MotorInfo

Nové technologie a kinetický design pro Ford Focus ST

2.2.2008 19:25
Nové technologie a kinetický design pro Ford Focus ST

Počátkem roku 2008 zahájí Ford prodej nového sportovního modelu Focus ST s moderním „kinetickým designem", výrazně inovovaným interiérem a ještě rozsáhlejší výbavou.

Nový Focus ST vyvinula divize Ford Team RS, zaměřená výhradně na sportovní a závodní automobily.

Kromě nové „tváře", společné všem variantám Fordu Focus modelového roku 2008, obdržel Focus ST celou řadu nových komfortních a bezpečnostních systémů, aniž by jakkoli utrpěl jeho nekompromisní sportovní charakter.

ST - SPORT TECHNOLOGIES

Vozy Ford s označením „Sport Technologies" ztělesňují myšlenku cenově dostupných sportovních vozů. Nový Focus ST je sportovní automobil s praktickou třídveřovou nebo pětidveřovou karoserií, který lze bez problémů používat každý den. Na evropské trhy bude uveden v průběhu prvních měsíců roku 2008. Díky přeplňovanému pětiválcovému motoru Duratec 2,5 l o výkonu 166 kW (225 k) zůstává Focus ST nejvýkonnějším představitelem rodiny Focus. K akceleraci z 0 na 100 km/h mu stačí pouhých 6,8 s, nejvyšší rychlost pak přesahuje hranici 240 km/h.

NOVÝ DESIGN EXTERIÉRU

Individualistická a nezaměnitelná „tvář" nyní zdobí všechny verze Fordu Focus, ale vzhled modelu ST je ještě dramatičtější. Nový přední nárazník zdobí dvojice charakteristicky tvarovaných světlometů do mlhy, umístěných po stranách zvětšené mřížky chladiče. Horní i spodní mřížka mají výplet grafitové barvy, jehož uspořádání připomíná včelí plástve. Začerněné vnitřní plochy předních světlometů vytvářejí za denního světla jedinečný „krystalický" efekt. Sníženou světlou výšku verze ST při pohledu zboku zvýrazňují nově tvarované nástavce prahů a široké blatníky, vyplněné jedinečnými litými koly o rozměru 18 x 8 palců. Přestože kola se na první pohled podobají těm z původního Focusu ST, jejich design byl pro nový model jemně aktualizován. Nízkoprofilové pneumatiky o rozměru 225/40 korespondují se sportovní povahou vozu. Svoji příslušnost do rodiny Sport Technologies dává Focus ST najevo červenými emblémy „ST" na předních blatnících. Dynamický prolis, táhnoucí se podél boků automobilu, přitáhne zraky přihlížejících k atleticky „napnutým" plochám karoserie. Vzadu zaujme nový zadní nárazník se speciálními aerodynamickými prvky, které blahodárně působí na  směrovou stabilitu vozu ve vysokých rychlostech. Integrovaný difuzor sousedí s dvojicí rozměrných koncovek výfuku oválného tvaru. A sportovní profil vozu by nebyl kompletní bez mohutného spoileru na víku zavazadlového prostoru. Také nový Focus ST lze samozřejmě objednat v zářivě oranžovém laku „Electric Orange", vyhrazeném exkluzivně pro tento sportovní model.

SPORTOVNÍ INTERIÉR

Na dynamický nový vzhled Fordu Focus ST navazuje interiér vylepšený v mnoha ohledech. Drobné, ale důležité detaily jasně upozorňují na příslušnost k elitní skupině vozů Sport Technologies. Ve snaze vytvořit ještě příjemnější prostředí pro celou posádku podrobil Ford interiér modelu Focus ST rozsáhlým úpravám. Nový vzhled interiéru odráží dynamické křivky karoserie. Přístrojový panel i všechny ovládací prvky jsou nyní vybaveny atraktivním podsvícením červené barvy. Žádný jiný Ford Focus se nemůže pochlubit trojicí speciálních přístrojů, umístěných ve společné „kapličce" na horní části palubní desky. Ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje poskytují řidiči důležité informace - a zároveň upozorňují na výjimečné postavení modelu ST v rámci rodiny vozů Focus. Nová středová konzola „Premium" plynule přechází z palubní desky a příjemně obklopuje řidiče i spolujezdce, kteří se díky tomu mohou cítit trochu jako v kokpitu dopravního letounu. Konzola nese loketní opěrku, posuvnou v rozsahu 80 mm, odkládací schránku o objemu čtyři litry, dva držáky nápojů, držák mincí a dokonce i platebních karet. V zadní části konzoly se nacházejí odkládací prostory pro cestující vzadu, popřípadě zásuvka na 230 V. Jejím prostřednictvím lze napájet spotřebiče o příkonu do 150 W. Na středové konzole, konkrétně v sousedství řadicí páky, nalezlo své místo také startovací tlačítko Ford Power. Modul „Konektivita", dodávaný rovněž na přání, obsahuje USB port, „jack" 3,5 mm a konektor pro připojení přehrávače iPod.

