodovkou S tronic akceleruje s motorem 2.0 TFSI z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy. Dosahuje maximální rychlosti 237 km/h a na 100 km jízdy spotřebuje v průměru 7,8 litrů benzinu.
Agregát 3.2 V6 podává z objemu 3.189 cm3 výkon 184 kW a v rozsahu od 2.500 do 3.000 1/min dosahuje maximálního točivého momentu 320 N.m. Díky velmi malému úhlu rozevření válců pouhých 15 stupňů je konstrukce tohoto podčtvercového motoru velmi kompaktní.
Audi TT Roadster 3.2 quattro s dvouspojkovou převodovkou S tronic akceleruje z 0 na 100 km/h během 5,9 sekund a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h(omezené elektronickým omezovačem), to vše při průměrné spotřebě 9,5 l/100 km
Podvozek
Sportovně laděný podvozek vozu Audi TT Roadster jeho konstruktéři od základů přepracovali a speciálně vyladili. K jeho hlavním rysům patří komplexní čtyřprvkové zavěšení zadních kol, širší rozchod, přepracovaná elastokinematika a rozměrnější kola - u varianty 2.0 TFSI jsou sériově montována šestnáctipalcová, u 3.2 quattro sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny. Na přání mohou být všechna kola obuta bezpečnostními pneumatikami run-flat.
Přední náprava McPherson s trojúhelníkovými spodními příčnými rameny je uložena v pomocném hliníkovém rámu. Ke snížení velikosti nežádoucích neodpružených hmot byly v její konstrukci maximálně využity lehké hliníkové slitiny. Hřebenové řízení, vybavené adaptivním posilovačem, jehož účinek se mění podle rychlosti jízdy, kombinuje pohotovost přímého převodu s přesností řízení.
Rovněž čtyřprvkové zavěšení zadních kol je ukotveno v pomocném rámu a je vybaveno tlumiči umístěnými vně pružin. Jeho podélná ramena přenášejí do pomocného rámu brzdicí síly a síly od akcelerace a jejich relativně poddajné uložení je zdrojem vysokého jízdního komfortu. Naproti tomu ukotvení tří příčných ramen je velmi tuhé a zabezpečuje pevné vedení kol v příčném směru.
Na přání dodávaný vyspělý magnetický tlumicí systém Audi magnetic ride, který se během milisekund automaticky přizpůsobuje jízdním podmínkám, zaručuje Audi TT Roadster v jeho třídě zcela výjimečnou pozici. Základním prvkem systému jsou drobné magnetické částice rozptýlené v oleji, který cirkuluje v kanálcích tlumičů. V případě potřeby systém podle údajů snímačů generuje elektrický impulz. Jeho účinkem vzniklé magnetické pole působí na částice a díky tomu se bleskově mění viskozita oleje a tedy i charakteristika tlumičů. Stiskem tlačítka může řidič volit mezi komfortním nastavením tlumení a sportovně dynamickou odezvou podvozku.
Výbava
Všechny verze nového Audi TT Roadster se dodávají s bohatou sériovou výbavou, zahrnující nové rádio Chorus i informační systém řidiče . Na přání lze zvolit CD nebo DVD provedení navigačního systému, který je vybaven řídicí logikou MMI. V nabídce je i univerzální příprava pro mobilní telefon a vysoce kvalitní audiosystém Bose surround sound.
Specifický sportovní vzhled mohou interiéru vozu dodat dva volitelné pakety efektních hliníkových doplňků. Standardní úložné prostory, zahrnující hluboké kapsy ve dveřích a držáky nápojů, mohou být rozšířeny úložným paketem, tvořeným dvěma úložnými sítěmi a čtyřmi praktickými přihrádkami. Sportovně orientovaní zákazníci si mohou zvolit provedení stěny zavazadlového prostoru s průvlakem, spojené s vyjímatelným vakem na lyže, umožňující uložení například až dvou párů lyží v délce do 190 cm, což žádný jiný roadster neumožňuje. Místa je samozřejmě dostatek i pro golfový vak.
Výlučnost nového Audi TT Roadster může být na přání zdůrazněna další bohatou výbavou z nabídky na přání. Xenonová světla plus mohou být dále kombinována s adaptivními světlomety natáčejícími se v zatáčkách do směru jízdy, doplněné speciálními odbočovacími světly.
Cenou se nové Audi TT Roadster příliš neliší od svého předchůdce. Model s motorem 2.0 TFSI stojí 1.053.600 Kč a cena verze 3.2 quattro začíná.na 1.251.400 Kč včetně DPH.