Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Lidský faktor hraje roli přibližně v 90 procentech všech dopravních nehod. V případě řidičů nákladních vozů jsou nečastějšími příčinami únava a ztráta pozornosti. Společnost Volvo Trucks vyvinula několik progresivních podpůrných systémů, které pomáhají řidiči zvládat takové situace.
„Naším cílem byla vždy co nejvyšší bezpečnost při kolizi a v tomto směru jsme udělali velký pokrok," říká Lars-Göran Löwenadler, ředitel oddělení pro bezpečnost u společnosti Volvo Trucks. „Nyní se zaměřujeme na prevenci nehod. Strategií společnosti Volvo je usnadňovat řidiči život, nikoli přebírat jeho odpovědnost za řízení."
Nezávislé studie ukazují, že 10 až 20 všech nehod bez účasti dalšího vozu je způsobeno únavou řidiče. V reakci na toto zjištění vyvinula společnost Volvo jako první výrobce nákladních vozů v Evropě systém Výstrahy pro řidiče, který pomocí kamery monitoruje polohu vozidla vzhledem k dopravnímu značení na silnici. Pokud jsou pohyby vozu vyhodnoceny jako nezvyklé, je řidič upozorněn zvukovým signálem a textovou zprávou na displeji. Pokud je jízda nadále nestandardní, řidič je vyzván, aby zastavil a odpočinul si.
Další běžnou příčinou nehod nákladních vozů je omezená viditelnost. Mrtvé úhly, tma a zhoršená viditelnost snižují řidičovu schopnost kontrolovat situaci.
„Proto je v některých situacích, například při změně jízdního pruhu, potřeba více očí," vysvětluje Stefan Svensson, produktový manažer společnosti Volvo Trucks pro elektrické systémy.
Takovým okem navíc je systém podpory při změně jízdního pruhu od společnosti Volvo. Radarový senzor pomáhá řidiči zjišťovat jiné vozy v mrtvém úhlu na straně spolujezdce. Řidič je varován světelným signálem na sloupku kabiny u spolujezdce a intenzivnějším zvukem směrovky.
„Odbočování ve tmě je rovněž riskantní manévr, protože okraje silnic jsou obvykle špatně osvětlené," vysvětluje Stefan Svensson. „Pro lepší bezpečnost v těchto situacích uvádíme na trh rohové světlomety, které osvětlí okraj silnice. Aktivují se při rychlosti do 30 km/h současně se zapnutím kterýchkoli směrových světel."
Bezpečnost jízdy v nepříznivém počasí má zlepšit dešťový snímač, který společnost Volvo jako první výrobce nákladních vozů v Evropě nabízí jako doplněk k vozům FH a FM. Snímač vyhodnocuje intenzitu deště a automaticky upravuje interval stěračů předního skla.
Bylo zjištěno, že elektronický stabilizační systém (ESP) od společnosti Volvo hrál rozhodující roli v řadě jízdních situací, kdy by řidič bez tohoto systému riskoval ztrátu kontroly nad vozidlem. Dosud byl systém k dispozici pouze pro tahače s návěsem. Společnost Volvo je prvním výrobcem nákladních vozů na světě, který uvedl na trh systém ESP pro tahače 6x2 s přívěsy. Dobržďováním kol přívěsu v určitých situacích pomáhá systém ESP stabilizovat celou soupravu tahače a přívěsu a zabraňuje převrácení nebo zalomení soupravy. Systém ESP bude rovněž k dispozici pro tahače s více přívěsy. To znamená, že bude také kompatibilní se soupravami v rámci Evropského modulárního systému. Nový systém ESP je výhodný zejména pro přepravu nebezpečných věcí, tedy segment, na který se vztahuje celá řada bezpečnostních předpisů.
V roce 2009 zavede EU nové předpisy, podle kterých budou muset řidiči nákladních vozů absolvovat různá školení, včetně školení bezpečné jízdy. Společnost Volvo již nabízí kurzy bezpečné jízdy, které splňují tyto požadavky. „Každý rok je při dopravních nehodách v Evropě usmrceno přes 40 000 osob. Školení bezpečné jízdy je tedy velmi důležité. Po našem školení vykonávají řidiči svou práci lépe, bezpečněji a pod menším tlakem, a snižují tak riziko nehod," uzavírá Lars-Göran Löwenadler.