MotorInfo

Nové pohonné ústrojí Volvo Trucks

23.6.2009 17:34
Nové pohonné ústrojí Volvo Trucks

V lednu společnost Volvo Trucks uvedla na trh nejvýkonnější nákladní vůz na světě, model Volvo FH16 s výkonem 700 koní. Nyní přistoupila ke kompletnímu obnovení nabídky motorů.

Výsledkem je vyšší výkon, až tříprocentní snížení spotřeby pohonných hmot a výrazné snížení emisí.

„Neustále se snažíme nabízet produkty, které přispívají ke zvýšení příjmu našich zákazníků a snížení jejich nákladů," tvrdí vedoucí strategického plánování společnosti Volvo Trucks Ricard Fritz. „Díky našim novým hnacím ústrojím s výkonnými, úspornými a spolehlivými motory, systémem řazení Volvo I-Shift a motorovou brzdou VEB+ mohou řidiči udržet vysokou průměrnou rychlost a zvládnout více práce za kratší dobu. To vše při výrazném snížení spotřeby pohonných hmot."
Nová řada motorů obsahuje všechny verze sedmilitrových, jedenáctilitrových a třináctilitrových motorů Volvo Trucks, které nyní vyhovují požadavkům normy Euro 5. Díky celé řadě technických vylepšení zaměřených na zajištění optimálního spalování a novému katalyzátoru SCR bylo dosaženo zvýšení výkonu a současného snížení emisí a spotřeby pohonných hmot. Jedenáctilitrové a třináctilitrové motory jsou nyní při volnoběhu o 2 dB tišší, což představuje značné snížení hlučnosti. A co víc, úspěšný systém řazení I-Shift společnosti Volvo prošel dalším vývojem a obsahuje nyní celou řadu nových funkcí, které přispívají ke snížení spotřeby pohonných hmot a pohodlnější jízdě.
Snížení spotřeby pohonných hmot až o 3 procenta
U vozů vybavených třináctilitrovým motorem Volvo v kombinaci se systémem I-Shift lze dosáhnout až tříprocentního snížení spotřeby pohonných hmot ve srovnání s předchozí verzí (kompatibilita s budoucí normou Euro 5).
„Díky první generaci našich třináctilitrových motorů jsme zaujali vedoucí pozici v oblasti nízké spotřeby pohonných hmot," říká Ricard Fritz. „Tato nová generace motorů naši pozici ještě posílila."
Od 240 do 700 koní
Nové motory nabízí nejen nízkou spotřebu pohonných hmot, ale také vyšší výkon a točivý moment. Nová řada motorů Volvo Trucks tedy nyní zahrnuje motory ve výkonových verzích od 240 do 700 koní.
Třináctilitrový motor s výkonem 540 koní a točivým momentem 2 600 N.m
Motor Volvo D13, který lze použít pro vozy Volvo FH a Volvo FM, se nyní dodává ve výkonových verzích až do 540 koní. To je o 20 koní více než u jeho předchůdce. Maximální točivý moment vzrostl o 100 N.m na 2 600 N.m, a to při otáčkách pouhých 1 000 1/min. Díky tomu tento motor nabízí bohatší možnosti využití než dříve, plynulejší jízdu a rychlejší reakce. V kombinaci s vyšším točivým momentem motor umožňuje méně časté řazení a poskytuje nižší spotřebu pohonných hmot.
Kompatibilita s normou Euro 5, přizpůsobeno standardu EEV
Motory Volvo D13 a Volvo D11 jsou nyní dodávány ve verzích splňujících normu Euro 5 nebo v úpravách vyhovujících normě EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) pro vozy obzvláště šetrné k životnímu prostředí, která vyžaduje ještě nižší emise pevných částic a kouře. Norma EEV představuje volitelný soubor nařízení, které mohou místní úřady zavést za účelem urychlení uvádění vozů s menším dopadem na životní prostředí.
„V mnoha evropských zemích jsou majitelé nákladních vozů motivováni k tomu, aby přešli na vozidla splňující normu EEV," vysvětluje Ricard Fritz. „Právě proto nyní nabízíme motory Volvo D13 a Volvo D11 ve verzích, které normu EEV respektují."
Volvo D11: širší nabídka, úspornější provoz
V létě minulého roku společnost Volvo Trucks uvedla na trh nový jedenáctilitrový motor pro vozy Volvo FM. Byl určen především pro využití v oblasti dopravy těžkých nákladů, například cisteren nebo objemných nákladů. Škála těchto motorů se nyní rozšířila o další výkonové verze. Díky tomu je motor Volvo D11 ještě lepší volbou pro regionální dopravu, stavební práce a svoz odpadu. Motory Volvo D11 se dodávají ve výkonových verzích od 330 do 450 koní a ve srovnání s předchozí verzí, která již splňovala normu Euro 5, nabízejí snížení spotřeby o další dvě procenta.
„Motor Volvo D11 v kombinaci se systémem řazení I-Shift a motorovou brzdou VEB poskytuje špičkový výkon a nízkou spotřebu pohonných hmot," říká Ricard Fritz.
Více výkonových verzí motoru Volvo D7
Motor Volvo D7, který je vhodný pro střední nákladní vozy Volvo FL a Volvo FE, se nyní dodává ve více výkonových verzích.
„Díky širší nabídce výkonových verzí se každý nákladní vůz snáze přizpůsobí svému účelu. Motor Volvo FE o výkonu až 340 koní je tak nyní skvělou volbou nejen pro regionální dopravu, ale také pro náročnější práce ve stavebnictví a svoz odpadu," vysvětluje Ricard Fritz.
Nové funkce systému Volvo I-Shift
Více než polovina nákladních vozů Volvo FH a Volvo FM se nyní prodává se systémem řazení I-Shift, přičemž tento poměr neustále stoupá. U nové verze systému I-Shift má řidič přístup k inteligentnějším softwarovým funkcím, které umožňují úsporu pohonných hmot a pohodlnější jízdu. Tento systém nabízí vylepšené zařazení volnoběhu, širší škálu úsporných převodových stupňů při jízdě bez nákladu a možnost jízdy na regulátor volnoběhu, která odstraňuje nutnost zbytečného podřazování. Umožňuje také jednoduchou regulaci rychlosti, například při jízdě v koloně. Systém I-Shift je dále pro účely stavebních prací a svozu dřeva dodáván s novou funkcí, která zlepšuje záběr na nekvalitních a kluzkých vozovkách. 
Fakta o nové řadě motorů Volvo Trucks
Volvo D13C - Euro 5
380, 420, 460, 500 koní pro vůz Volvo FM
420, 460, 500, 540 koní pro vůz Volvo FH
Dočišťování výfukových plynů SCR
Maximální točivý moment 1 900-2 600 N.m
Maximální výkon brzdy VEB 300 kW při 2 300 1/min (pro výkonové verze 380 a 420 koní)
Maximální výkon brzdy VEB+ 375 kW při 2 300 1/min (pro všechny výkonové verze)
Maximální výkon pomocného pohonu 1 000 N.m v klidu a 650 N.m za jízdy
Interval výměny oleje 100 000 km (olej kvality VDS4)