Stylová přední sedadla Recaro, dodávaná ve standardní výbavě, zajišťují optimální vedení těla při sportovní jízdě. Poměrům obvyklým v této kategorii se sedadla vymykají i možnostmi nastavení. Kromě podélného i výškového seřízení celého sedadla a sklonu opěradla si může řidič nastavit také bederní opěrku a sklon sedáku. Přední sedadlo spolujezdce disponuje možností podélného seřízení a nastavitelným opěradlem. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 60/40, samozřejmostí jsou také úchyty ISOFIX pro bezpečnou montáž dětské autosedačky. Na přání lze standardní zadní lavici nahradit dvojicí anatomicky tvarovaných sedadel Recaro.

Strop a čelní sloupky jsou čalouněny kvalitní textilií černé barvy, což jen podtrhuje sportovní atmosféru uvnitř vozu. Malá konzola ve stropní výplni nese čtecí lampičku a umožňuje montáž mikrofonu pro hands-free sadu. Anatomická přední sedadla lze na přání barevně sladit s vybranými odstíny karoserie, jako je například Performance Blue nebo Electric Orange. Hliníkový dekor vnitřních klik dveří vhodně doplňují kožené dveřní výplně. Celokožené čalounění a vyhřívání předních sedadel se dodává v rámci výbavy na přání.

POHONNÁ JEDNOTKA

I v modelovém roce 2008 zůstává Ford Focus ST u turbodmychadlem přeplňovaného pětiválce Duratec 2,5 l, který poskytuje jak mimořádné výkony, tak lahodný sportovní zvuk. Výkon 166 kW (225 k) v 6000 ot./min. a točivý moment 320 N.m, odevzdávaný v širokém rozpětí 1600 až 4000 1/min, plně vyhoví i tomu nejnáročnějšímu zájemci o sportovní automobil. Motor disponuje proměnným časováním sacích i výfukových ventilů Ti-VCT a byl vyladěn speciálně pro použití v modelu Focus ST.  Dostal mj. odlehčený setrvačník a nové vstřikovače paliva, řídicí jednotka byla kompletně přeprogramována s ohledem  na sportovní zaměření vozu. Blok z lehkých slitin je přišroubován na klikovou skříň odlitou z hliníku, která představuje robustní a pevný základ pro uložení klikové hřídele. Podobně jako v závodních vozech proudí chladicí kapalina napříč celým motorem, což zajišťuje vyvážené teplotní podmínky v okolí všech pěti spalovacích komor. Kompaktní, lehký odlitek turbodmychadla tvoří jediný celek se sběrným potrubím - toto řešení je vyzkoušenou cestou k optimální termodynamické účinnosti. Vzhledem ke zdvihovému objemu 2 522 cm3 je motor velmi úzký; délka pouhých 577 mm potom dovoluje příčnou zástavbu agregátu i do tak kompaktního vozidla, jakým je Ford Focus. Skříň převodovky měří jen 350 mm. Převody prvního a druhého rychlostního stupně disponují trojitými synchronizačními kužely, které usnadňují řazení zastudena nebo při plné zátěži (například při rychlé akceleraci z místa). Třetí rychlostní stupeň má dvojitou synchronizaci a zbývající převody jsou opatřeny vždy jedním synchronizačním kuželem.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Svým chováním na silnici ohromil Ford Focus v roce 1998 celý motoristický svět. Víceprvkové zadní zavěšení s vodicím ramenem „Control Blade", přední vzpěry MacPherson a izolovaná přední nápravnice vtiskly vozu takovou kombinaci jízdního komfortu, ovladatelnosti a přesnosti, jaká byla do té doby v segmentu C nepředstavitelná. První Focus nastavil laťku velmi vysoko, avšak druhá generace, představená v roce 2004, ji posunula ještě výš. (Focus ST vyjel poprvé na silnice o rok později.) Narostl rozvor i rozchod, došlo k mnoha zdánlivě nepatrným úpravám v konstrukci náprav. Přibyl také elektrohydraulický posilovač řízení EHPAS. Tuhou přední nápravnici vozu Focus ST doplňuje sofistikované zadní zavěšení Control Blade. Vylepšený zkrutný stabilizátor u zadní nápravy je opatřen speciálními kulovými čepy se sníženým vnitřním třením. Tento systém přináší ještě lepší potlačení bočních náklonů vozidla. V porovnání s ostatními Fordy Focus má model ST tužší přední pružiny, jinak kalibrované tlumiče pérování a stabilizátory o větším průměru. Díky těmto a dalším opatřením je Focus ST mimořádně agilní a perfektně zatáčí, současně však nabízí znamenitý komfort odpružení i na nekvalitním povrchu.

BEZPEČNOSTNÍ VÝBAVA

Vyčerpávající bezpečnostní výbava nového Fordu Focus ST zahrnuje šest airbagů, ABS, elektronický rozdělovač brzdného tlaku EBD a na většině evropských trhů i ESP s protiprokluzovým systémem. Nechybí ani pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, deformovatelný sloupek řízení nebo systém ochrany krční páteře na předních sedadlech.