Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Jaký bude dopad na nezávislý trh náhradních dílů a autoservisů? Krátce po dokončení prací na nových normách "Euro 5 a Euro 6" a těsně před nástupem do oddělení vesmírného výzkumu a vývoje poskytl rozhovor na téma dopadů této regulace na nezávislý trh náhradních dílů a autoservisů Dr. Reinhard Schulte-Braucks, do 31.
Vedle nových přísnějších emisních limitů pro osobní vozy a lehké užitkové vozy norma "Euro 5" (EC) č. 715/2007 obsahuje důležitá ustanovení pro sektor návazných služeb. O jaká ustanovení jde a čeho se týkají?
Kromě nových emisních limitů norma "Euro 5 a 6" obsahuje požadavky na přístup k informacím o opravách a údržbě. V budoucnu budou muset všichni výrobci automobilů nezávislým operátorům zpřístupnit informace týkající se oprav a údržby. Výrobci budou tyto informace poskytovat na svých internetových stránkách a budou při jejich sdělování používat standardní formát. Výrobci budou mít možnost přístup k těmto informacím zpoplatnit.
Jsou tato nová ustanovení omezena pouze na vybavení týkající se emisí?
Ne, tato ustanovení mají široký záběr, vztahují se na všechny informace, které budou potřeba pro diagnostiku, servis, kontroly, pravidelné prohlídky, opravy, přeprogramování nebo přenastavení parametrů vozidla.
Týkají se tato ustanovení pouze servisů, nebo i dalších subjektů na trhu?
Tato norma umožňuje "nezávislým operátorům" přístup k těmto informacím. Termín "nezávislý operátor" je definován široce, pokrývá široké spektrum činností mimo autorizované prodejce, které jsou vykonávány přímo či nepřímo v rámci oprav a údržby vozidel. Jako takový zahrnuje celou škálu organizací včetně opraven, distributorů a výrobců náhradních dílů nebo nástrojů, vydavatelů technických informací a provozovatelů asistenčních služeb. Zahrnuje i autorizované prodejce určité značky, kteří chtějí provádět servis značky jiné.
Jaká je výhoda toho, že se v normě "Euro 5" objevila tato ustanovení o následných službách, když už jsou obsažena v nařízení o blokové výjimce pro motorová vozidla č. 1400/2002?
Norma „Euro 5 a 6" vylepšuje nařízení o blokové výjimce několika způsoby. Zejména jde o to, že bloková výjimka zavedla obecné principy přístupu k informacím, ale neobsahuje žádné podrobné požadavky ohledně toho, jak by výrobci měli v praxi postupovat. Norma „Euro 5 a 6" na tomto nařízení staví, a poskytuje jasná pravidla pro implementaci, čímž snižuje nejistotu a riziko různorodé aplikace. Dále je důležité si uvědomit, že bloková výjimka má pouze charakter dočasného opatření, a že její platnost vyprší. „Norma Euro 5 a 6" je tedy trvalou právní úpravou ohledně požadavků na přístup k informacím.
V současné době je získávání informací týkajících se opravy stále docela složité, protože výrobci informace vydávají v různých formátech a médiích, což komplikuje život nezávislým servisům. Našla na toto norma „Euro 5" lék?
Jak jsem to již stručně zmínil, toto nařízení obsahuje povinnost uspořádat informace ve standardním formátu. Důvodem tohoto požadavku je, aby nezávislí provozovatelé mohli snadněji vyhledávat relevantní údaje od různých výrobců, bez ohledu na konkrétní strukturu jejich dokumentace. Jinak je zde riziko, že různí výrobci automobilů budou používat různé typy dokumentace a terminologie, což znesnadní zjišťování konkrétních informací. Norma pro tento účel obsahuje návrh úvodního standardního formátu, známého jako OASIS. Záměrem do budoucna je, aby tento formát byl nahrazen mezinárodním standardem, až se tato záležitost dostane do ISO.
Povinnost výrobců automobilů podávat informace týkající se oprav nezávislým provozovatelům je vázána na nařízení "Euro 5" v části týkající se emisí a schvalování typu vozidla. Jak konkrétně bude systém fungovat?
Součástí procesu schvalování emisí u typu vozidla bude výrobce povinen schvalovacímu orgánu předložit certifikát potvrzující, že budou zpřístupněny informace týkající se oprav a údržby. Výrobce pak bude mít až půl roku od schválení na to, aby informace zveřejnil na internetu. Dále - s cílem dát výrobcům automobilů dostatečný čas na přípravu na požadavky „Eura 5" a na formát OASIS bylo přijato dočasné opatření, podle kterého tyto informace musejí být zveřejňovány od 1. září 2009.