Volvo D13C - EEV
420, 460, 500 koní pro vozy Volvo FM a FH
Dočišťování výfukových plynů SCR
Maximální točivý moment 2 100-2 500 N.m
Maximální výkon brzdy VEB 300 kW při 2 300 1/min (pro výkonovou verzi 420 koní)
Maximální výkon brzdy VEB+ 375 kW při 2 300 1/min (pro všechny výkonové verze)
Maximální výkon pomocného pohonu 1 000 N.m v klidu a 650 N.m za jízdy
Interval výměny oleje 100 000 km (olej kvality VDS4)

Volvo D11C - Euro 5
330, 370, 410, 450 koní pro vůz Volvo FM
Dočišťování výfukových plynů SCR
Maximální točivý moment 1600-2150 N.m
Maximální výkon brzdy VEB 290 kW při 2 400 1/min (pro všechny výkonové verze)
Maximální výkon pomocného pohonu 1 000 N.m v klidu a 650 N.m za jízdy
Interval výměny oleje 100 000 km (olej kvality VDS4)

Volvo D11C - EEV
330, 370, 410 koní pro vůz Volvo FM
Dočišťování výfukových plynů SCR
Maximální točivý moment 1 600-1 950 N.m
Maximální výkon brzdy VEB 290 kW při 2 400 1/min (pro všechny výkonové verze)
Maximální výkon pomocného pohonu 1 000 N.m v klidu a 650 N.m za jízdy
Interval výměny oleje 100 000 km (olej kvality VDS4)

Volvo D7F - Euro 5
240, 260, 290 koní pro vůz Volvo FL
240, 260, 300, 340 koní pro vůz Volvo FE
Dočišťování výfukových plynů SCR
Maximální točivý moment 940-1 300 N.m
Motorová brzda s maximálním výkonem 188 kW při 2 800 1/min (pro všechny výkonové verze) 
Maximální výkon pomocného pohonu 600 N.m
Interval výměny oleje 100 000 km (olej kvality VDS3 nebo VDS4)

Volvo I-Shift
Jedná se o automatický řadicí systém s 12 stupni pro jízdu vpřed a 4 stupni pro jízdu vzad. Dodává se s řadou volitelných programů zajišťujících optimální řazení pro různé oblasti využití: Distribuce & Stavebnictví, Dálková přeprava & Úspora paliva a Heavy GCW Control.

Zadní nápravy
Nové převodové poměry náprav Volvo s redukcí v náboji kola přispívají k optimalizaci spotřeby pohonných hmot.