Jak bude řešen přístup k důvěrným informacím?
Otázka přístupu k důvěrným informacím je velmi citlivá, a je třeba k ní přistupovat pečlivě. Z tohoto důvodu budou platit zvláštní požadavky. Nařízení obsahuje požadavek, aby důvěrné informace byly předávány zabezpečeným způsobem, s využitím ISO norem a na základě principů používaných v bankovnictví. Navíc nezávislí operátoři budou muset být nejdříve akreditováni a až poté získají přístup k důvěrným informacím. Podrobnosti ohledně fungování tohoto systému budou projednány na fóru, které bylo nařízením zřízeno. Toto fórum se bude skládat z odborníků a bude vydávat doporučení s cílem snížit riziko zneužívání důvěrných informací spolu s náměty k zavedení akreditačního procesu.
Na koho se má nezávislý provozovatel obrátit, když automobilový výrobce nesplní tuto povinnost?
Nařízení umožňuje celé řadě subjektů upozornit na nesprávné použití této normy v praxi. V situaci, kdy se nezávislý operátor domnívá, že výrobce neplní svoji povinnost, měl by podat stížnost u příslušného schvalovacího orgánu. Stížnosti mohou podávat i profesní sdružení zastupující zájmy nezávislých provozovatelů. Po přijetí stížnosti je schvalovací orgán povinen ověřit dodržování požadavků. Schvalovací orgán může ověřit dodržování normy tak, že požádá technické služby nebo nezávislého experta, aby situaci prošetřili. Pokud orgán zjistí, že výrobce požadavky nedodržuje, může uložit pokutu, která musí být účinná, v odpovídající výši, a musí splnit preventivní roli; orgán může dokonce zrušit povolení. Aby bylo zřejmé, který schvalovací orgán je kompetentní, výrobci mají povinnost na svých internetových stránkách s těmito informacemi uvádět čísla schvalovacích protokolů podle modelů.
V současné době je stále problém s tím, že nezávislí operátoři prakticky vůbec nemají k dispozici aktualizace softwaru. Jak „Euro 5" řeší tento problém?
Požadavky nařízení „Euro 5 a 6" se týkají i aktualizací softwaru. Norma říká, že přeprogramování kontrolních jednotek vozidla musí probíhat v souladu se standardem SAE J2534. Tento standard se týká základního programování vozidel a jeho cílem je zajistit, že software vyvíjený výrobci vozů je kompatibilní s hardwarem od výrobců nástrojů. Na citlivé údaje je třeba použít bezpečnostní opatření zmíněná výše.
S tím, jak se zvyšuje složitost elektronických systémů v autech a také se zvyšuje cena OEM dílů, je funkčnost univerzálních diagnostických přístrojů a testovacího vybavení pro opravy moderních automobilů důležitější než kdy dříve. Věnovala se Komise tomuto problému?
Nařízení „Euro 5 a 6" je daleko konkrétnější ohledně informací, které je pro výrobu diagnostických nástrojů nutné poskytovat. Norma obsahuje přílohu, ve které jsou specifikovány požadavky na informace, které výrobci musejí poskytovat na svých internetových stránkách pro výrobce nástrojů. Tyto požadavky se týkají i informací o komunikačních protokolech, testování a diagnostice OBD součástek a údajů pro opravy vozidel. Stejně jako u jiných informací nezávislý provozovatel bude nucen za přístup zaplatit.
Rozhovor Dr. Reinhard Schulte-Braucks poskytl zástupcům mezinárodní federace FIGIEFA 19. prosince 2007 v Evropské komisi, diskusní skupina pro podnikání a průmysl.
SISA - sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (člen mezinárodní federace FIGIEFA)
je dobrovolné otevřené společenství samostatných subjektů - založené jako zájmové sdružení právnických osob. Vytváří platformu pro řešení a prosazování společných zájmů, záměrů a cílů v oblasti nezávislého aftermarketu, dodávek servisního zařízení a autolaků pro český trh.
___________________________________________________________________
FIGIEFA je mezinárodní organizace zastupující 29 národních asociací nezávislých velkoobchodníků s náhradními díly a komponenty. Zájmem FIGIEFA je udržet volnou soutěž na trhu s náhradními díly a na trhu oprav.